Sida 3 av 4
|
|
---|---|
...detta har ju dessutom varit känt för BMW åtminstone sedan maj 2021, se nedan länk jag just hittade. Att de då säljer helårsprenumeration på tjänster de VET är värdelösa...är ju bedrägligt. Länk /M Mina bilar: Länk |
|
Jag har inte heller fått någon information från BMW. Finns det överhuvudtaget någon som fått det? På Connected Drive sidan kan jag köpa tjänster fortfarande, som då alltså snart inte fungerar. I appen står ingenting heller. Det kan ju inte vara svårt för BMW att informera via websidan, appen eller e-posten som är min inloggning till connected drive... |
|
Teleoperatörerna stänger inte ned 3G nu. Från 2023-2025. Alla verkar hålla 2G igång till slutet av året. Just tystnaden är irriterande men vanlig från BMW. Synd på en kul bil men de har förlorat mig som kund när det är dags att byta. |
|
2G stängs tidigast i slutet av 2025 | |
Från telia.se: Ambitionen är att utfasningen av 3G-nätet ska vara klar i slutet av 2023 och 2G-nätet i slutet av 2025. Från telenor.se ("innan" kan alltså vara redan i år beroende på var man bor) Vi har redan påbörjat utfasningen av befintlig 3G. Innan slutet av 2025, då våra licenser för 3G går ut, kommer befintlig 3G som teknik att vara avvecklad. Från tre.se (men har vi simkort från Tre i bilarna?) ...påbörjas nu utfasningen av våra gamla 3G-nät på 2100 Mhz. Vi har idag inga konkreta planer på att avveckla vårt 3G-nät på 900 Mhz-bandet. Det viktigaste för oss är att vi kan säkerställa att ingen kund påverkas negativt och att de kunder som behöver uppgradera sina hårdvaror har god tid på sig att göra detta. Om nu sim-kortet är från en tysk operatör, vet vi vem de har roamingavtal med? |
|
Jag fotade min modul och mailade peiker acustics som tillverkar modulen åt BMW, numera en del av valeo och frågade om den går att uppgradera till 4G eller om de har 4G moduler som är kompatibla med den. Är långt ifrån säker på att de kan eller får svara om den är custom made åt BMW. |
|
Som jag förstått det så hänger själva modulen ihop med mycket annat på bilen så kanske är det krångligt. Eller så är det inte det - spännande om de svarar. Finns också en Discord där en användare som heter AgentiMi och några andra försöker lösa detta för I3, kanske får de till en lösning så småningom som fungerar även för andra modeller. Länk |
|
Det handlar nog om att antingen stänga tjänsten nu + att vi inte upplever att det fungerar sämre och sämre när basstationerna släcks succesivt - att det stängs så snart, och för vissa onödigt tidigt om de har täckning där de bor eller att tjänsten lever vidare och självdör när 3G succesivt stängs + att det kommer att fungera längre (på vissa ställen) - att det är oberäkneligt om det fungerar eller inte Scenario två ger ju potentiellt många supportärenden. |
|
Hej igen, fick just nu ett trevligt mail från BMW CS. Återstår att se om detta är sant, (jag är nästan bombsäker på att min bil inte fixar 4G). Mailet lyder; "Vi har nu kontrollerat vad som gäller för din bil och tjänsterna kommer att fungera som vanligt då din bil kommer gå över till 4G, du kommer alltså inte beröras av detta. De bilarna som kommer beröras av3G nedläggningen kommer endast påverkas på så sätt att tjänsterna fortfarande kommer fungera men med en viss fördröjning. Du kommer alltså kunna utnyttja dina tjänster som vanligt." /M Mina bilar: Länk |
|
@tegel: Om inte modulen i bilen stödjer 4G hur skall detta då funka rent tekniskt? Du kanske skall ställa några följdfrågor på mailet du fick. | |
Ja, det var ju ett mycket intressant svar. "De bilarna som kommer beröras av3G nedläggningen kommer endast påverkas på så sätt att tjänsterna fortfarande kommer fungera men med en viss fördröjning. Du kommer alltså kunna utnyttja dina tjänster som vanligt." Kommer de hoppa över till 2G kanske? |
|
@tegel. Vad har du för årsmodell? Läste exakt samma på ett norskt forum. Att bilar efter mitten av 2015 skulle hoppa över till 4G och tidigare gå ned på 2G. Kan vara så att hårdvaran stödjer 4G från vissa datum, men att abonnemanget stödjer 3G pga kostnadsskäl och att man nu uppdaterar. Läste om en intressant lösning som Audi i USA skulle ha. Ett 4G modem i odbporten |
|
@tegel, vi verkar ha snarlika bilar du och jag så följer detta med stort intresse. Min är MY 2015 tillverkad 092014. Undrar vad de menar med "viss fördröjning"? Det kan ju vara allt från 2G och att det tar fem sekunder extra, eller att när jag gör något i appen skickar de papperspost som delas ut varannan dag till någon som gör något manuellt och sedan händer något efter en vecka... Om nu bilarna stödjer 4G, eller det fungerar även via 2G förstår jag inte tidigare uppgifter och svar från BMW om att det stängs ner. |
|
@bmwping min är MY2016, byggd oktober 2015. Men jag tror de har likadan telematik, NBT. Och den ska, så vitt jag förstår, ej klara 4G Och ja, detta är märkligt. När jag ringde sade de först (hos BMW generell kundservice, han läste ur ett dokument), att tjänsterna skulle bli 'långsammare' men fortfarande funka över 2G Sedan kopplades jag till Connected Services support där de sade att tjänsterna skulle släckas ner och jag inte få några pengar tillbaka. Då skickade jag ett mail där jag krävde pengar och hänvisade till svensk lagstiftning Då fick jag detta mail tillbaka. Att allt kommer funka som förut. Så nu återstår att vänta några dagar och se vad som händer! /M Mina bilar: Länk |
|
@bmwping Lite ledtrådar om NBT och NBT EVO ID4 här Länk Vilken har vi egentligen i våra bilar? /M Mina bilar: Länk |
|
Enligt länken borde min bil ha NBT. Uppgraderingskittet som länkas därifrån passar dock inte F07, och 1799 USD plus 4 timmars arbete och kodning är inte vad jag tycker ska behövas för att starta kupevärmaren på en bil från 2015. Det är nog billigare att köpa en extern värmare som är appstyrd i så fall. (jo det är ju lite annat också man tappar) | |
Och nu är det februari månad. Jag testade idag att via appen: 1. Låsa upp bilen: check 2. Låsa bilen: check 3. positionera bilen: check 4. Sätta igång dieselvärmaren: gick inte igång pga låg bränslenivå i tanken, men signalen gick fram eftersom felmeddelandet kunde läsas ut i displayen i bilen Så för mig fungerar det fortfarande, och då är det alltså inte helt stängt from februari månad som BMW skrev på direkt fråga från några andra. |
|
Provade med och verkar fortfarande att funka. Upplever det dock slöare, går man in i bmw online så står det 3G. Tar lång tid att hitta apparna. Och klickar man sen på t ex väder kommer det upp men tar kanske 30s. Även RTTI funkar men tar ca 30s innan man ser status på vägarna så känns som om man blivit nedgraderad till 2G. Dock bättre än ingen funktion alls. Min är tillverkad 2015-11 så lär vara NBT |
|
@bmwping Positionera bilen funkar inte längre för mig, resten funkar. /M Mina bilar: Länk |
|
Märkligt, jag testade nyss och jag kunde positionera. Starta värmaren har också fungerat den här veckan. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.