Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Är det någon som hört från BMW Sverige hur de kommer hantera bilar i Sverige med ConnectedDrive och 3G-modem? 3G stängs ju ner i närtid och jag använder kupévärmar-funktionen i appen ganska ofta. | |
Låter som du får fixa ett nytt modem (om det nu är möjligt) eller bli av med ConnectedDrive. BMW lär väl inte göra något? Länk |
|
Tänkte väl om någon hört om BMW tänkt göra något på goodwill eller erbjuda någon form av (subventionerad) uppgradering av hårdvaran. Är ju lite trist att bli av med dessa saker på en bil som bara är 5 år gammal, då fanns ju 4G sen länge tänker jag. | |
...dock tveksamt om BMW kommer att erbjuda någon "subventionerad" lösning... De kommer säkert erbjuda någon uppgradering för sisådär 16 800 kr eller något i den stilen. |
|
Mm, det låter väl tyvärr inte helt orimligt att det blir så. Håller tummarna att det är en nolla för mycket i den gissningen dock. :) | |
Har dessa bilar bara 3G och inte 2G? (Läser att de som har kristallkula menar att 2G kommer hållas vid liv till åtminstone 2025.) |
|
Det vet jag faktiskt inte, kanske någon annan vet? Gissar att överföringshastigheten kanske är för låg för vissa av funktionerna som att ladda ner nya kartor men för att starta kupévärmaren borde det ju räcka fint med 2G. | |
Jag har också svårt att tänka mig att de skulle stänga ner 3g än på ett bra tag. Det måste finnas VÄÄÄÄÄLDIGT många bilar som bara har 3g för exempelvis nödsamtalsfunktionen. | |
Länk Tror tyvärr det kommer stängas ner, sen kanske det blir så att tidsplanerna skjuts lite på men det verkar bestämt. |
|
3G kommer stängas ned oavsett vad det sitter för prylar i bilar från BMW. +20 år gammal teknik som ingen kommer sakna. När blev 4G standard hos BMW? Bra sammanställning för de svenska operatörerna: Länk |
|
Tror att det beror på modell men runt 2016-2017 kanske? Min F11 från sent 2015 har 3G så vitt jag kan se. | |
@Snart525iA. Nu kan du inte vara språkrör för mig ;) Jag har monitorering i stugan som t.om. använder 2G. Mobilen ställer jag in preferens till 3G, för att täckning och fall back från 4G fungerar sämre. (Och nej den klarar heller inte 5G.) Jag skulle formulera det som 20 år gammal, BEPRÖVAD teknik. Dessa planer på nedstägning har jag hört först i år. Hur länge (om det nu är bestämt) har tillverkare fått på sig att implementera annat? |
|
2G kommer överleva 3G men licenserna och behovet av frekvensutrymmet styr. Fördelen med 2G/3G är att tekniken är billig idag, en 2G-"burner" går väl att få för 200 kr? M2M-tillämpningar finns i stora bestånd där enkel GPRS över 2G duger bra som elmätare mm. 3G är en kompromiss mellan tal och data som inte är bra på ngt. :) Glöm inte hur trögt det gick med 3G i början. När väl 3G-modemen kom så fylldes näten upp... Att BMW byggde bilar med 3G 2015/2016 säger en del om förväntad livslängd och att de gör bedömningen att ägare fyra/fem får ta smällen när bilen inte är "connected" längre. |
|
Fick svar från BMN nu. Alla ni som använder ConnectedDrive och har 3G-modem i era bilar har alltså bara några veckor kvar med dessa tjänster. Hej Peter, Tack för ditt e-postmeddelande den 09.01.2022. En eftermontering av en telematikkontrollenhet med 2G/3G/4G är inte planerad. Vi meddelar att 3G-anslutna bilar inte längre kommer att ha stöd eller uppkoppling och du kommer inte längre att kunna använda ConnectedDrive funktioner från och med februari 2022. Detta är inte alls BMW:s beslut och det sker eftersom mobilnätsoperatörer börjar fasa ut 3G-antenner och stöd för dessa frekvenser. BMW undersöker alla möjligheter just nu för att åtgärda problemet. En möjlig lösning skulle kunna vara att uppgradera bilarna med 4G-sim-kort, men i så fall kanske den inbyggda hårdvaran inte håller måttet. Vi ber om ursäkt för eventuella besvär detta kan orsaka. |
|
Hrm, märklig fomrulering av BMW "BMW undersöker alla möjligheter just nu för att åtgärda problemet. En möjlig lösning skulle kunna vara att uppgradera bilarna med 4G-sim-kort, men i så fall kanske den inbyggda hårdvaran inte håller måttet." Det är ju primärt enheten i bilen som avgör om det finns stöd för 4G eller inte? Simkortet, om det är fysiskt eller e-sim är betydligt enklare att byta ut om det ens behövs. Om det finns ett 3G abbonemang och hårdvaran i bilen stödjer 4G borde det vara ett byta av abonemang, som inte involverar något fysiskt i bilen alls. Det är ju inte SIMkortet som sådant som avgör om det funkar med 4G (och/eller 2G) eller inte. Det är hårdvaran i bilen + abbonemanget. Tyvärr skulle jag gissa (ren killgissnig) att bilen inte har hårdvarustöd för 4G och då är det ng som BMW säger - slut på uppkoppling i bilen och tror att marknaden för att byta hos BMW är för liten - man kan ju hoppas någon tredjepart kan släppa en ny uppkopplingsbox som eftermarknadspryl, för en rimlig peng. Själv sitter jag med hårddiskbaserad navi så jag får uppdatera med USB-sticka, på gång med 2022 premium nu. Svagt att inte BMW sett detta komma och informerat tidigare. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Tyvärr är det nog bara att glömma att få igång det som kräver internet i bilen för connected drive efter att 3G-nätet släcks ned. Appen för att starta värmare kan de dock lösa genom att kommandona går ut via SMS till bilen i stället. Har för mig jag läst eller hört någonstans att det redan är så den kommunikationen sker faktiskt. Kan dock inte svära på att det är så. |
|
@325cabrio - jag har för mig att jag läst någonstans att det finns någon modell/år som har ett 4G-modem men ändå ett 3G-sim / använder 3G. Kanske går det att lösa på de bilarna med mjukvara / nytt sim. Håller med om att BMW kunde hanterat detta mycket bättre, inte direkt snyggt att låta mig köpa ett årsabonnemang till min bil som de nu vägrar återbetala kvarstoden av trots att de borde vetat redan vid köpet att jag inte skulle kunna nyttja det mer än ett par månader. Egentligen är att starta upévärmaren med telefonen det jag kommer sakna mest så är det så att den går på SMS och fortsätter fungera så hade det varit helt fantastiskt. Men vågar knappt hoppas. :) Någon som vet om det går att starta ventilation / kupévärmar-funktionen med nyckeln på en F11? Det hade varit nästan lika smidigt tycker jag då appen ändå är så långsam. |
|
F11 ska ha en separat fjärrkontroll för att starta värmaren. Saknar du den till din bil Peter_Ilis ? Jag hade iaf en separat till min 530d xDrive -14. G30 har ingen separat iaf utan där aktiveras det med en knapp på vanliga nyckeln. |
|
Tack för tipset! Mycket riktigt så har jag en sån fjärrkontroll liggande. Funderade faktiskt på när jag köpte bilen varför man skulle vilja ha en sådan. x) Tyvärr så händer ingenting när jag trycker på knapparna på den men kanske är batteriet i den slut. Ska prova att byta. |
|
Om den separata fjärren inte funkar efter batteribyte kan man behöva "koppla" ihop bilen med med fjärren igen. Man behöver visst nån programvara från/till BMW för man kan inte göra det själv. Drabbade mig. Niklas Fransosen |
|
Tack Niklas, det ska jag komma ihåg. Var inga batterier i fjärren alls så jag har beställt nya, det var tyvärr AAAA vilket jag inte hade hemma. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.