AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
853

E30 skillnad på kaross/chassie i 4cyl vs 6cyl

Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tjenare!

Går i tankarna på att skaffa en e30 kaross att bygga på. (En 2 dörrars)

Jag undrar vad de är för skillnad (om de är någon skillnad) på om man utgår ifrån typ 316/318 eller en 320/323/325?

Finns de större plats för motor i de 6 cylindriga?

Är de kraftigare chassie kaross på de 6 cylindriga?

Är det olika lådor/bakaxelklump?

Övriga skillnader?

Går det att läsa om detta någonstans på nätet kanske?

Mvh Emil
Ma
1.243
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej
Jag vet att karossen på M3 inte har mkt gemensamt med standard, men annars tror jag inte det skiljer ngt särskilt.

kraftigare chassie är det förstås på 325 jmfrt med de små fyrorna.

Jag är rätt säker på att det är olika lådor bakaxelklump på olika modeller.

Slangen kommer snart med en utläggning tror jag... :)

Visa användare
3.717
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Om jag minns rätt så är det inga större karossmässiga skillnader. Förutom då M3 och CAB och kanske ix. Det är i så fall större skillnad pre facelift gentemot facelift än mellan 316 och 325 av samma generation. Det som skiljer är saker som går att skruva bort eller dit såsom framvagnsbalk, dämpare/fjädrar, diff och låda, bakvagn med mera.
Annars är det mesta, om inte allt, utbytbart mellan modellerna. Motorutrymmet är likadant oberoende av modell.
Interiört så skiljer det på instrumentet. Klocka istället för varvräknare på de motorsvagaste modellerna, kodplugg för olika cylinderantal. Check control i taket på sexcylindriga samt m3 (och 318is?)
Viktigaste när man väljer E30 är dock att hitta ett exemplar som inte är totalt sönderrostat. Fast det beror ju förstås på hur mycket tid/pengar/ork samt förstående från närstående man har.
Detta är från minnet så ta det inte som en sanning.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Tusen tack för svar grabbar!

Då får jag försöka leta reda på någon fin kaross, är ganska less på att hålla på med rostlagning, de är ju inte de roligaste!

Hare fint hörrni!
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som ni vet så kryper jag framåt midnatt :-)

Jag tror det mesta täckts in redan, och jag kan också skriva under på att en så rostfri kaross som möjligt är både snabbare, enklare, smidigare och ofta billigare (även om man lägger både 10 och 15 tusen extra - beror ju såklart hur mycket man kan göra själv men det brukar lätt dra iväg både arbete, material och annat).

Stämmer, ingenting på karossen skiljer sig (jag utesluter M3 och Cabriolet här).

Däremot skiljer det sig på karossen mellan pre- och postfacelift (ett exempel är plåten runt baklysena).

Det som skiljer sig är således allt som går att skruva bort så att säga (som JohanE nämner).

Det sägs att framvagnsbalken är olika mellan 4-cyl och 6-cyl, men detta är bara delvis sant. Det är lite krångligare än så...
Och som ni ser här nedan så användes samma framvagnsbalk till både 4-cyl och 6-cyl motorer...
* Balken 1 130 707 satt på både 6-cyl (M20 och M21), men den satt även på 4-cyl (M10 och M40) fast mestadels (alla?) var högerstyrda! Denna satt även på 4-cyl med M42 motor och här satt den på BÅDE höger och vänsterstyrda!
* Balken 1 126 427 satt däremot mestadels (alla?) på 4-cyl (M10 och M40) fast mestadels (alla?) var vänsterstyrda.
* iX hade dock en helt unik framvagnsbalk (1 701 064).
Jag kan ärligt talat inte se eller mäta upp någon skillnad mellan 1 130 70 och 1 126 427. Jag tror inte det spelar någon roll vilken man har, vilken motor som helst (med rätt motorstödben och motorkuddar) passar. Om man har en högerstyrd bil så kan jag köpa att det kanske finns något man måste tänka på, men inte annars...

Fjäderbenen är olika stora beroende på modell (45mm vs 51mm). Men infästningen i karossen inklusive fjäderbenslagring och fjäderbenstallrik är samma (är in princip bara lite smalare fjäderben och andra insatsdämpare) helt enkelt.

De bakåtriktade bärarma skiljer sig lite åt mellan de motorsvagare (de med trumbromsar bak) och de motorstarkare (skivbromsar bak), då de med trumbromsar inte har fästen för bromsok.
Bärarmarna skiljer sig även i storlek på det hålet där hjullagret sitter (och därmed även olika navflänsar) beroende på modell.
Jag vet att till 1986 års modell (dvs från och med byggmånad 09/1985 och framåt) så gjorde man någon ändring på de bakåtriktade bärarmarna - men komer inte ihåg vad.
Men bakaxelbryggan (där bärarmarna och diffen sitter fast) är identisk mellan alla modeller, så det går att slänga dit vilka andra bärarmar som helst (även E36 Compact går bra).

Diffen skiljer sig och finns i två storlekar : 168 (satt mestadels på 4-cylindriga modeller) och 188 (satt mestadels på 6-cylindriga modeller).
168 och 188 syftar på storleken (i mm) på kronhjulet.
Men infästningen i bakaxelbryggan är identisk, så vill man ha en 188 istället för en 168 är det bara att byta (drivaxlarna måste såklart också bytas och kanske något med kardanaxeln) - men ni förstår nog poängen.

I korta drag så är det skillnade i komponenter mellan modeller. Men i princip i alla fall är det inte värre än att skruva bort en mindre komponent (från tex 4-cyl modell) och ersätta med en större komponent (från tex 6-cyl modell) - detta gäller i princip alla delar!
Ibland kan det ge en liten snöbollseffekt (som tex med differentialen eller liknande), men generellt så är det väldigt enkelt att byta och modulärt.

Och framförallt - det sitter bara med några skruvar och muttrar! Inte några förbannade idiotiska styrboxar som får tuppjuck om man råkar montera dit något annat eller trettioåtta miljoner kablar och inkompatibla CAn-bussar och protkoll och Android-versioner och allt förbannat tröttsamt skit som är på moderna bilar... När jag sitter och fipplar med en modern bil så händer det att jag glömmer bort om det är en strulande smartphone eller en modern bil jag håller på och arbetar med...
Le
356
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
320 D touring -13 Mineral Vit
Angående diffen så behövde inte jag i alla fall på en 318is (16vent) byta drivaxlar när jag bytte från en 168 till 188 diff. Medbringarna i diffen till drivaxlarna var mycket längre på 168 diffen. Så totalbredden på 168 och 188 diffarna var det samma. Vill även minnas att när jag gjorde samma operation på en 320 så var det samma sak.

Det det jag upplevde vid motorbyte i både 318is och 320 var att fästen till kylare, luftbox och tändspole/tändspolar skiljer mellan de olika modellerna. I båda dessa bilar monterade jag i en M3 S14 motor utan några större konstigheter. Bara att plugga i motorkontakten till bilen så funkade det. Dock behöver man byta kodpluggen i instrumenthuset när man går från 6 till 4 cylindrar eller vise versa.
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Passar en diff från en e39 530i sedan på en e30? Alltså själv bakaxelklumpen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@LeMans Blå : Du verkar ha rätt nu när jag dubbelkollar!

E30 verkade behålla samma mått mot differentialen (LK=86mm, M10) oavsett storlek på differentialen.

Det var E36 CPT jag blandade ihop detta med. Detta då det är vanligt att ta E36 CPT bärarmar för att konvertera till 5-hål där bak.

Och det var E36 CPT drivaxlarna har en mindre infästning mot dess 168 differential (LK=80,M8 vs LK=86,M10).

@p4lm : Nej, det är en helt annan typ av infästning på en E39 530i differential.

Jag tror dessa skisser visar tillräckligt.

E30 sitter fast med fyra skruvar ovanifrån och en skruv genom "örat" och dess bussning...
Länk

E39 däremot...
Länk
Visa användare
235
p4lm
530i -01 sedan manuell
Ok. Man brukar väl kalla stora e30 diffen för 188. Men vad kallas diffarna till e39?
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja.... Det är mest en förenkling när man VET att man pratar inom ett E30 context.

188 är stort för att vara E30 (då den hade antingen 168 och 188).
Men för E34 är exempelvis "den stora diffen" 210.

Generellt så delar man gärna in differentialerna grovt efter kronhjulets storlek (då det till stor del avgör hur stora krafter den kan hantera).
Vid denna tidsepoken har vi typiskt 168, 188 och 210.

Sen finns det "hundratals" varianter av dessa 168, 188 och 210.
Olika gjuthus, olika backplates, interna skillnader som tex höjd mellan ring och pinion och andra skillnader, etc etc etc etc etc etc etc.

Just E39 hade väl 188 på de flesta modeller om jag minns rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.