AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.598

Trygghansa BMW märkesförsäkring

Sida 1 av 2
Ro
65
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Jag bytte i höstas från BMW orginalförsäkring IF till trygg hansa som kunde erbjuda ett bättre pris.
Idag fick jag ett mail från trygg hansa att min försäkring går över till BMW märkesförsäkring.
Kan de vara så att trygghansa tar över märkesförsäkringen från IF eller kommer båda erbjuda det, någon som har koll?

Länk
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Som jag har uppfattat det hela så kommer Trygg-Hansa ta över märkesförsäkringen.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ett gott råd-
Gå över till Länsförsäkringar.
Tacksam om du kan berätta varför? Har Trygg nu och varit nöjd med skadehanteringen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW Sverige har från 1/1 Trygg-Hansa som ny försäkringspartner för alla deras vagnskadeåtaganden på nya bilar. Tillika erbjuder de BMW försäkring genom T-H.
Mvh
Asken
Bara en allmän reflektion:

Att få bli "märkesförsäkrare" är antagligen konton som bolagen slåss om.

Att If nu tappat till Trygg har säkert flera orsaker. Jag ser definitivt en.

När jag läst här på forumet om hur ett ganska stort antal BMW - ägare sett sina tekniska - och e g e n t l i g e n !! k o n s t r u k t i o n s b e r o e n d e - bilproblem som varande fall för maskinskadeförsäkringen, och tydligen ofta fått gehör, kan jag gott förstå att If till slut kroknat och inte ger järnet, när det långvariga avtalet skall omförhandlas och självklart avses inkludera en allt känsligare generation av högteknologiska fullblod.

LF är sedan några år (bl a) Toyotas "hemma-bolag", ett sannolikt betydligt säkrare märke att få lönsamhet på.

Trygg vet nog inte vad som väntar. Men vem gör det?

EDIT: Jag blir tillsvidare kvar hos If - som vanlig försäkringstagare - och ser fram emot sänkta premier ! :)

/Lennart
Visa användare
8.456
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Först skriver du att försäkringsbolagen slåss om att vara den som får vara märkesförsäkrare, men sedan är du övertygad om att de är olönsamma? Tror du inte försäkringsbolagen vet om det i så fall och vill bli av med dem, dvs ingen fight?

Jag tror BMW Sveriges avtal med IF gått ut och Trygg Hansa kom med ett mer förmånligt erbjudande för BMW Sverige så de slog IF denna gång.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grelle: delar din åsikt, så är det antagligen. En vanlig upphandling, pris vs annat.
Mvh
Asken
Ja, det blev lite motsägelsefullt uttryckt.

Självfallet är sådana här konton - i princip - attraktiva.

Men nu har If ett antal års erfarenhet av BMW-kontot och vet antagligen mer än Trygg, vad kontot går för. If har kunnat se hur lönsamheten utvecklats över tid och kan göra en mer underbyggd bedömning av hur en offert skall läggas upp och förhandlas. Och bestämma var man sätter gränsen.

Fast sen kan det ju vara så, att If har blivit lite bekvämt, litat på att man har ett traditionsbundet försteg i förhandlingen och inte gett järnet. Eller att BMW helt enkelt tröttnat på If. Eller att det kommit in nya förhandlare på den ena eller båda sidorna. Eller, eller... det finns många scenarios.

/Lennart
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Vi har haft TH och fick mycket lägre pris hos LF plus återbäring.
Aldrig nåt krångel de ggr man behövt dem.
Bara för att LF är bäst för dig betyder de inte att det är bäst för någon annan.
LF för mig är rena katastrofen vad det gäller premierna.
Fr
2.504
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hade ett tag BMW Original då dom var IF. Dom blev dyrare och dyrare. Bytte då till TH som ett tag var riktigt prisvärda och enkla att ha och göra med då det hände nåt. Men sen helt vips ökade deras premie med typ 25-30% med anledning av ökade kostnader.

Då tröttnade jag och gick till LF och sparade ca 8000kr/år. Det var 2 år sedan och premien har faktiskt gått ner, om än marginellt.

Eftersom jag inte har en ny BMW så vet jag inte varför en märkesförsäkring skulle vara bättre? Även TH lär ju försöka byta delar vid en skada så billigt som möjligt, dvs använda begade delar om det finns och bara som sista utväg köpa nya. Så gör väl alla f-bolag misstänker jag. För det lär väl knappast vara så att f-bolagen köper piratdelar på Ebay fån Kina.....

Enda fördelen med märkesförsäkring är väl om det fortfarande är OK att köra bilen på bana med BMW Club Sport som arrangör.

Bilförsäkring, ja faktiskt all försäkring, måste man som kund vara om sig och kring sig som tusan och jämföra och byta frekvent.

Fick ett erbjudande från ICA häromdagen. Tänkte jag kan ju kolla i alla fall. Fick en premie på över 2000kr/mån på min gamla sjua. Tack men nej tack, betalar 700kr/mån hos LF. Rätt skön besparing :-)

Niklas

Fransosen
cr
3.841
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad det gäller LF. Har en hel del att göra med LF Värmland, både gällande motor- och fastighetsförsäkringar. Vet inte om det skiljer i andra regioner, men man får anta att de har samma tillvägagångssätt i hela landet.

När det gäller att reglera skador så är LF betydligt besvärligare att ha att göra med än Folksam, IF och Trygg Hansa, generellt.

Sen finns det så klar ärenden som LF löser smidigt också. Men om man säger så här, LF hade inte vart mitt förstahandsval, det hade vart Folksam eller IF.

MVH Christofer
16.373
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
LF är fristående enheter per län så skaderegleringen kan definitivt skilja mellan regioner
Ma
1.230
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
LF är också ägt av medlemmarna så vinsten går ofta åter till oss som försäkrar där. Ibland har jag fått bortåt en tusing, men ibland några hundra - men ändå.

cr
3.841
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan säkert skilja, men villkoren är ju samma i hela landet.

Det där med premier är ju som vi vet högst individuellt. För egen del har de aldrig legat särskilt bra till på något jag kollat. På motorfordon har de ju dessutom sämre täckning på maskinskada än flera andra bolag.

MVH Christofer
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tycker Lf funkar bra, inga problem med dem än så länge.
Bra priser, är man guldkund så får man ytterligare 20 % rabatt på sina försäkringar.
Fick själv över 1000 kr i återbäring.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag har idag pratat med BMW Orignialförsäkring och i tillägg till det som står i denna tråden vill jag lägga till att den som innan nyår hade sin BMW försäkrad hos BMW Originalförsäkring får fortsätta ha det även framöver så länge hen vill. Men det går inte att nyteckna märkesförsäkring för en BMW hos BMW Originalförsäkring. I sådana fall är det Trygghansa som gäller.

Pa
1.097
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Kollade på bl a ICA:s försäkring, ser väldigt lockande ut, förutom bra villkor och premie är den låst i 5 år utan premiehöjning.
Mvh
32ProPro-medlem
2.305
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
När det var hos IF så fanns en förmånligt erbjudande om att eftermotnera larm, finns det kvar via TH?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Da
3
Dallas Steel
BMW 530xd F11 -17
Jag har TH och testade ett par liknande bilar, motsv dieselsexor, på deras hemsida och plötsligt ligger de uppåt 1500/mån. Jag minns att IF plötsligt blev dyrare för ett antal år sedan, finns det anledning att tro att TH kommer att höja nu?

Det värsta är att när det dimper ned en höjning och man har rätt ont om tid att hitta en bättre, särskilt eftersom en del bolag inte vill ha BMW (eller erbjuder 30 000/år).

Har någon en TH som snart löper ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.