AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.412

F30 330d -14 steg 1 optimering

Sida 1 av 2
33
11
330_d
330d -14
Vad har ni för erfarenheter och åsikter om optimering till en f30 330d? Original har den 258hk/560nm. Med PPK som min har just nu, ligger den på 286hk/600nm. Steg 1 hos AK-Tuning är på 310hk/650nm, hos SMO 305hk/680nm.

Det är ju en rätt så rejäl ökning av vridmoment jämfört med original. Växellådan har 700 som max torque så fortfarande inom toleransnivå.

Bilen presterar idag riktigt bra, men mycket vill ha (lite) mer.....
Jag hade steg 1 i min 330d. Stor skillnad mot original och är värt varenda krona.
Men för dig som redan har PPK känns det tveksamt om det skulle vara värt om man ser till kostnaden för vad du får extra.
bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Någon som har erfarenheter av Tuning Chip? Dem har kampanj denna helgen på Den Elmia bilmässan. Känns lite för bra att dem plockar ut så mycket i vrid mot andra aktörer. Många ger 650nm och deras ger 725nm på en 330d 258 hk. Är dem pålitliga?
Ve
1.223
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tror inte skillnaden i upplevelse är värt det.
bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Vad vill du säga med det? Inte värt pga priset eller vad?
33
11
330_d
330d -14
Nu blev det aldrig något köp för mig, men växellådan är specad till 700 nm. Kollade på deras hemsidan nu och det står 315 hk och 740(!) i vrid. Känns ju inte så genomtänkt att överskrida det vridmoment som växellådan är byggd för?
bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Skicka länken där du läste det är du snäll
33
11
330_d
330d -14
Länk
33
11
330_d
330d -14
eller menade du länk som styrker att växellådan är specad till 700 nm?
bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Länken till lådan
33
11
330_d
330d -14
Länk

8HP70, 1st

Max. torque diesel 700 nm

BMW 3 Series (F30) 330d & 335d


bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
Jo men detta får man väl ta med nypa salt? Jag har en xDrive så det blir lite förlust på den vägen jämt fördelat
Visa användare
9
Hellion
F30 330dx -14
Gick med här bara pga detta inlägget. Har också en 330dx från 2014. Hade först Steg 1 på min och nu har jag Steg 2 med DPF off och downpipe.

Jag är partisk för jag äger en egen optimeringsfirma så jag vill inte uttala mig om någon annan firma trots att jag har åsikter.

Min har jag såklart optimerat själv och den är bänkad på 340hk/720Nm

Lådan är rated till 700Nm men jag har kört säkert 6000 mil nu med min på 720Nm utan problem. Tror dom lägger en del säkerhetsmarginal på dom siffrorna. Tror ju inte skiten rasar bara för att man går 20Nm över.

Har sett flera 30/35d som gått över 800 Nm i en längre period utan problem.

Med downpipe kommer den låta mycket bättre och gå bättre, speciellt i högre hastigheter så kommer det ta längre tid innan den dör ut i effekten.

Jag kör även raka rör från Ferrita så den låter jävligt gött.

Edit: la till xdrive
He
307
Henrik335i
523i e61 -08
En fråga till dig Hellion:

Jag har en 530xd 2016. Sugen på att steg1 optimera i framtiden + adblue delete och ev sportavgas, ta bort dpf.

Kan det bli strul vid besiktning med avgaserna eller kan man va helt lugn vad gäller detta, vad är dina erfarenheter som driver optimeringsfirma?

bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
HELLION

Känns bra att läsa sådan info av någon som vet hur spindeltråden ligger till där. Så det är inget jag bör oroa mig för med infon jag skrev innan då? Jag kör normalt men det händer att man gasar på när man har fri väg och uppsikt. Sen bilar man genom hela avlånga Tyskland 2 ggr per år så då får man sota ur en diesel på fri hastighet sträckan. Men då bör jag känna mig säker eller vad säger du själv?
Visa användare
9
Hellion
F30 330dx -14
Henrik:

Besiktningen är i dagsläget inga problem sålänge du öppnar/svetsar DPF så dom inte ser det. Sen blir dom ju hårdare och hårdare så hur det ser ut framöver kan jag såklart inte svara på.

Tänk också på att när du stänger av ad-blue kommer vätskan kristalliseras i rören osv så kan/kommer bli problem om du vill sätta igång det sen igen.

Men avgasvärdena behöver du absolut inte tänka på. När det kommer till BMW automatare mäter dom inte ens för dom får inte varva dom. Så dom gör en "visuell inspektion" vilket innebär att dom kollar om partikelfilter sitter monterat.

Bmwirfan:

Nej du behöver inte oroa dig för något utom att välja en bra firma som optimerar. Alla gör olika. Välj inte den billigaste eller den som ger högst siffror. Brukar vara så att dom som ger jätte höga siffror gör så för att locka kunder bara. Och då pressar dom turbo osv onödigt mycket och saker kan börja gå sönder.

Billigaste brukar vara samma sak fast att dom bara inte vet vad dom gör. Dom lägger in samma generiska mappar i alla bilar -av den modellen-. Kan funka bra, eller inte.

Om du bara kör Steg 1 kan du lugn och ro köra i Tyskland. Kör du utan DPF kan det bli stora problem, dom är fruktansvärt hårda där. Nu minns jag inte exakt men har för mig att dom t.o.m kan beslagta bilen om du kör utan eller med tömd DPF. Men vill ha det osagt.

Serva era bilar max efter 1000-1500 mil. Håll dom i bra skick och välj en optimerare med bra rykte så är det inga problem. Speciellt inte med Steg 1.
He
307
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, intressant, kul att höra dina inputs. Jag är rätt nöjd med effekten i dagsläget så har inte behov av att "maxa".

Är väll igentligen mest lite lockande att få mer karaktär på bilen med bättre ljud osv. Funkar steg 1 bra om man låter DPF sitta kvar orört?

Alpina diesel modellen tycker jag låter fint när ja kollat utube, de verkar komma med ett sportavgas från fabrik, de måste ju va godkända?

Och i Tyskland då är de nitiska om man blir stoppad? Hörs iof rätt tydligt om man pillat på avgassystemet.

Sorry om de blir mycket frågor, men skönt att få lite kött på benen så jag inte gör bort mig.

Adbluen kommer ryka så fort den börjar strula 😄

Visa användare
9
Hellion
F30 330dx -14
Henrik:

Du måste göra en DPF off också så att du stänger av regenerering osv och för att undvika motorlampa. Men att ha Steg 1 + DPF off är inga problem. Kan likagärna ta EGRen också!

Allt som kommer från fabrik är godkänt. Dom bryr sig säkert inte om ett eftermonterat sportavgassytem heller men just miljöbrott dvs bortplockat partikelfilter/katalysator/adblue tycker dom absolut inte om, och misstänker dom det så kommer dom kolla det och då riskerar man mycket värre straff än i Sverige.

Har som sagt hört om folk som fått bilen beslagtagen på plats pga det. Men det är ju inget jag vet utan bara hört.

Adbluen hade jag nog försökt plocka bort innan den strular då det ibland kan vara jobbigare att stänga av det om det redan är sönder. Just BMW har jag dock inte haft problem med ännu men på vissa bilar MÅSTE du ha bort alla felkoder, resetta hela systemet osv innan du stänger av det men har du då söndriga nivågivare eller dylikt som lämnar permanenta felkoder kan det bli mer jobb att stänga av det.

Så jag hade nog rekommenderat att stänga det nu innan det jävlas. Har även för mig att på F10/11 måste adblue ECUn dras ut så man vill gärna ha bort felkoderna innan man rycker den :)
bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
HELLION
NEJ BILEN SKA BEHÅLLAS ORIGINAL I ÖVRIGT.
Blir inget annat än detta men funderar på att göra EGR off också sen borde det räcka eller vad säger du?
Visa användare
9
Hellion
F30 330dx -14
Bmwirfan:

Ja det räcker gott tycker jag, kan visserligen optimera växellådan ändå det gör mycket!
bm
410
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
HELLION

Varför gör man lådan? Vad får man för och nackdelar? Fick det erbjudandet men avstod. Har fortfarande en qr kod som jag kan utnyttja och få optimering riktigt billigt men behöver mer info om vad som händer därefter? Får jag fråga vilken optimerings företag du jobbar på/sammarbetar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.