AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
768

E61 -08 523i Tappar olja och kylvätska

Pe
343
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Köpte bilen för en månad sedan. Verkade fräsch men jag vet inte så mycket om modellen, motorn är en N53.
Bilen har gått 22 500 mil. Förutom vanligt problem med kablage till bakluckan så såg jag inget särskilt, motorrummet var rent och snyggt.

Fick en varning att nivån på motoroljan var låg men tänkta att bilfirman hade väl inte toppat upp oljan. Likaså kom det en varning att nivån på kylvätskan var låg. Jag fyllde på båda och tänkte inte mer på det men noterade att det hade stänkt olja på kåpan till luftfiltret, ja det var stänk i området runt om kring generatorn. Mest på oljekylaren vid oljefiltret.

Kylvätskan kan jag inte se var den tar vägen. Vit ånga från avgasröret men det är kallt (-4 till -12), inget skum eller konstigt vid oljepåfyllningshålet.

Är det någon som har några idéer om vad som kan göras. Har ingen verkstadsmanual för motorn.



Verkstaden tog en titt och gissade att det var problem med vevhusventilationen, om kylvätskan hade de ingen uppfattning. Mekanikern sa att motorn inte går bra, den vibrerar. Enligt serviceboken har bilen servats men inte av BMW verkstäder. Kan vara så att man inte bytt tändstift.


//Peter
He
315
Henrik335i
523i e61 -08
Jag köpte en likadan modell i höstas. Den drar lite olja också men inga jättemängder. Också mycket vit rök vid minusgrader. Jag bytte termostat och vattenpump vilket fick bort lite rök. Har felkod på en noxsensor också som jag gissar kan orsaka lite rök. Vanliga packningar som kan läcka olja när de är gamla som jag känner till är oljefilterhuset och ventilkåpspackning. Kanske börja där. Vevhuset kan säkert behöva lite kärlek också.

Kylarvattnet skulle jag börja med att leta efter läckage från kylarslangar. Kan ju vara så enkelt att det bara behövs byta en slang.

Pe
343
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Missade att skriva att jag har tankat fullt 2 ggr och på den sträckan som bilen går då har det gått åt 2 liter olja. Åkte 15-20 mil och då behövdes det 0,5 liter olja. Så det läcker ut rätt mycket.

Den vita röken oroar mig inte så mycket, Det luktar inte glykol om avgaserna. Verkstaden fann inga felkoder heller. Får väl hoppas att det är lite trasiga slangar

Var kan jag hitta ritningar över motorrummet eller helst en N53 motor?
Eller är det bara realOems sajt som gäller.

//Peter
FA
1.425
FAF
X4 30d -16
Om inte vevhusventilatione är bytt är det ett jobb som absolut behöver göras. Att kolla om det läcker vid blocket där oljefilterhuset sitter borde vara ganska enkelt.
FAF
He
315
Henrik335i
523i e61 -08
Det låter som att du har ett tämligen stort läckage. Borde ju se ganska tydligt vilka ställen det läcker.
Pe
343
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Hej igen,
Bilen är på en BMW verkstad, kylvätskan läckage var tämligen enkelt. En smal slang ovanpå kylaren läckte en fin tunn stråle. Mycket av det som såg ut som olja var nog glykol. Men det läcker också olja vid filterhusets anslutning till motorn och kylaren.

I och med att bilen togs in så kunde undersidan av bilen inspekteras. Där kunde jag finna att den förstärkningsplåt som finns under motorn har fått en redig smäll underifrån. Plåten var upptryckt mot grenröret och gjorde en del missljud vid olika motorvarv. Men det värsta skramlet kom från insuget där spjällsystemet gått sönder, det var en dyr reservdel. På måndag så skall bilen vara klar igen. Ska bli roligt att köra den igen.

För övrigt så kanske det finns någon här på forumet som vet något om min bil med regnummer
DNW 467

Annars önskar jag er alla ett
Gott Nytt År


//Peter
Visa användare
2.304
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
6 ägarbyten i år, 3 förra året. Innan det en som hade den 11år.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
He
315
Henrik335i
523i e61 -08
Skönt att det va relativt enkelt att lösa. Ibland är det skönt att låta proffsverkstäderna ta sig en titt. En liten tröst ang dyra delar är att det ändå är väldigt billigt att ha en gammal bil då man slipper värdeminskning. När man köper en äldre bil är det ofta den behövs fixas upp lite. Hoppas du får många trevliga mil med bilen framöver =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.