AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Letat fel problem? tänder elfel motorlampa? 525 -07

Visad 1.038 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg199st
Postad/Inlagd2022-01-05 20:07
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Okej, detta kan bli ett långt inlägg. Har länge försökt komma tillrätta med vad som ger felkoderna 0029F4 och 0029F5 (DME katalysatorkonvertering 1 & 2) eftersom motorlampan tänds med ojämna mellanrum. Googlat mycket på dessa mysteriska koder och sett hur folk bytt allt möjligt utan att det löst sig.

Så, nu gick jag slutligen lite djupare i ISTA next och läser raderna "Felet kan INTE aktivera någon varningslampa (avgasvarningslampa eller varningssymbol motorfel)
Slutsatsen är, jag måste ju ha letat efter fel orsak till motorlampa och DME koderna är sannolikt bara "frekventa engångsfel" så att säga.

En felkod som alltid varit med och jag ignorerat eftersom jag inte haft korrekt strömmatning på batteriladdare under felkodsläsning är 009cb9 (LM: Batteri djupurladdat). Nu har jag dock både nytt batteri och korrekt matning från laddare under felläsning och problemet kvarstår.

två felkoder som är med ibland och ibland inte är 009CAA (LM: Klämma 30B defekt) och A0B0 (cas: orimlig signal bromsljus).

Så, bromsljus koden har inget med bromsljus att göra utan har snarare med signal till tändning att man har foten på bromsen vid start (gissar jag)

Frågorna jag framförallt ställer är alltså
1. Kan dessa elfelkoder tänkas tända motorlampan
2. CAS och LM sitter ju monterade på samma ställe (ovanför förarens fötter) så någonstans på kablarnas väg kanske dessa två delar en kontakt eller dylikt som fuktskadats och skapat dålig kontakt. Är detta ett rimligt antagande?
3. Om någon kan hjälpa mig avgöra om "felminnets miljö" på urladdat batteri säger mig nåt

följer man länk ser man screenshot på felkoder (felkoder vid 2 olika tillfällen på djupurladdat för att kunna jämföra miljö) samt en PUMA som möjligen kan vara relaterad (även om den i första hand verkar avse diesel och inte bensin som i mitt fall så fanns det notis om bensin med)

[LÄNK]

          IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-05 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Glömde säga att lampinsatsen till ena baklyktan (kaross inte lucka) haft vissa korrisionsproblem och bränt sönder en del kontaktytor. Vet inte om detta kan vara relaterat ännu då jag just noterat hur illa det var

          IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-06 22:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Ännu ett litet tillägg, bilens lampor har pulserat (regbelysning, baklysen, angeleyes etc). Märkte nu att om jag drar ut kabeln till vänster bakljus så slutar bilen pulsera tills jag kopplar in den igen. Relaterat till LM fel? alla lampor lyser som dom ska nu dock (har använt kabel till lampa där korrisionen skadat kontaktyta i väntan på byte av lykta). Så enda uppenbara bristen är rost på ena stiftet i kontakten från bilen, svårt att se om jag skrapat nog.

          IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-14 17:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Inte så mycket förslag men det hade jag inte riktigt väntat mig i detta ämne men jag fortsätter fylla på, det kanske hjälper någon annan i framtiden:-)

En fråga kanske jag kan få svar på iaf, ska båda lamporna i baklampan lysa normalt?
Anledningen till frågan är dels att i puman som finns i min länk i tidigare inlägg har en rad som lyder typ "om detta inträffat lyser bromsljus konstant" Zen delen kom tyvärr inte med på bild och minns inte exakt formulering. Andra Anledningen till frågan är att om jag tar bort ena glödlampan så slutar ljusen att pulsera samt att bilen säger att vänster bromsljus är trasigt. I mitt fall lyser alltså båda lamporna hela tiden och aldrig tänkt på om dom alltid gör det.

Hade jag haft diesel hade jag alltså kontrollerat bränsleuppvärmnings anslutningen men nu har jag bensin så nu får jag lista ut vilka andra styrenheten som kan ge strömåterföring mellan klämma 15 och 30..

Och det ska man tydligen kunna lista ut med något som kallas dis-terstern så nu ska jag komma på vad det är :P.           IP: ...[.15.191]
Antal inlägg3.691 st
Postad/Inlagd2022-01-14 18:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Intressant monolog hittills! :)

Ditt första inlägg säger bl a "Batteri djupurladdat". Den grejen löser man inte genom att bara koppla på en laddare vid nästa diagnos.

Batteriet MÅSTE vara på topp! En tillfälligt tillkopplad laddare kan inte kompensera för ett (nästan) urladdat och antagligen helt avlidet batteri. (Som dessutom får bilen att bete sig allmänt konstigt.)

Vill man vara säker på att strömförsörjningsproblem inte uppstår och skapar tokiga felkoder, är det klart lämpligt att dessutom koppla på en laddare medan man diagnostiserar. Men framför allt måste batteriet alltså vara på topp!

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-14 20:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Absolut, jag tog det felet för lättvindigt. Det var ju inte det felet jag skulle lösa då så. Läxan att lära av det får väl vara att aldrig ignorera fel . Och jag glömde nämna att jag var osäker på kvalité på batteriet ursprungligen. Nu är det dock nytt bra batteri och jag fortsatte ignorera felet en stund på gammal vana tror jag :-)

I dagsläget funderar jag spontant att någonstans finns en kopplingspunkt där både cas och lm ansluter till 15 och 30. Och det är väl tändning respektive konstantström om jag inte missförstått saken

Angående felkod på lambda så undrar jag om ista lurar mig även om man tycker att officiella programvaran borde ha koll. Åtminstone har jag haft elfelkiderna utan att lampan lyst.

Monologen fortsätter;-)           IP: ...[.15.191]
Antal inlägg3.691 st
Postad/Inlagd2022-01-14 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
"Nytt bra batteri", har du gett det en liten extra push? Nytt batteri är inte nödvändigtvis lika med ett kraftfullt. Det brukar inte vara fel att att ge det nya batteriet lite påfyllning innan man stoppar in det.
Satsade du på något "säkert" märke?

Pulserar lamporna fortfarande?

Inga "LED-påhitt"?

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-15 01:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Ett exide 1000EA blev det. Men har också provat ett 90ah aeg däremellan. Ett kia original vad nu det innebär.

Japp lamporna pulserar, eller ja inte just nu eftersom jag har tagit lös en glödlampa. Den yttersta på vänster karossbaklykta.
Måste se på måndag när jag kommer åt datorn på jobbet om det stod något mer i den där puma åtgärden.
Vi är alltså en skadeverkstad som jobbar med bmw och har ista av den anledningen, så jag inte verkar våta en inkompetent bmw-mek :-D           IP: ...[.15.191]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-15 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Glömde svara på LED Frågan. Nej inte det, inga eftermarknad förändringar alls. Jag undrar vart den där kontakten till bränsleuppvärmaren sitter, verkar ju vara ett bra ställe att leta andra fuktiga kontakter.

Men nu slog det mig att mattan framför passagerarstol var väldigt blöt när jag köpte bilen och där under finns det säkert kablage. Får försöka lossa den och titta           IP: ...[.15.191]
Antal inlägg3.691 st
Postad/Inlagd2022-01-15 15:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Ja, under den mattan är jag rätt säker på att finns grejer. På min bil, visserligen äldre och av annan modell, men även andra, finns det en huvudsäkringslåda med 50-80 A säkringar. "Käckt ställe", om man säger...

Vattnet har ju antagligen runnit in uppifrån, kanske via A-stolpen, och där innanför klädseln finns det också en del boxar, tror jag.

Blinkar belysningen utan att motorn är igång?

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-15 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Jo kollar jag reservdelar set det ut att vara en rejäl kabelstam som passerar där nånstans. Vet inte hur det blev blött ursprungligen för det har inte återkommit . Gissar att någon dränering satt igen eller att förra ägaren spillt ut nån dunk där. Får försöka gräva upp mattan. Hoppas inte stol och allt måste lös.

Jo. Pulserar både på tändning och motor igång.
Det som aldrig pulserar är hel/halvljus och instrumentbelysning. Iaf inte så det märks           IP: ...[.15.191]
Antal inlägg3.691 st
Postad/Inlagd2022-01-15 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Jag spånar bara. Dragkrok? Den tillhörande el-boxen kan ibland ställa till det. Inte sällan p g a fukt/vatten.

Den stora el-boxen t h och bak i motorrummet är ju också ett ställe där fukt kan ställa till det.



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-15 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Ja kanske, är ju mycket som kan spöka där baktill.
Lutar åt att det inte är ett problem under passagerarens fötter iaf, hittade en fin video på youtube, på 04.06 in i videon ser man det mesta där och verkar inte vara nån el direkt. [LÄNK]

Intressant video, killen byter ut inredning och mattor så man får se mycket "under skalet"

Jag får fundera vidare, tur att det är kul att fundera på saker ;)

          IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-16 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Har slagit rekord! 11 mil utan motorlampa nu, det förra låg på 5.5mil och före det på 2-3mil. Det som gjorts innan förra rekordet var byte DISA och Batteri, inför senaste har jag bara fipplat med den där baklyktan samt åtgärdat returslang på kylaren som läckte lite.



Som en liten parantes kan jag säga att andra fel dykt upp under tiden jag försökt lösa motorlampan, bland annat ett som gav felkod 002AAC DME: Variabelt insugningsystem 2 (självdiagnos). Detta gick även bilen att dra mer bränsle, bedömde att DISA var defekta och hoppades att det var relaterat till tidigare problem men inte varit nog illa för att felkoda sig själv ännu. Det var en korrekt bedömning att dom var defekta men hjälpte inte med övriga problem

OBS
Alla jag pratade med sa att man måste ta lös insuget för att byta det inre lilla, det behöver man INTE. Gick bra att lossa generator och sticka in den vägen. Åtminstonde på min modell, tog kanske 30-40 minuter.

          IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-28 16:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Fortsätter monologen..

Strax över 20mil kom den sen kom min kompis motorlampan tillbaka.
Och nu har jag vabba en vecka och inte haft tid att göra nåt men däremot mycket tid att fundera på saker så nu kan det komma riktiga långskott.

Reflekterade över att yttertempgivaren fungerade bra så länge. Alla de 20+ milen faktiskt, normalt brukar den visa rätt temp 1 gång av 5 typ. Allt från 10 till 40 grader fel, alltid minus. Tänkt att den är glapp. Men slutade samtidigt som motorfelslampa tändes. Kan det finnas ett samband? Typ gemensam jord med något annat som påverkar?
Och vad påverkas av givaren egentligen? Acc? Motorstyrning? Inget?           IP: ...[.235.41]
Antal inlägg4.625 st
Postad/Inlagd2022-01-28 17:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lenwib var ju med så monolog är det ju inte ;-)
vad säger felkoden nu på motorn?

Mvh Ola

Min webshop:
[LÄNK]

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[133.127]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-28 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Haha det är ju sant förstås.
Vet inte felkoder ännu men i morgon får jag äntligen chansen atr åka till jobbet och koppla in datorn.
Men troligen 002F9A 00931B 009C55 009CAA oc 009CB9
Där dom sista två gör mig mest "nyfiken"           IP: ...[.235.41]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-28 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Nu känner jag mig lite korkad. Har ju bara gått vidare direkt när jag läst yttertemperatur och tänkt att det är ett fel för en annan dag. Men nu inser jag ju att ena koden kommer från DME och inte kombi då borde jag absolut kollat för länge sen.....           IP: ...[.235.41]
Antal inlägg3.691 st
Postad/Inlagd2022-01-28 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Du själv hann före.. :)

Yttertemperaturen i instrumentet har givaren nere i spoilern någonstans.

DME får sin signal från en sensor i, eller nära, luftfiltret (är jag rätt säker på).

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg199 st
Postad/Inlagd2022-01-28 20:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 Touring -07
Det ska vara Ambient Temperature Sensor. Jag tolkar det som samma givare som till kombiinstrumentet. Tänker inte du på insugstemp?

Men det finns en hyfsat stor chans att jag har fel. Men som sagt så verkar dom länkade. Dvs när det står -40 i kombi så kommer felkoden.

Jag ska hursomhelst fixa den vid hjulet och så får jag försöka lista ut vad den andra är och var den sitter sen. Om det nu inte är samma           IP: ...[.235.41]
Antal inlägg3.691 st
Postad/Inlagd2022-01-28 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
I o f s grundar sig mina påståenden på förhållanden hos lite äldre modeller (t ex min egen bil, där det ÄR så) men också hos sådana som figurerat i diverse trådar, minns naturligtvis inte vilka modeller det då gällde. Men en gång i tiden, åtminstone, var det olika sensorer för instrumentet respektive DME.

Men, visst, allt kan ändras. Och gör det också, om det finns kostnader att spara in på. Frågan är kanske, varför man inte valde att göra den uppenbara kopplingen redan från första början, om det var så enkelt.



/Lennart           IP: ...[.184.52]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 340i  -17
Pris: 269.900:-

BMW Z3  -98
Pris: 139.000:-

BMW 530xd Lci  -07
Pris: 29.000:-

BMW 316 Ti  -01
Pris: 15.000:-

BMW 540iA  -00
Pris: 33.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen