AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.508

540 ia -02 E39 Startproblem tillbaka

Jag hade startproblem 2018 i form av klick när jag vred om nyckeln. Först bytte jag kontaktblecket i tändningslåset (reservdel, BMW). Det hjälpte inte, så då bytte jag startmotor (reservdel utbytes, BMW). Det hjälpte och det har fungerat i 4 år. Har kört ca 1200 mil. Nu har problemet kommit tillbaka. Häromdagen bytte jag till nytt batteri. Det hjälpte inte.

Så, nu undrar jag om det finns någon här som fortfarande kommer ihåg och kan berätta för mig så noga som möjligt var jordningsflätan mellan motor och chassi sitter och hur man kommer åt att inspektera den. När jag tittar ned i motorrummet och lyser med ficklampa så ser jag inget för att det är så trångt.

Tacksam för svar.
Hej,

Innan du bestämmer dig för att jordflätan är skyldig, kan du prova att koppla en startkabel från minuspolen på (det vänstra?) stötdämpartornet till någon bra jordpunkt på motorn.

Eller har du kanske provat det redan?

/Lennart
Tack för ett bra tips! Nej, jag har inte provat detta ännu, därför att just nu står det nya batteriet på laddning och jag tänkte vänta med nytt startförsök till imorgon. Men jag har tänkt göra detta test och har tagit fram en startkabel, 16 mm2. Jag har bara hittat ett ställe som är jordat och enkelt åtkomligt i motorrummet och det är en av skruvskallarna som sitter alldeles vid oljepåfyllningen. Jag har kontrollerat med multimeter att det är jord där.
Uppdatering. När jag kom till bilen i morse var batteriet fulladdat. Kopplade bort laddaren och försökte starta, men det sa klick. Då kopplade jag in en startkabel mellan minuspolen (där man ansluter laddaren i motorrummet) och en skruvskalle bakom oljestickan och försökte igen. Det klickade. Försökte igen, men det klickade. Försökte en fjärde gång och då drog startmotorn igång motorn, som startade genast. Jag noterade att startmotorn gick snabbt, inte långsamt och segt. Det tyder ju på att jordflätan skulle vara ok, eftersom det inte blev någon skillnad när jag kopplade in startkabeln. Självkritisk som jag är, tycker jag att jordpunkten jag använde kanske är dåligt vald och borde sitta närmare startmotorn, men jag tycker att det är svårt att hitta något lämpligt ställe. Någon som har tips om ett bättre ställe?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som dålig solenoid eller kol i startmotorn...

Prova att knacka på startmotorn vid startförsök som misslyckas - hoppar den igång då har du hittat felet.

Man kan använda ett kvastskaft av trä eller liknande för att knacka på startmotorn. OBS! Använd inte elektriskt ledande saker som metallstänger eller liknande, då det är lätt att av misstag komma åt de oisolerade elterminalerna på startmotorn = kortslutning = dyyyyrt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan B. Jag håller med, men låt mig ställa två frågor.

Startmotorn som sitter i nu är bara 4 år gammal och med den har bilen bara gått 1240 mil. Det är en utbytesstartmotor som jag har köpt av BMW. Är det troligt att solenoiden eller startmotorn ger upp efter så kort tid?

Kan jag komma åt att knacka på startmotorn från motorrummet, eller måste det ske underifrån?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man ska aldrig säga aldrig...bytte t ex. alla bärarmar mm. i framvagnen på Mercan för två år sedan (TRW - som är OEM-leverantör till många stora biltillverkare) i förebyggande syfte och nu var det ett märkbart glapp i leden på bakre vänstra bärarmen...verkstaden och bilprovningen trodde det var ett tillverkningsfel på den bärarmen trots att det var OEM-kvalitet.
Så saker kan hända även om det är oväntat.

Hur trångt det är på din bil ska jag låta vara osagt - du får kika lite. Ibland kan man ha lite tur och hitta en "lucka" mellan alla delar där man kan komma ner med ett kvastskaft eller liknande. Det kanske går lättare från ett hjulhus!?

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.243
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Längsta tiden att byta startmotorn på en 540 är att hissa upp bilen.
Den sitter föredömligt fint till på undersidan på passagerasidan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ok, jag får väl byta startmotor igen då. Hasso har rätt, det går an när man väl fått upp bilen. Och funnit en verktygskombination som kommer åt den där knepiga skruven, vill jag minnas.

Jag vill gärna kolla den där jordanslutningen mellan motor och chassi. Har inte sett skymten av den från motorrummet.

På bildelaronline24.se finns massor av startmotorer av olika märke. Duger en Ridex, den här till exempel:
Länk
På BMW säger man att en utbytes kostar 5280 kr, en Ridex 963 kr. Rätt stor skillnad!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänta lite nu!

Byt inte startmotorn innan du vet att den är dålig!

Du måste felsöka först - att knacka på startmotorn vid misslyckat startförsök är just felsökning...

Det kan ju vara något så enkelt som glappkontakt i kontakterna till startmotorn också!

Mvh
Johan B

Ok, Johan B, jag felsöker gärna.

För att förstå exakt hur du menar att det ska gå till, måste jag gå in på detaljer. Ett misslyckat startförsök är i mitt fall att det säger klick en (1) gång när jag vrider om nyckeln. Är det då, alltså genast efter klicket, som du menar att man ska börja knacka? Eller knacka några gånger först och sedan fortsätta knacka medan man vrider om nyckeln?

Det är väl inte så stor mening med att hålla nyckeln kvar i sitt återfjädrande startläge, för den (elektroniken) "kör" ju startmotorn själv tills motorn har gått igång, även om man dessförinnan har hunnit släppa nyckeln.

För att se om det är glappkontakt i anslutningarna till startmotorn måste bilen upp på pallbockar i vilket fall som helst. Tänkte att det i så fall kunde vara bekvämt att ha en ny startmotor tillgänglig.

Tror du att startmotor från Ridex som jag länkade till ovan duger?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ridex = billigast möjliga kinaskräp...inget jag skulle köpa.

Vad finns det för alternativ och hur mycket upp i pengar är det?

Lucas, Bosch och andra större tillverkare brukar erbjuda fabriksrenoverade startmotorer till rimliga priser.

Men jag skulle som sagt först försöka felsöka.

Knacka först när startförsöket misslyckas, annars är risken att du "tar bort" felet innan det hinner visa sig.

Jag skulle försöka få en repeterbarhet i felsökningen, att göra det en gång säger lite men har det funkat flera gånger när den inte vill starta har du fått ett mönster.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.243
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag köpte en på Ebay för nån tusenlapp funkade utmärkt.
Det mesta kommer från Asien idag generatorer, startmotorer, kvalitet nåja hyfsat

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej!

Nu försöker jag väcka liv i den här tråden igen. Mitt startproblem är tillbaka.

Förra gången jag hade detta problem var i maj 2022. Minns inte vad jag gjorde, men motorn startade till slut och allt var frid och fröjd.

För en månad sedan började den klicka allt oftare och för två veckor sedan gick det inte att starta alls. Det bara klickade. Då köpte jag ett nytt batteri och satte i det, men det hjälpte inte. Det bara klickade när jag vred om nyckeln. Det började bli kallt och var minusgrader dag och natt. Köpte ny startmotor och skulle byta den, men ville först testa att knacka på solenoiden. Det hade nu blivit plusgrader. Häromdagen hade jag byggfläkt i garaget för att få upp temperaturen lite. Kröp under bilen för att knacka lätt med en liten hammare medan en kompis vred om nyckeln. Så fort nyckeln vreds om började startmotorn dra runt och mitt lätta slag kom kanske en halv sekund efteråt. Tror inte att det lätta slaget hade någon inverkan.

Varför blir det så här?
Kan det bildas kondens som fryser i solenoid eller startmotor?
Det enda jag inte har bytt är startreläet. Är det någon som vet var det sitter på en 540 E39 2002?

Tacksam för svar.
Ga
222
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Googlade E39 540 startmotor relä och det verkar sitta bakom handskfacket.
Länk
Enligt tråden måste handskfacket lossas för att komma åt reläet. Men dubbelkolla så du inte börjar lossa i onödan. Tex. om reläets placering ändrats mellan olika årsmodeller.
Jag har två e39 540iat båda med M62B44TU motorn. På -99an som mestadels står hemma och samlar damm, utan att användas frekvent, så måste startbatteriet alltid vara bra laddat. Annars "klickar" det bara i startmotorn. Med laddat batteri startar den alltid. Provat att vänta någon sekund i "tändning på", innan jag vrider till start då startar den alltid. Att använda starthjälp tex från annan bil på tomgång, har i princip aldrig fungerat heller.
På -02an som även den används mer sällan (står mest still då jag kör 535d F07 GT på vintern), så vill ibland (men väldigt sällan) komfortstarten ej fungera dvs klick. Båda E39 är bes. och har använts som bruksbilar fram tills vintern.
En teori är att jag misstänker att själva "nyckel identifieringen", som avaktiverar startspärren inte alltid "hinner" initieras. Väntar jag någon sekund eller två, innan jag vrider till start, så aktiveras startmotorn direkt och motorn startar. Ju mer jag använder e39orna så minskar antalet "blindstarter" dvs "klick".
Således; ett startbatteri i bra kondition samt frekvent användande av bil, samt vänta nån sekund om det "klickar", så nyckel identifieringen fungerar, har hjälpt.
Kör med Varta startbatteri samt CTEK underhållsladdning frekvent inkopplad på båda bilarna, nu när de mest står parkerade.
Vet inte om detta hjälper dig hitta orsaken till problemet. Men kanske hjälper till att minska "blindstarterna".
Jag har inte bytt startmotor på någon av mina bilar. Batteriet i nyckeln skall ej påverka initiering av startspärren, utan är för fjärrlåset som jag förstått.
Har du mätt spänningen på batteriet när någon aktiverat startmotorn?

Mvh
Magnus
Tack för bra svar.

Jag känner igen den svartvita bilden i tråden. Det är samma bild som finns på realoem Länk

Jag är alltid noga med att ha batteriet laddat. Kopplar in laddaren när batterispänningen når 12,55 V och aldrig lägre än 12,45 V. Laddaren får stå på över natten, ibland några dagar.

Jag har tagit för vana att göra som du när jag ska starta, alltså att vänta en stund i tändningsläget (upp till 5 sekunder) innan jag vrider nyckeln sista korta biten så att startmotorn går igång. Det beror på att bilen är utrustad med en gammal GSM-telefon och den piper när man slår på tändningen. Så då väntar jag till dess att pipet har kommit, sedan aktiverar jag startmotorn.

Jag har inte mätt spänningen på batteriets poler när startmotorn aktiveras. Men jag har mätt resistansen mellan batteriets pluskabelsko och polbulten i motorrummet där man ansluter laddaren. Har även mätt resistansen mellan batteriets minuskabelsko och minusbulten i motorrummet där man ansluter laddaren. Vid mätningarna var batteriets poler inte anslutna någonstans. Jag fick ca 0,5 Ohm på båda. Det låter lite, men det är nog för högt. U=R*I så vid 10 Ampere blir spänningsfallet 5 V i vardera ledningen och startmotorn drar väl mycket mer än 10 A.

Batteriet är som sagt splitternytt. Det är därför jag undrar om det är rimligt att tänka sig att fukt kan ha kommit in i solenoid eller startmotor och frusit eftersom det var minusgrader så länge.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.