Sida 2 av 4
|
|
---|---|
Det går att uppgradera till 4G genom att byta Telematics-modulen. Här är 3G modulen och de bilmodeller och årtal som använder den: Länk Här är 4G modulen som ersatte den: Länk Här är en i3-ägare som gjorde uppgradering från 3G till 4G: (i3 har dock en annan modul än ovanstående.) Länk |
|
Superintressant Steaman. Tyvärr listas inte F10/F11 som modeller med den modulen, lite konstigt. | |
Hej Jag undrar om det finns något enkelt sätt att kolla vilket modem som sitter I bilen? Enligt steamans länk finns både 3g o 4g modem i f30lci 2014-2019 Anders |
|
I min kan man se det någonstans i menyerna (inställningar för något men minns inte), det var en 3G-ikon uppe i vänstra hörnet. | |
Det brukar finnas en ikon i ett hörn av displayen som indikerar att telefonen är uppkopplad mot en basstation. Den ikonen anger 3G vs 4G/LTE |
|
Känns rätt typiskt BMW. Uppdaterade mitt connected driver i november och inte ett ord om att det stängs ned. De och förorenade bild verkstad jobbar aktiv på att få kunder att byta fabrikat |
|
Har suttit och försökt hittat information om vad som gäller min bil, men väldigt svårt. Någon som lyckats hittat en lista eller liknande? | |
I en av menyerna i bilen finns det en ikon i övre vänstra hörnet som visar antingen 3G eller 4G. Visar den 3G så är det nog så att man påverkas. Länk |
|
Ok tack. | |
Vad är det för operatör på simkorten i bilarna? Deutche Telecom? | |
För F10 LCI (2016) hittar jag följande Länk Dock framgår det inte huruvida de olika modulerna stöder 4G eller inte... Var kan jag hitta den informationen? | |
Det här var tråkiga nyheter. Hmm ännu en ankedning för att byta bil känner jag .) | |
Jag loggade in i connected drive på mitt konto och där finns ingen information om detta, tvärtom kan jag fortfarande köpa tjänster. I appen ser jag inte heller någon information. Än så länge tycks det dock fungera. Stänger BMW av detta i februari eller självdör det allteftersom 3G näten släcks= | |
I mailet jag fick (finns tidigare i denna tråd) så skrev BMW så här: "Vi meddelar att 3G-anslutna bilar inte längre kommer att ha stöd eller uppkoppling och du kommer inte längre att kunna använda ConnectedDrive funktioner från och med februari 2022." Jag tolkar det som att de stänger av funktionerna / uppkopplingen men det kan ju förstås vara så att de bara inte garanterar funktionen längre. |
|
Tack, jo jag läste det innan. Det verkar märkligt att stänga ned onödigt tidigt, men kanske sporadisk funktion är mer irriterande för kunderna. Men vad menar de med "Vi meddelar att...". De har ju bara meddelat dig eftersom du frågade dem i ett mail. Varför har de inte meddelat alla ägare, eller iaf alla som har konto på connected drive. Det är ju inte rimligt att jag ska behöva maila dem varje månad och fråga om tjänsten kommer att sluta fungera. Det rimliga är ju att de själva som sitter på informationen om detta i god tid meddelar alla sina kunder. Men vi kanske alla får ett mail första februari... |
|
Hej Jag har kollat min bil nu. Den har nyare idrive, NBT EVO Id6. Där har jag inte kunnat hitta någon symbol enligt tidigare bilder. Jag gick igenom menyerna och i Connected drive menyn finns ett val för appuppgradering. När man gjort det får man en statusrapport där det i mitt fall bla framkom att uppkopplingen skett med LTE, vilket borde tyda på att det är 4G stöd i bilen. Kollar jag realoem med mitt VIN nummer får jag upp bla denna TCU Länk Vilket oxå indikerar 4G stöd. Anders |
|
Ringde BMW eftersom jag är 'drabbad'. De bekräftade att tjänsterna stänger ner och att jag ej kan få återbetalning av det årsabonnemang jag betalat och som löper ut i juli 2022. Helt oacceptabelt, naturligtvis. Mailade dem med krav och utdrag ur Konsumenttjänstlagen, som är gällande lag i Sverige. Avvaktar svar. /M Mina bilar: Länk |
|
Tack tegel, håll oss gärna uppdaterade hur det går med återbetalningen. Min löper ut i november nästa år så det är ju nästan ett helt års avgift BMW tar av mig trots att de stänger ner tjänsten. | |
Är det nån som fått mail självmant från BMW om detta? Har inte fått nån info. Fick å andra sidan inte det rörande egrkontroll heller och de har både mail och address till mig. I andra forum finns blandad info om detta. Typ fallback till 2G, bilar efter vissa datum ska ha 4G trots det står 3G i bilens skärm. Tycker BMW duckar lite väl mycket här men tycker man att man har för många kunder är det rätt väg att gå |
|
Inget mail till mig. De frågade faktiskt när jag ringde 'har du fått brev' och tyckte det var dåligt att jag ej fått något. Samma med Connected Drive support-personen, han tyckte det var dåligt att jag ej får tillbaka pengar och att han förstod mig, att jag var missnöjd. Men att det var 'nej' ändå, 'från BMW'. Haha, så tragiskt med dessa outsourcade kundtjänster som liksom håller med kunden men inte kan göra något. Men lagen gäller ju alla så nu är det bara att vänta några dagar. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.