AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.297

signalhornet fungerar bara ibland 320d

Si
1
SimmeG
Bmw 320d xDrive -14
Tjena, jag har en 320d xDrive -14 där signalhornet bara fungerar ibland.. Typ ibland när jag har ratten i ett visst läge funkar den & ibland funkar den inte alls?
Nån som vet vad det kan bero på?

Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Eftersom det verkar vara relaterat till rörelser med ratten så är det ganska sannolikt att felet är där (men inte alltid det är så men är en bra början).

Två saker som är sannolika fel i detta område.
#1 : De fyra kontaktpinnarna (bakom airbagen) sluter inte mot jord som de ska.
#2 : Glapp i nätverkskabeln som går från ratten till bilens elektronik.
#3 : Glapp i kabeln som signalerar in till nätverksswitchen (som sitter i ratten) att tutan ska aktiveras.

Jag skulle tippa att #2 är mest sannolik.
Om du har mer funktioner på ratten (tex volym upp/ner),
prova gärna och se om det också slutar fungerar när tutan slutar fungera.
Det är isåfall en relativt stark indikation att det är #2 som är problemet.



Tutan fungerar såhär.

Bakom aribagen sitter fyra kontaktpunkter som sluter en krets när du trycker på airbagen (tutar).

Den här kretsen leds in till en nätverksswitch som sitter i SZL ( (steering column switch cluster). Denna nätverksswitch skapar ett meddelande som i sin tur sänds över en nätverksbuss (av typen LIN) från ratten till rattstången (och därifrån vidare).

Eftersom ratten snurrar måste kablarna för denna nätverksbuss också kunna snurra. Det möjliggörs med hjälp av en tunn flat kabel som kan rullas upp inuti själva "rattstyrspaksenheten" (detalj #1 i skissen nedan).
Länk

Det här meddelandet om att det ska tutas går som sagt via en nätverkbuss från SZL till FEM (Front Electronic Module).
FEM avkodar meddelandet och aktiverar ett relä inbyggt i FEM som i sin tur släpper på spänning/ström ut till de båda hornen (high och low tone).
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@SimmeG : Hittades problemet med den intermittenta tutan?
on
2
oneone
318d, F31 -13
Hej!

Har också detta problem med intermittent fungerande tuta. Däremot så fungerar samtliga andra knappar på ratten felfritt.

När tutan slutar att fungera så kan jag få den att börja fungera igen om jag "choppar"/slår lätt på tutan höger och vänster del i några sekunder.

- Låter det som fel #1?
- Och hur åtgärdar man det enklast?

extra ping till @bmw-slangen :)
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@oneone : Låter ju som glappet finns i ratten och eftersom det verkar bara vara tutan som är påverkad så bör man kunna begränsa felområdet till ett mindre område i ratten. Men man måste alltid ha i bakhuvudet att felet kan vara exempelvis i FEM reläet (och choppandet på ratten råkade bara sammanträffa med när glappet släppte i FEM reläet).

Vägen framåt är felsökning och visuell inspektionen.

Det betyder i verkligen (i nästan alla fall) att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).

@oneone : Hur gick det med tutan? Fortfarande glapp?



Felsökning i form av att (när felet är närvarande) proba/sniffa om signalen när SZL eller FEM (här har man hjälp av ett diagnostikverktyg som kan visa horn activation requests) för allting från SZL till reläet i FEM är ju nätverkspaket som inte går att backproba men du kan sniffa och med en packet decoder kan du se hur mönstret ser ut vid en horn activation request.

Visuell inspektion är ju att kolla, mäta och inspektera alla delar som ingår i den kretsen som sluts och anslutningen av denna in till SZL.

På vissa äldre bilar så användes inget relä till tutan utan all ström gick genom de små kontakterna som slöts när man tryckte på airbagen. Varje gång man tutar så sluter man kontakten och detta har en tendens att skapa en ljusbåge i system med DC ström då man man måste tvinga strömmen till noll (detta problem är inte lika stort i system med AC ström då det alltid finns en naturlig nollpunkt där strömmen är noll). Ljusbågar skapar en oren yta och kontakten blir dålig och har en tendens att skapa ännu mer ljusbågar och allt blir en nedåtgående spiral. Till slut är ytorna ganska sönderbrända och leder inte ström alls bra och tutan fungerar inte längre.
Har själv rengjort många sådana små kontakter med lite smärgelduk och det fungerat fint i många många år efter det.
Men i det här fallet så är det inte detta problemet. Först och främst så sitter det ett separat horn relay men felsymptet här i tråden är dessutom mer av/på.
on
2
oneone
318d, F31 -13
@bmw-slangen - Det löste sig galant för ett par månader sen! Jag provade helt enkelt att montera bort airbag/tutan, och sedan tillbaka igen. Den hade väl hamnat snett(?) eller något.

Bra att veta, om någon labbar runt med detta, är att man måste återställa felkoderna OM man kopplar på strömmen medans man tagit bort airbagen/tutan. Annars så lyser airbag-lampan och man får trevliga instruktioner att åka till närmaste BMW-handlare (även efter man montera tillbaka allt). Återställningen kunde jag dock enkelt göra via en billig ODB2-enhet via min iPhone.

Tack så mycket för återkoppling iaf! :)
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice! Precis som du säger - måste ju isåfall ha varit något som hamnat snett eller du kanske skapade en ny fräsch kontaktyta (då kontakterna kanske är en aningens annorlunda mot varandra nu) eller något i den stilen. Kanske var något annat - men kan inte komma på något just nu. Kan vara något stiftglapp som nu hamnade i ett bättre läge tack vare att dess kabel ändrades i ett mer fördelaktigt läge eller liknande. Men ingen mening att gräva mer i det förräns det eventuellt skulle återkomma (vilket vi inte hoppas på).


Stämmer det där med airbag (tror det gäller de flesta modeller och märken) och värt att repetera!

Så förr då multimärkesspecifika diagnostikverktyg inte var vanliga och airbags inte funnits så länge så var jag alltid toknoga att inte slå på tändningen om jag hade demonterat ratten/airbagen på någon bil - då jag visste det skulle göra att airbag-lampan skulle lysa konstant. För jag visste att jag inte hade några diagnostikverktyg som kunde klara av detta (hade för BMW men inte för andra märken).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.