AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.095

Fjäderbyte fram, F11 xDrive? Knepigt?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
God morgon,

Fjäderbyten på icke xDrive-BMW har jag gjort dryga dussinet gånger, men några år sen när jag skulle hjälpa en vän byta fjädrar fram på hans 530D xDrive E61, hoppade drivaxeln ut på passagerarsidan medan vi försökte få ut stötdämparen.

Sen dess rör jag inte xDrive, men nu har jag själv hamnat med en F11 xDrive som jag ämnar byta fjädrar på till Eibach pro, fram (sänker ~25mm).

Tips?

//Mattias
Bytte till just Eibach Pro på en f11 xDrive för några år sen. Kommer inte ihåg exakt mer än att det var väldigt tajt att få ut hela fjäderbenet. Jag hade förvisso hjälp vilket jag tror kan vara bra för att undvika skav och repor på skärmkanten.
Det satt även en väldigt lång bult horisontellt i trängt läge så en vinklad liten mutterdragare sparar tid där.
Jag kan inte erinra mig att vi stötte på problem kring drivaxeln eller att det skulle vara ett problem men vi hade kanske tur?
Visa användare
128
Keyman
BMW 730d -10
BMW 540i Touring -01 Manuell
BMW 530d Touring -01 Automat
BMW 325ti -02 Automat
Lancia A112 Abarth -85 (2st)
Hej, NGV11

Undrade hur det gick med bytet? Vilken fjäderkomressor använde du?

Vill gärna använda något som funkar i verkligheten, men som inte kostar mer än de 12.000 som en OEM fjäderkompressor kostar.

Magnus, Gbg

---
Magnus Nilsson, BMW CS # 5963
Hej Magnus.

Bytet gick som sagt bra. Jag hade bara ett par billiga fjäderspännare av denna typ Länk
Jag vet inte vart just de jag använde är köpta, men högst troligt på Biltema eller liknade för 2-300kr.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.