Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Bmwirfan: Snabbare växlingar, justerade vridmomentsbegränsningar, justerade växlingspunkter, högre kopplingstryck och lite annat. Det blir en mycket sportigare körning. Det är inte dåligt för lådan eller kopplingen. Man kan ändå köra normalt sen utan att det blir jobbigt. Mitt företag är www.nmstuninghlm.se och våra filer tillverkas av NMS Tuning av våra egna tekniker. Dvs vi har inga färdiga filer vi smäller i varje bil som kommer. |
|
HELLION HUR MYCKET SKA JAG LITA PÅ ATT JAG VERKLIGEN LIGGER DÄR MED DEN EFFEKTEN PÅ 315 hk och 740 nm? Tror du att den ligger så eller är det ca effekt? Vad tror du enligt dig? Företaget som optimerade bilen heter TuningChip och fanns uppe vid Elmia nu i påsk. Dem har gjort många optimeringar men jag vet inte. Vad tycker du var jag kunnat landa på en xdrive och tiden för detta tog 50minuter. |
|
Hemsidan till företaget. Sifror som står där stämmer inte överens med dem jag fick utskrivet i effekt. 315hk och 740nm är dem jag fick papper på | |
Har du eller ska du optimera bilen? (Är du medveten om att text i versaler indikerar att man skriker och är inte så trevligt för andra…) |
|
Bmwirfan: Ja jag känner till dom. Var där uppe på Elmia och kikade också. Jag vill som sagt inte uttrycka mig om andra företag helst. Jag är direkt konkurrent med dem och jag blir partisk oavsett vad jag säger. Det enda jag kan hänvisa till är dom siffrorna vi lämnar på vår hemsida, hur just Tuning Chip gör sina filer vet jag inte, men vi lämnar inte 740Nm på en Steg 1 med original bil iallafall. Har inte alla siffror i huvudet men tror vi skrivit ca 680Nm. Jag bänkade min på vår Steg 1 på 319hk och 671Nm. Sen finns det heller ingen firma som kan garantera några siffror utan att bänka. Jag har skrivit på min hemsida att man måste ha i åtanke att det är en uppskattad effekt och att det kan skilja plus/minus 10% (beroende på bil såklart). Vi skriver hellre 200hk och du får 210hk än att vi skriver 230hk och du får 210hk. Vi har inte högst siffror på marknaden men vi strävar inte efter det heller. Dom kan ju pressat skiten ur sin mapp och fått upp bilen till 740Nm. Eller så är det en uppskattad effekt, eller så är det helt fel. Eller så har dom ett sätt att säkert få upp bilen till det utan att skada andra delar. Ingen aning tyvärr, men jag personligen tycker det låter lite högt. Enda sättet att veta är att bänka den, är du inte nöjd med siffrorna så hör av dig till dem och be dom justera mappen. Men ha i åtanke att högre är inte alltid bättre. Det finns en anledning till varför vi inte pressar våra bilar för att få höga siffror. Ska man försöka krama ur så mycket effekt man bara kan så kommer grejerna gå sönder. Bättre att lägga sig lite lägre och ha en bil som håller i längden. |
|
Förlåt om det blev stora bokuinnan. Klantigt av mig och inte lägga märke till det förens jag postade den. Jag vill hålla mig inom marginal men inte veta att det är så mycket och ändå bilen original i övrigt. Har inte tänkt och har inte tid att göra mer med den förutom att serva och vårda den i övrigt. Vill helre att jag ligger på 680nm bara för att jag läste på växellådans i fo att den klarar av 700 nm så den gör mig lite nojjig. Har svårt att släppa det, vet att det i te rör sig om alls kolossala siffror men vill ändå sova gott om natten. Lådan pallar väl säkert men inte jag som fick det utskrivet haha. Länk Här är länken till min bil men jag fick andra siffror. | |
Bmwirfan: Du kan nog känna dig lugn. Jag tror inte du har 740Nm i den med Steg 1 om du skulle bänka den. Inte omöjligt såklart men jag gissar på att du ligger inom gränsen för vad dom säger att lådan pallar :) Du kan sova gott haha. Men glöm inte att byta växellådsoljan också! Ca 7-9k mil emellan byten! |
|
Hoppas du har rätt. När vi öndå är på vxl oljan. Någon som vet var man kan göra det billigare än hos vissa andra? Vill inte nämna vissa men tycker det skiftar i priset rätt mycket när man kommer i kontakt med någon. Är det bara vxl oljan man byter eller är det någon mer jag bör tänka på om det är xdrive? | |
Bmwirfan: Jag brukar göra det för 5000:- men annars är väl den vanliga priset ca 7-8k hos en verkstad. Gör inte det hos någon som gör det för billigt bara för man ska ändå veta vad man sysslar med när det kommer till påfyllnings-temp osv. När det kommer till xdrive kan du även byta olja i fördelningslådan. |
|
Borde inte det också gå under samma som vxl olja? | |
Bmwirfan: Samma olja menar du? Jag minns inte vad den heter men i växellådan kör jag ZFs egna olja och jag har för mig att den inte funkar i fördelningslådan. |
|
Inte samma olja utan jag trodde att det ingick om man har xdrive och ska göra oljebyte det var så jag tänkte. Men då blir det xdrive pris på den servicen då eller hur? Någon som vet vad man kan göra det för på båda menar jag och öndå få ett bra xdrive pris? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.