AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.681

DPF delete, stank? Skillnad euro 5/6? Olika bränslen?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
God morgon,

Jag överväger att göra en dpf delete på min M550d lci.

Hur upplever ni som gjort det, lukten?
Det ryktas att euro 6 luktar mindre än euro 5 (dpf deletade euro 6 ryker knappt något medan äldre euro gör det).

Skiljer de olika bränslena i lukt?
Jag föredrar Hvo100, men priset just nu är rent absurt och jag kommer inte tanka det längre.

Tack på förhand//
Mattias
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför? Du vinner extremt lite effekt på det men får massor av nackdelar.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
För att jag avskyr hela konceptet med EGR och att smutsa ner hela insuget med skräp som bara byggs på för varje drifttimme.

Tyvärr blir regenereringen lidande om jag bara stänger av EGR, vilket för med sig DPF.
Jag vill inte att min motor ska bli skit p.g.a. att den behöver tugga i sig använda avgaser, genom insuget.

Visa användare
3.136
AlexanderK
I3 120
Z4 E89 23i manuell
På de sexcyl-dieslar jag sett så luktar det blöt hockey-trunk om de som har dpf-delete.
Visa användare
3.974
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag gjorde det på min förra 535d klarade inte av mer än 3 månader, lukten vid rödljus /tomgång knäckte mig. Folk runt om kring mig som jag frågade vad dom tyckte var det knappt någon som reagera på det. Men jag är petig.
Nackdelar : lukt
Fördelar: bilen gick som bara den sjukt snabb och mycket snab, märkbar skillnad vart det på förbrukningen. Bilen lät magiskt
Färddatorn låg på 8,9 vill jag minnas bla körning innan jag återställde den låg den på 8,5 samma körstil .
Upplevde att den luktade mina med Preem diesel , testade även HVO men ingen skillnad dock lite sötare lukt vill jag minnas.

Är sugen igen men vet inte om det är värt det med tanke på lukten.
Återkoppla gärna om du gör det.
Gör det inte. Dels är det olagligt (att bruka en bil som är helbilsgodkänd med DPF) men värre är att miljön får betala priset för ägarens inkompetens. Om du tycker din gamla M550d F1x är för klen får du köpa en ännu starkare bil.
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@TP_ : Överväg och lämna dieseln helt och hållet och in med en mysig V8 :-)

Lockar inte en 550i/M550i (likvärdig men utan de problem du nämner)?

Finns ju alltifrån tidiga F10
Länk
till sena G30
Länk

Problemet är väl om man tvunget måste ha kombi, de verkar ju vara väldigt ovanliga (tror dessutom att G31 inte ens finns som M550i).

Vad är det förresten som gör att det luktar mer efter en DPF delete? Är det en viss typ av ämne som DPF fångar upp och omvandlar (förutom de vanliga sotpartiklarna)?
Eller är det den ökande graden av inblandat biobränsle som har med detta att göra (antar B7 är vanligast idag)? Varför fanns inte denna lukten på tidigare dieselmotorer?

Eller gör denna modifiering så att urinförbränningen inte längre fungerar som det är tänkt? Det är ju väldigt noga med hur mycket urin man sprutar in (i relation till hur mycket NOx som mäts upp av NOx-sensorn) - annars luktar det såklart illa.
Men varför skulle den doseringen bli fel? Andelen NOx mäts ju fortfarande upp exakt och således bör doseringen av urin fungera utmärkt. Skulle isåfall vara att den extra mängden partiklar som tillkommit kanske stör den kemiska processen något så man inte får full omvandling från urin till vatten och kväve.
Men det problemet finns ju isåfall bara på motorer som har SCR.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Om ni läst mina inlägg, så skulle ni sett att det inte är effekten jag vill åt, utan att slippa EGR som koksar igen hela insuget med tiden.

Jag trivs kanon med att ha en snabb kärra som för effekten går mycket billigt.
V8, 360hk och manuell låda har jag ingen S8:an :=)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Jag beslutade mig faktiskt för att behålla DPF, av olika anledningar.
Jag lämnar in kärran på DPF-rengöring i sommar och så får jag ta loss insug och rengöra. Allt i miljöns namn.
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Sent svar. På min förra f11 530d jag gjorde så här. Kapade upp dpf och tömde innehållet men behöll katalysator och svetsade igen. Egr är stäng med mjukvara. Luktar ingen diesel endast lite surt om man står bak i bilen. Kolla på video från 5:20, undertext på engelska tillgänliga. På nuvarnde 335d sitter ersättnings rör och stinker som gammal 80s merca.

Once a Bimmer, Always a Bimmer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.