AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Suflettlucka utan el. E-30 1992

Visad 547 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg232st
Postad/Inlagd2022-04-05 15:23
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Min cab har sedan länge varit moddad till "Manuell". Dvs utan själva suflettmotorn, men luckan har fungerat elektriskt.

Nu har den plötsligt ingen ström alls.

För några år sedan hände att den inte ville öppna sig. Då var det microswitcharna på luck-motorn som behövde justeras. Nu är den helt strömlös.

Finns det någon som vet vad det kan vara, eller hur/var man mäter sig till felet. Jag tycker inte direkt att det känns intuitivt när jag tittar på det.           IP: ...[156.239]
Antal inlägg3.712 st
Postad/Inlagd2022-04-05 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A5 45 TFSi q -20
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Buick Le Sabre -60
Borde finnas något relä som reglerar strömförsörjningen till hydraulpumpen.



MVH Christofer           IP: ...[214.124]
Antal inlägg232 st
Postad/Inlagd2022-05-21 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Här är en (dålig) ritning på kontaktdonet som knappen för luckan sitter i. Sett framifrån, dvs när man bara dragit ur kontakten och ser hålen i donet.

[LÄNK]

A har konstant 12V, och så har även B. Båda stiften märkt JORD har kontakt med båda stiften som sitter på luckans motor. Det som inträffar när man trycker "öppna" respektive "stäng" är att knappen leder A alternativt B till stiftet märkt "??". Det har aldrig kontakt med något av stiften i motorn till luckan.

Luckan i sig drivs ju av en vanlig torkarmotor. Så kopplar jag ett vanligt 12 batteri på den öppnar, eller stänger, luckan. Beroende på åt vilket håll jag vänder polerna.

Jag är grymt förvirrad av hur detta skulle fungera.

Någon som har en ide, eller har en E30 cab och skulle kunna tänka sig mäta/pipa kablaget med en mutimeter och se om ni kommer fram till samma eller annat resultat?

Frågan är om det sitter någonting på vägen från kontaktdonet och kablarna till motorn...

Nödlösningen för bli att skaffa en annan 3-lägesbrytare, och dra två nya kablar till motorn.           IP: ...[.72.148]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-

BMW 520i  -85
Pris: 170.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00
Pris: 109.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen