|
|
---|---|
Hej, Jag undrar: har någon här passerat gränsen mellan Tyskland och Österrike sedan 25 december? Stoppar de alla bilar och kollar dokument? Google maps trafikinfo visar bara grönt, inga köer. Bakgrund: jag tänkte ta bilen ner på kontinenten. Är dubbelvaccinerad och frisk. Österrike har nyligen infört en ny regel, att man förutom dubbelvaccinering ska ha antingen negativt PCR-test eller en tredje shot vaccin, för att komma in i landet oavsett färdsätt. Är man endast dubbelvaccinerad utan PCR eller booster kommer man likväl in men måste isolera sig tills dess att man tar ett PCR på plats/destination i Österrike. Väl inne i landet räcker dubbelvaccinering för att få tillgång till restauranger, hotell etc. Lite rörigt. Känns onödigt att fixa PCR här i Sverige om det ändå inte kollas. Någon som vet hur det följs upp i praktiken vid gränsen? Har läst allt som finns att läsa på nätet, ADAC etc. /M Mina bilar: Länk | |
We 1.915 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Officiellt kräver väl i princip alla länder ett negativt PCR-test som är max 48H gammalt vid gränsen för icke medborgare? Varför chansa/snåla in på det? Har du råd att åka ner på kontinenten har du råd med ett PCR-test också. |
Vad jag har hört, så tar de stickprov vid gränsen, vilket ADAC också bekräftar. Funderar själv på att sticka till Österrike för att åka skidor, men har insett att det är för omständigt just nu. Bil i EU de nästa par månaderna är jobbigt, då olika delstater/regioner i Tyskland, Österrike, Schweiz och Frankrike kan ha olika regler. |
|
Fixar PCR nu på förmiddagen för att slippa krångel. Alternativet är att ta PCR i Österrike (kostar 19 EUR på 'Teststrasse' i Bad Gastein!) men känns bättre att bara glida in med alla papper i ordning från början Erfarenheten från i somras är att alla 'stickprover' inte var något alls, fanns inte ens personal vid gränserna. Men sinnesro får trumfa äventyrslustan denna gång Rapporterar läget när jag kommit ner, /M Mina bilar: Länk |
|
Tack, rapporterar gärna. Kanske sticker 1/1 - där brukar autobahn vara relativt glest trafikerat. ;-) | |
Hej, vill bara berätta att det finns inga PCR-gränskontroller. Inte i Polen, inte i Tyskland, inte i Österrike. I Polen ville de se regbevis för att kolla att bilen inte var stulen, första gången någonsin detta händer mig Helt meningslöst att betala för PCR i Sverige bara för att komma in i dessa länder. Covid-pass dubbelvacc krävs i Österrike för att få beställa på restaurang, bo på hotell, åka lift etc. /M Mina bilar: Länk |
|
Snyggt tack! Är trippel vacc och fixar en gratis PCR (bor i DK), innan jag sticker d. 26 januari. Ser fram emot alperna, solen och en kall öl på toppen. enjoy! |
|
Vaccinationsbevis och PCR test krävs, utan test gäller karantän tills man tagit testet. | |
Länk | |
Vi var precis som TS i Österrike över jul/nyår. Även om det är krav på vaccination/PCR-test så verkar iaf inte gränspolisen lyfta några fingrar. Kontrollerna börjar först när du skall in på hotell och restauranger. Att ta sig över gränserna verkar lika lätt som förr. En fördel är däremot den begränsade trafiken på Autobahn som kommer med restriktionerna. Första gången det var närapå fritt blås i dagsljus på ringvägen A99 runt Munchen :-) Det brukar annars vara alla moders trafikstockning… |
|
Hehe, Januari + covid är bra på autobahn så länge det är torrt och fint. Har också legat i 200+ på A99 ett antal gånger en sen vardagskväll på väg till alperna. ;-) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.