Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
5st
2022-02-12 16:35
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
M140i -17
|
Jag skulle lämna in min bil (M140i -17) för bromsbelägg byte förra veckan, BMW Danderyd ringde upp mig och ville byta alla skivor inkl belägg till en rolig kostnad av 23000:-.
De påstod att bakre skivorna hade gått varma samt att de främre hade tendens till att bli "vågiga".
Att jag ska behöva byta skivor runt om hela bilen känns helt sjukt, jag använt bilen som pendlarbil och kört relativt lungt. Jag är andra ägaren, köpte bilen av en äldre herre i norrland då bilen hade gått 2700mil, nu står mätaren på 4000 mil.
Men, min fråga som jag har är att om jag tar och byter skivorna hos en annan verkstad (har fått offert på 15000kr), hur fungerar de med idrive och historiken där? Rätta mig gärna om jag har fel men om jag byter skivor och belägg på en annan verkstad än BMW så kan väl de inte nollställa serviceintervallet på bromsbeläggen/skivorna som finns i idrive? Med andra ord kommer väl idrive med tiden börja varna om bromsbelägg som behöver bytas trots att jag har bytt allting runt om? IP: ...[112.245] |
Annons |
|
15.997 st
2022-02-12 17:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Det går fint att lämna till andra verkstäder också, det finns gott om verktyg ute på marknaden att nollställa intervall för bromsar osv. Finns ingen anledning att lämna till BMW för detta.
Någon historik sparas inte i idrive för bromsbelägg, det är bara en enkel nollställning som krävs. IP: ...[9.139.4] |
934 st
2022-02-12 17:15
Anmäl svaret
|
De kan nollställa serviceintervallet för bromsarna.
Däremot kan icke auktoriserade verkstäder oftast inte lägga in bytet i den digitala serviceboken. IP: ...[.164.32] |
24.791 st
2022-02-12 17:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
Bromsbytet kan du själv nollställa genom knapptryckningar i instrumentklustret - finns instruktionsvideor på Youtube.
Kolla om du verkligen behöver byta bromsdelarna som de angav - ibland är verkstäderna väl kåta på att byta delar som kunderna betalar!
En inspektion av skick och tjocklek på belägg och skivor lär ge dig besked om hur de mår och om de måste bytas.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
1.065 st
2022-02-12 19:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320dT - 06 Lexus RX400h - 06
|
Som JohanB skriver, har du märkt av några problem med bromsarna? Vad betyder 'tendens att bli vågiga'?
IP: ...[139.118] |
5 st
2022-02-12 21:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M140i -17
|
Yes.
Jag har bokat in en ny tid för kontroll av alla skivor på annan verkstad för en second opinion.
Bromsarna funkar hur fint som helst, inga vibrationer eller annat som stör, bilen drar inte åt något håll vid inbromsning eller så. Visuellt inga missfärgningar eller spår i skivorna. Skivorna är använda såklart, men att de ska behöva bytas nu, nej de känns inte rätt.
När servicekillen ville byta skivor bak så ville han även byta skivor fram, började svamla om att han tyckte att de började bli skeva fram och därmed va lika bra att byta alla.
Nej, som sagt, jag ska ta bilen till en annan verkstad för att se vad de säger, tack för alla svar. IP: ...[112.245] |
1.868 st
2022-02-12 22:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
Sevicekillen på bmw kanske behövde dina skivor och belägg till sin egen bil... Jag tror kanske inte att det var så, men ibland kan man ju undra. IP: ...[.120.49] |
2.820 st
2022-02-12 22:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 420d -16 MB SLK 200 -06
|
Hur bedömer du själv skivorna? De är säljare, deras bedömning är därför inget att ta som en sanning.
MVH
Robert IP: ...[0.71.23] |
11 st
2022-02-13 13:29
Anmäl svaret
|
Lånar tråden lite.
Om man då vill att alla saker där historik kan sparas ska göras hos en auktoriserad verkstad, vilka saker kan det vara utöver Olja, mikrofilter, luftfilter, tändstift, fordonskontroll och bromsvätska?
Enda anledningen jag gör mina service hos en auktoriserad verkstad är just för att de läggs in i idrive historiken, annars kvittar det för mig. Kan vara bra att veta vad man inte behöver gå till dem bara för idriven . IP: ...[171.111] |
2.172 st
2022-02-13 14:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130iM -08 med extra allt.
|
Låter klart märkligt. BMW har iaf tidigare haft marknaders bästa originalskivor.
På BMW har det varit värt att köpa original, även om det givetvis finns bra eftermarknadsgrejer.
Skivor med bra kvalité håller 15-20" mil om man bromsar vettigt.
Men vad vet jag, kanske har BMW likt alla andra sämre skivor än vad som tillverkats förr ??
Jag bytte skivor på fruns Suzuki Swift -11 innan den såldes, bilen var då 9,5 år och hade gått 13" mil.
Fram var skivorna fina men slitna under gränsen för tjocklek, bak såg de vissna ut, men bilen gick genom besiktningen med fina bromsvärden innan bytet, så det var inget fel på funktionen.
Hade en firmabil på 6000 mil service, de ringde och ville byta skivor, jag tackade nej.
Bytte skivorna själv vid 16,500 mil, då var de dåliga. IP: ...[.170.58] |
934 st
2022-02-13 15:20
Anmäl svaret
|
eazyfire,
Som jag skrev ovan så registrerar auktoriserade BMW-verkstäder även byte av bromsbelägg i iDrive-historiken.
Det Löwet skriver att "någon historik sparas inte i idrive för bromsbelägg" stämmer inte.
IP: ...[.164.32] |
1.868 st
2022-02-13 16:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
BMW har verkligen uppnått sitt mål när folk bekymrar sig över att byte av bromsbelägg och skivor inte införs i den elektroniska serviceboken. Dom tjänar många sköna kronor på det. Men att betala upp 10 000 extra för att ett sådant jobb utförs hos bmw, är ju upp till var och en... IP: ...[.120.49] |
11 st
2022-02-13 16:54
Anmäl svaret
|
Det är ju mer för att nästan ingen vill köpa bilen om den inte har servats "rätt" alltså att det inte finns i idrive.
Dock så ska det tydligen gå att lägga in själv genom ett program som man kopplar in sig med laptopen men nackdelen är då att det inte läggs in i BMWs servrar utan bara i bilen. Så fort en auktoriserad versktad lägger in en ny service kommer det man lagt in själv försvinna. IP: ...[171.111] |
24.791 st
2022-02-13 17:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
I mina ögon är bromsdelar inte servicedelar som byts med vissa intervall, utan rena slitagedelar som byts när de är slitna - således är det inget som behöver läggas in i "servicebok".
Man kan lätt bedöma skicket på belägg och skivor via visuell inspektion...dessutom finns det en "nedräkning" i Idrive, men den brukar sällan stämma särskilt bra utan är mycket "pessimistisk" i sin beräkning av återstående livslängd på beläggen.
Oljebyte och bromvätskebyte är å andra sidan sådant som ska bytas med tids-/kilometerintervall så det är sådant som bör finnas med i serviceboken och det är också något som BMW-verkstaden registrerar i Idriven.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
2.266 st
2022-02-13 19:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130i E81 -08/09 M-sport (325xi E90 -06 såld) (323ti E36 -99 såld)
|
Har servicepunkterna "broms fram" och "broms bak" bytts ut mot "bromsbeläggbyte"?
---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. IP: ...[.208.47] |
24.791 st
2022-02-13 19:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
318dT X-drive F31 Mercedes C220CDI S204
|
I serviceprotokollet (inte i Idrive) vid inspektionsservice, finns kontroll av bromsbeläggtjocklek med - då anges beläggens tjocklek i mm.
Förmodligen mäts bara yttre beläggen med tolk...
Även mönsterdjupet på däcken finns som en servicepunkt i inspektionsservice.
Men alla separata servicepunkter "bakas ihop" och blir "Inspektionsservice" i Idrive.
Mvh
Johan B
BMW – Weltmarke aus München! IP: ...[.158.70] |
2.788 st
2022-02-14 11:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
650i coupé F13 -12 i3s -22 328i Sedan F30 -14 Z4 3.0Si Coupe E86 -07 + fem veteraner, ej BMW
|
När jag servade min 650 för fyra år sedan på BMW hade den gått 6000 mil. Då ville Bavaria byta bromskivor och belägg för liknande belopp som du anger. Bilen var nybesiktigad med perfekta bromsar. Jag skippade det och har nu kört fyra år och 4000 mil utan åtgärd och fortfarande tar bromsarna bra även om det nu är dags för byte av belägg. Jag gör det själv hemma. Skivorna ser fortfarande bra ut och jag mätte upp kastet på dem till under 0,01 mm innan jag köpte beläggen. De är över minmåttet i förslitning också så skivorna får hänga med ett tag till. Så lita inte alltid på vad en enskild mekaniker tycker.
IP: ...[.127.66] |
15.997 st
2022-02-14 13:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Mekanikern menar inte "du måste byta nu" han menar "du kommer behöva byta innan nästa service om 24mån/3000 mil så då slipper du åka hit igen om du byter nu". Väldigt många bilägare vill ha det så. IP: ...[9.139.4] |
1.868 st
2022-02-14 13:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325i -88
|
Eaysyfire, det är en myt att ingen skulle vilja köpa en välvårdad bmw bara för att inte all service och andra arbeten är utfört hos bmw och införd i den elektroniska serviceboken. Men det är just så bmw vill att "folk" skall tänka, så att de kan fortsätta att ta orimligt mycket betalt för enkla service-/underhållsjobb. IP: ...[.120.49] |
2.266 st
2022-02-14 21:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
130i E81 -08/09 M-sport (325xi E90 -06 såld) (323ti E36 -99 såld)
|
"Inspektionsservice" är väl mer att jämföra med "fordonskontroll"...
---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. IP: ...[208.120] |
56 st
2022-02-15 07:17
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320i Touring -06 123D "1M killer" -09
|
Har en tendens till att bli vågiga..det va det dummaste jag hört.Be han plocka fram mätningen som påvisar detta då du inte har några symptom som påvisar detta vid körning.
Tror mer på som någon annan skrev att han behöver dom själv.
Eller så tar man det med hans chef och begär en mätning som påvisar skevhet.
IP: ...[5.151.4] |
|