AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Letat fel problem? tänder elfel motorlampa? 525 -07

Visad 1.156 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-28 21:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Sena e46 ska dme ha börjat få signaler från samma Sensor. Men jag vet inte hur tillförlitliga mina källor är så jag får helt enkelt återkomma med mina resultat 🙂           IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-29 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 Touring -07
Liten uppdatering: Sensor var hel men kabeln närmast Sensor var väldigt dålig. Att fixa kabel tog bort felkod från DME och upplever att bilen blev något bränslesnålare än innan.

IP: ...[.31.173]
Antal inlägg3.708 st
Postad/Inlagd2022-01-29 18:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Kanske för tidigt att gratulera?
Men ett fel är hittat och läget tycks ha stabiliserat sig, åtminstone.

Har du fått ordning på det pulserande ljuset också?

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-29 21:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 Touring -07
Jojo, väntar iaf 25 mil till innan jag vågar hoppas ;) Men jag känner mig förhållandevis säker denna gång. Jag kommer med en slutanalys (eller fortsättning om det vill sig illa), så frustrerande när man läser en tråd och "sista sidan" saknas

Vet inte, hade bara en timme på mig innan jag skulle hämta upp sambo och åka och provköra en bil så fokuserade bara på temp. De två notoriska djupurladdat och klämma 15 är dock kvar, hade visserligen ingen batteriladdare påkopplat denna gång.
Kanske är bagageluckekabel på höger sida, den på vänster har jag fixat.

IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-03-11 17:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 Touring -07
Tar tag i detta igen, inte haft tid att arbeta med den bilen ett tag.
Uppdatering; motorlampa tänds mer sällan och får inte fel på yttertemp. Så Ett fel mindre men fortfarande problem kvar att lösa.

Är fortfarande inne på spåret gemensam kontaktpunkt, och grävt lite djupare.
Felkod Orimligt signalvärde bromssignal - CAS
Felkod Klämma (Terminal) 30B defekt - Ljusmodul (misstog länge denna för 30 istället för 30B, ganska stor skillnad...)
Felkod batteri djupurladdat - Ljusmodul
Felkod Lambda - DME

Det är vanligt att flera eller samtliga av dessa felkoder kommer samtidigt,dvs registreras vid exakt samma kilometerställning. Senast tändes lampan tex i ett gupp, så misstänker en dålig kontakt någonstans (som jag var inne på tidigare)

Så, vad har dessa fel gemensamt? Alla går via terminal 30B, lite osäker på just djuppurladdat batteri eftersom den kommer från LM. Däremot kommer IBS via 30B som borde vara vad som signalerar för urladdning och LM i sin tur går via 30B.

Jag utgår från att de flesta här har koll på skillnaden på 30 och 30B, men bara ifall att så summerar jag det. 30 är konstanström så är på till batteriet är tomt, 30B är ström som är aktiv med förare i bilen, exempelvis DME, CAS etc.

I elschema kollade jag på bromsljussignal, hittade samtliga moduler ansluta men inte... 30B..

Några ideer på var jag rent fyskiskt ska leta en gemensam kopplingspunkt?

Funderar vidare här så länge :)

Antal inlägg3.708 st
Postad/Inlagd2022-03-11 20:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Beklagar följetongen. Men det verkar ju ändå som att du håller humöret uppe. :)

Det där med "terminal 30B" var nytt för mig. Alltså Google.

[LÄNK]

En bra sammanställning, verkar det. Den sparar jag för egen del, åtminstone.

Fast det där med det återkommande "batteriet djupurladdat" är något som jag själv hade ägnat (mest) kraft åt. Problem med strömförsörjningen kan förorsaka hur många följdfel/felkoder som helst.

Tjuvström?

Ogynnsam körprofil?

Har inte (också) E6x den där känsliga genomföringen av batteriets pluskabel genom batterilådans botten?

Eller är det kanske läge att mäta viloströmmen från batteriet (eventuellt över säkringarna - sök inlägg här!), när bilen somnat?

/Lennart

EDIT: Givetvis står generatorn på listan över misstänkta!
Det finns lite att kolla m a o.           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-03-12 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 Touring -07
Jo jag tjurar ihop och blir sur ibland och tänker att jag skiter i det. Det påverkar ju inte körningen alls, men det har blivit personligt och en principsak :D Sen gillar jag problemsökning, man brukar lära sig mycket på vägen och det är tillfredsställande när man lyckas.

Batteriet är dock aldrig urladdat, så det är ett felaktigt felmeddelande eller iaf ett missvisande sådant, kan ju vara problem i själva överföringen så att systemet tror batteriet är dåligt. Det är en av de saker jag tänker titta på.

Sen stör det mig nåt oerhört rent felsökningsmässigt det där med att "alla" lampor pulserar men att dom slutar om jag kopplar ur vänster baklykta. Jag kan ju inte med säkerhet säga att det är relaterat eller om får mig att leta på fel ställen

Jag får försöka sätta ihop en lista med saker att gå igenom med start från batteri/IBS och en logisk väg framåt genom kablarna. Eventuellt dubbelkolla kablar i baklucka om jag missat nåt där först.

Jo den har den genomföringen men den är åtgärdad förra året av Bavaria.

Generatorn har jag nog inte kollat speciellt nogrannt, ska kika på den med

Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-04-21 12:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
525 Touring -07
Jag arbetar vidare här i tråden. Gjorde ett litet ryck igår och konstaterade att strömförsörjning till ljusmodul inte stämmer.
Börsvärde är 13-16 V
Pin 9 har 14v
Pin 47 pendlar hejvilt mellan 1.5 och 6V med enstaka peakar på 18v
Så frågan är om lm är trasigt eller något på vägen

Så tänkte prova mäta mellan Pin 47 och F6 som är listad mätpunkt. Frågan är vilken Pin som är 47 och kan jag koppla ur lm och mäta eller kommer bilen slå ifrån strömförsörjning till lm om lm inte är monterad?

Och om lm är trasig hoppas jag att jag kan programmera in en beg med ista next           IP: ...[9.8.153]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -95
Pris: 50.000:-

BMW 320  -94
Pris: 105.000:-

BMW 325 Cab  -91
Pris: 165.000:-

BMW 325i  -08