AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Glappar i fjäderbenslagringarna

Visad 547 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg5.316st
Postad/Inlagd2022-04-09 17:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F30 320xd M-sport -17
Har precis bytt fjädrar och stötdämpare runt om. Jag använde dom gamla fjäderbenslagringarna eftersom dom både såg och kändes fina.
Har nu fått problemet att dom glappar lite fram, och dom kan knappast helt plötsligt blivit dåliga då det låter från båda sidor.
Jag tycker att jag dragit åt dom så mycket det går.

Det som jag tycker känns konstigt är att hela stången på stötdämparen snurrar väldigt lätt om man inte håller i mot stången när man skruvar på muttern. Lite ska de ju göra, men kan inte komma ihåg att det ska snurra så lätt. Borde inte muttern kännas rätt stum?
När man håller i mot stången och drar muttern så känns det som det sitter stenhårt.

Bytt många gånger, men inte upplevt att det blivit såhär någon gång.

Kan jag missat någon liten detalj vid återmonteringen? Tänkte först att jag missat någon bricka i mellan fjäder och fjäderbenslagret. Men insåg snabbt att det inte ska sitta någon där.           IP: ...[155.222]
Annons
Antal inlägg917 st
Postad/Inlagd2022-04-10 11:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Lexus RX400h - 06
inte säker på att jag förstår, men det låter som om du inte skruvat fast muttern på kolvstången ordentligt. Det gör man normalt sett innan fjädern släpps på. Sitter en insex/torx i kolvstångens ända som man håller mot när muttern dras åt. Det behövs en hylsa som är öppen inuti för att dra muttern och samtidigt hålla mot i kolvstången.

IP: ...[.15.199]
Antal inlägg5.316 st
Postad/Inlagd2022-04-12 16:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320xd M-sport -17
Precis, det känns som om dom inte skulle vara tillräckligt åtdragna. Vilket kanske dom inte är egentligen?
När man håller i mot med insex och drar med hylsan så går det inte att dra åt mer. Rör man bara antingen stången(insex) eller bara muttern så snurrar allt ganska lätt.
Inte upplevt det tidigare så förstår inte riktigt vad som är problemet egentligen..           IP: ...[155.222]
Antal inlägg917 st
Postad/Inlagd2022-04-12 18:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Lexus RX400h - 06
låter rätt...

Ibland kan fjädern hamna fel. Kommer ihåg en längre utläggning om detta här på AP huruvida änden på fjädern skall ligga an mot 'klacken' på sätet eller inte. Vill minnas att den inte skall det.

en annan tanke är att det är fel stötdämpare, för långa typ...

men det är gissningar

IP: ...[139.118]
Antal inlägg5.316 st
Postad/Inlagd2022-04-13 00:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320xd M-sport -17
Hamnar fjädrarna fel så brukar det knorra mer då dom vrider sig. Det här är mer ett ljusare ljud som låter väldigt nära när man kör så då borde det vara uppe i tornet.
Det är inte fel dämpare eller fjädrar, så har inget med det att göra.

Jag har fundering om man skulle testa den gamla muttern och se om det blir någon skillnad.
Dock är det ganska drygt att plocka ner båda benen för den anledningen.

Hur skulle det bli om man byter mutter när dom är monterade? Är ju ändå tryck mot tornet så borde vara så att allt sitter på plats, eller finns det någon risk för att något hoppar lite snett eller så?
Har svårt att föreställa mig ett troligt scenario där.           IP: ...[155.222]
Antal inlägg917 st
Postad/Inlagd2022-04-13 08:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Lexus RX400h - 06
Du säger att det är rätt dämpare, tror dig på det. Men minns att förr, på e34 kanske, skulle man vara noga med kolvstångens diameter, fanns olika. Men har inte hört detta längre...

Alltid lite risk med att lossa montaget på plats i bilen. Kanske ngn annan har erfarenhet...

IP: ...[139.118]
Antal inlägg1.711 st
Postad/Inlagd2022-04-13 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Kan det eventuellt vara stången som håller krängningshämmaren som glappar/klonkar? Ganska vanligt.           IP: ...[179.168]
Antal inlägg5.316 st
Postad/Inlagd2022-04-13 15:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320xd M-sport -17
Tänkte först att de kunde vara stagen till krängningshämmaren då det är ganska vanligt som du säger. Men det ljudet brukar vara lite dovare eller hur man ska kalla det.
Eftersom bilen måste vara nedsänkt på marken för att kunna känna på krängningshämmaren är det lite svårt att komma åt. Behövs egentligen en lyft som man kör upp på för att komma komma åt ordentligt.

Samtidigt är fästet för stagen lägre ner på denna dämpare än tidigare så hela krängningshämmaren är mer spänd neråt.           IP: ...[155.222]
Antal inlägg5.316 st
Postad/Inlagd2022-04-19 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30 320xd M-sport -17
Problemet va egentligen ganska enkelt såhär i efterhand.

Muttern gick inte helt ner mot botten, utan den tog i den lilla klacken på stången som gjorde att allt glappade några millimeter. Räckte med att lägga en bricka i mellan så blev allt bra.
Det förklarar även den konstiga känslan när man drog muttern längst ner från början.           IP: ...[67.47.2]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99