Sida 4 av 4
|
|
---|---|
@bmwping jag får felmeddelande i appen att 'GPS location not enabled in vehicle' men det är ibockat i iDrive Kanske kan testa att cykla inställningen och se vad som händer /M Mina bilar: Länk |
|
@tegel, Provat att återstarta iDrive (30sek på Volume-knappen)? | |
Testade att bocka av funktionen i iDrive och sedan bocka i den igen. Detta löste problemet! Nu funkar allt som det ska igen. /M Mina bilar: Länk |
|
Nu har det gått drygt ett år till och snart är vi framme vid 2025. Har bara i en av bilarna och där är det ändå så slött men känns skönt att X5an avvecklades (F15). Var ej medveten om detta... |
|
Hej, nu har BMW gått ut med att de stänger ned internetfunktionaliteten på 3G utrustade bilar från och med oktober 2025, trots att 2G kommer att finnas ett tag till. När jag skulle förlänga RealTimeTrafic, gick det inte att förlnga mer än 6månader, mailade dem då och fick nedan svar. Klart tydligt att de inte tänker bry sig. Lite surt att inte ha de möjligheter som det faktiskt innebär att kunna se trafiken i realtid, samt emergency call funktionen. Har inte lyckats få svar på om det blir nåt trist felmeddelande. Tack för ditt e-postmeddelande den 29.11.2024. Vi beklagar men anledningen till skillnaden på BMW Shop beror på att mobilnätsoperatörer i Sverige kommer att stänga av sin 3G-standard i november 2025. BMW kommer att fortsätta att tillhandahålla ConnectedDrive-tjänster och appar och dessa kommer att fortsätta att fungera utan begränsningar tills 3G-nätverksinfrastrukturen i Sverige stängs av. Genom att 3G-standarden stängs av från november 2025 kommer din BMW att förlora alla BMW ConnectedDrive-funktioner. BMW kan inte erbjuda hårdvaru- eller mjukvarualternativ för berörda fordon som utökar funktionaliteten efter 3G-avstängningen. Om din nuvarande prenumeration avslutas före augusti 2025 kan du förlänga din BMW ConnectedDrive-prenumeration med 3 månader eller 6 månader beroende på utgångsdatum. Vi beklagar besväret och tveka inte att kontakta oss tillbaka om du har någon fråga. Vi önskar dig en trevlig helg! |
|
Vad är det egentligen ConnectedDrive ger mer exakt? Jag har valt att inte betala för det senaste året (jag trodde att det skulle ha slutat fungera) och kupevärmaren via appen har fortsatt fungera ändå (den funktionen i appen jag använt överlägset mest). Får man t.ex. uppdaterade navigationskartor nedladdade om man betalar? I så fall skulle det kanske vara värt att köpa det nu innan det stängs ner så att man får dem uppdaterade när möjligheten finns kvar. |
|
Det det ger mig är RTTI, realtidsinfo om trafikläget, klart bättre än det som finns via FM-bandet. Det gör ju att man kan ta omvägar ganska snabbt om det händer något. Utöver detta, nödsamtal, möjlighet att spåra bilen, möjlighet att starta värmaren på distans, vet att det funkar med fjärr, men den räcker inte alltid. Skicka adresser till navigatorn från google maps, söka upp något online via navigatorn. Kartor kan man fortfarande köpa. Köp isåfall några månader in på året så får du möjlighet att uppdatera till både t ex 2025 och 2026, då de verkar tll att släppas i slutet av året. Finns säkert mer, men detta gör att jag planerar ett bilbyte, till något annat än BMW, pga deras nonchalans. säkert många andra fabrikat som med är nonchalanta, men för oss som även måste dras med förorenade bil, blir det två starka argument att leta upp något annat. |
|
Styra värmaren och se status, låsa/låsa upp ingår i "Remote Services" som (numera?) är utan kostnad, men det måste förstås ha data-anslutning för att fungera. Kartuppdateringar (OTA och större region via USB) har BMW flyttat till en egen (dyr) tjänst. RTTI kunde jag köpt separat för några hundringar mindre än "Booster"-paketet (som inkluderar RTTI men inte kartuppdateringar). Tråkigt när helt fungerande "utrustning" tappar funktionalitet för att någon annan bestämmer att "det supportas inte längre". |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.