AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.842

Orkeslös m54

Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Objektet är en 520i e60 dvs m54b22.
Drar dåligt på låga varv och "storknar" nästan vid stor spjällöppning. Har kört med livedata med inpa och det enda som ser lite knepigt ut är det uppmätta luftvolymen vid hög belastning på låga varv. Den hoppar upp och ner med värdena. Har provat att koppla bort lmm men då går den ännu sämre. Kopplade bort vanossolenoiden till insugssidan och då gick den riktigt skapligt. Motar inte vid mycket gas men fullt förståeligt är den lite klen. Antog att solenoiden var defekt så beställde en ny. Har nu bytt den men samma resultat.... Kan vanostätningarna ställa till med detta fenomen?


94
2.103
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om den storknar när man blippar på gasen skulle jag kolla stiften.

// Magnus

Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Glömde skriva det men stiften är nya, även luftfiltret är nytt.


Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kan man kolla gasspjället visuellt med bara tändningen på om man tar bort bälgen?


Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Uppar denna tråden.
Vanostätningarna är nu bytta , med resultatet att bilen går lite bättre och solenoiden kan vara inkopplad utan att den går i felsäkert läge. Den är fortfarande rätt orkeslös. Fortfarande inga felkoder. Har kollat bränsletryck och luftmängdmätare ua. Bilen är trögast på låga varv, lite bättre på höga. Börjar få slut på idéer nu... Misstänkte katten ett tag men då borde den väl inte gå bättre på höga varv?


Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tjuvluft är troligt på insugssidan - där finns många gummidetaljer som torkar och spricker med tiden!

Börja med att smyga insugsbälgarna och känn NOGA i alla veck och skrymslen på dem - vanligt att de spricker i vecken, särskilt den inre bälgen och då särskilt i förgreningen "blindtarmen" som går till vakuumsystemet i bilen.

Ett röktest i insuget kan vara lämpligt då ser du direkt var det läcker (troligt att detär flera ställen).

Dålig DISA-ventil kan ge tröttare motor men det brukar mest påverka klippet på lite högre varv. Är dock vanligt fel...

Är det RÄTT stift? De motorerna är känsliga för rätt stift - ska vara NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (DQI går lika bra men har inte tillverkats på många år så de är väldigt svåra att få tag på), allt annat är en stor chansning som ofta leder till problem.

En live-data-avläsning av olika värden i motorn och då främst lambdavärde och fueltrimvärden (long term och short term) är lämpligt i felsökningssyfte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har provat med startgas utan någon reaktion. Stiften är rätta ngk. Disan har jag funderat på också men tycker inte den borde påverka så här mycket. Lambdan ligger perfekt och sist jag kollade livedatan såg jag inget avvikande. Nästa gång jag har bilen här tror jag att jag ska prova att lossa lambdasonderna och se om den går bättre då.


Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startgas-tricket funkar inte på moderna motorer - de kompenserar för startgasen i motorstyrningen. Det syns bara om du läser av live-värden när du använder startgasen!

Tjuvluft är huvudmisstänkt - gör ett röktest!

Lambdasonder slits och med tiden blir de gradvis sämre så de reagerar långsammare och långsammare. Ca. 15.000 mil kan man nog räkna att en sond håller innan det är dags att byta dem, men de kan vara väldigt dåliga i sin funktion innan de sätter felkod. Det är främst reglersonderna (innan kat) som slits och som påverkar motorstyrningen. Monitor-sonderna (efter kat) är inte lika kinkiga och håller längre innan de ställer till med problem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tänkte mer på att ta bort lambdasonderna för att eliminera mottryck från katalysatorerna. Borde man inte höra skillnad med startgas , är verkligen regleringen så snabb? Kom på det enda avvikande som jag sett. Momentanförbrukningen är knepig på låga varv. Om man ligger på låga varv och kör >2000rpm och ger mycket gas så går mätaren upp mot 20 och sedan ramlar den ner kring 10, och går ej högre oavsett hur mycket man gasar. Detta känner jag inte igen från mina m54or .


Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej det är ingen bra idé!

Då får du ut eldkvastar från grenrören in i motorrummet = har du inte haft motorbrand innan så lär du få det då...

Om du misstänker att katalysatorerna är täppta: banka på dem och se om de är stumma eller rasslar.
Är du fortfarande misstänksam: låt en verkstad mäta upp mottrycket.

Jag misstänker främst tjuvluft, så gör ett röktest, det ger snabbt exakt svar på var det läcker i insuget (troligt med flera läckage)!

Hur långt har bilen gått med de lambdasonder som sitter i nu?
Är det OEM-kvalitet (BMW original, Bosch, NTK (NGK:s lambdasonder) eller motsvarande kvalitet) eller billigt kinaskräp?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Da
1.120
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Kanske ska uppdatera denna lite om det är fler som råkar ut för detta. Har nu efter lite noggrannare felsökning kunnat konstatera att den är i princip kompressionslös på en cylinder. Har inte haft det i tankarna tidigare då den går helt jämnt och avgasvärden mm är perfekta. Är faktiskt lite förvånad över att den går så pass bra som den gör. Ska lyfta toppen senare under våren och kolla lite, misstänker otäta ventiler.


Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.