AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.617

Bmw120 07 startar ej bilen helt plötsligt strömlös

No
20
Nora
Bmw120d 2007
Stoppar i nyckeln och inget händer.
Bilen strömlös men det låter från handskfacket.ett klickande ljud.
Nyckeln sitter fast .plockar ur själva nyckeln från dosan och då uppfattar jag det som att strömmen kommer tillbaka.jag startar upp bilen och kör hem.undrar vad det kan vara för fel.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glapp i nyckeluttaget är en möjlighet.

Men mer sannolikt är ett problem i JB'n (Junction Box).

JB'n i en E87 har bland annat hand om den mesta av energy management, det vill säga den slår av och på spänning till olika delar till bilen, den fördelar spänning till olika delar till bilen, den håller koll på spänningsnivåer och slår av vissa förbrukare i en viss prioritetsordning om vissa krav möts angående inkommen ström från generator/förbrukad ström/hälsoparametrar/utetemperatur etc etc etc samt gör mycket annat övervakning och styrning av spänning och ström allmänt.

Och JB'n sitter just bakom handsfacket :-)

Precis ovanför JB'n sitter även en stor säkringsbox som även brukar innehålla ett par reläer (kommer inte vad dessa brukar vara till på en E87 men populeringen av säkringsboxar varierar enormt beroende på modellår, motor, drivlina och utrustning).

Om du inte märkt av några mer elektriska problem sen ovanstående incident (problem med JBE kan i princip ge vilka märkliga elfel som helst och felkoder är inte speciellt hjälpsamma i de lägen) så är det bästa att avvakta och se om problemet blir värre (då blir det lättare att felsöka).
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Ok
Tack
Gjorde rent på,kabelskorna runt batteriet
Har inte märkt nåt sen sist

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu har inte du dessa symptom, så inget du behöver kolla för just det problemet du beskriver, men kan vara bra att veta.

Ett vanligt problem på E87 (men även vissa 3-Serier om jag minns rätt) är de idiotiskt placerade externa batterikabelanslutningar som förr eller senare ärgar sönder.
Länk
Länk
Yes, det du ser i bilderna ovan är pluskablarna från batteriet som går igenom batterilådan och sitter helt oskyddade.

Du kan se de två anslutningarna inifrån batterilådan - se bilden nedan - där ser du två plusanslutningar med muttrar.
Länk
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Ok
Anslutningen från batteriet fram till motorn har rostat sönder.
Sen fyllde jag batterilådan.2 gånger med vatten så jag fick byta
Trailer grejen. Det är därför jag misstänkte att felet kom därifrån.

Nora
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Har funkat bra i flera veckor nu.
Tills ikväll.
När jag tryck ut nyckeln lite hastigt så märkte jag att nåt hände.
Bilen gick ej att starta igen.Gick ut ch kom tillbaka efter 5 min ch då,startade den.
Nu misstänker jag att det är nåt problem med själva nyckeln eller nyckelhålet.
Nån som hört talas om nåt sånt.

Nora
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Ja nu är det problem med startspärr.
Stoppar på,stoppknappen och bilen blir strömlös.låter lite grann ch efter ett tag blir den startklar.
Alltså nu blir det problem både då man trycker ut nyckeln och när man trycker på stoppknappen.Har även fått problem med att ABS larmar ett litet tag men sen blir det ok.

Nora
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mår batteriet?

Hur gammalt är det?

Vilken vilospänning har det efter att ha vilat minst 1 timme efter körning (gärna flera timmar).

Vilken laddspänning har du vid förhöjt tomgångsvarvtal (typ 2000 rpm)?

Låg batterispänning ger ofta mysko elfel med tända varningslampor på BMW...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Batteriet är ok tror jag
.sist jag kollade var spänning ok då jag trodde det var batteriet

Nora
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är OK?

Allt under 12,7V i vilospänning är att betrakta som dåligt laddat vid +20 grader C.
Allt under 12,4V i vilospänning är "akut" dåligt laddat, då batteriet börjar förstöra sig själv vid den spänningen genom sulfatering på blyplattorna.

Återigen:
Ålder på batteriet?
Vilospänning?
Laddspänning?

Detta är det första du måste klargöra och fastställa att batteriet är fräscht och att laddspänningen är korrekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Nora : Är det fortfarande startproblem med bilen?

Om inte, vad var problemet och hur löstes det?
No
20
Nora
Bmw120d 2007
Inga problem nu.
Inte säker men tror att det blir nåt med startspärr då jag nog haft lite brottom med att trycka ut nyckeln.Tar det lugnare nu och inga problem längre.

Nora
Visa användare
ProPro-medlem
12.993
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, skönt att höra att det inte var något värre.

Ja, det var nog bara något som kom ur osynk (vissa saker kan CAS-DME synka om sig automatiskt för, vissa saker måste man använda diagnostikverkyg för).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.