AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Olika fabrikat vinterdäck och xDrive - 420D

Visad 612 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg37st
Postad/Inlagd2021-12-02 11:02
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har en bakhjulsdriven 420d 2016 med 19" original fälgar och vinterdäck som är nästan nya. Tyvärr var jag tvungen att skaffa olika fabrikat på vinterdäcken på fram- och bakaxel när jag bytte för en månad sen.
Nu ska jag byta till en 420d 2018 xDrive och försöker förstå hur illa det är att ha olika fabrikat. Allt annat stämmer dvs de är lika slitna och det är BMW originalfälgar och däckdimension enligt spec så rullomkretsen ur det hänseendet ska inte vara några konstigheter.

Har ringt runt till olika ett antal auktoriserade BMW-verkstäder och däckfirmor och får olika svar av alla. Svaren går från att man absolut ska ha samma fabrikat till att det inte spelar någon roll. Typ 50/50.

Någon som har någon praktisk erfarenhet av detta dvs har kört med olika fabrikat per axel med xDrive och vad detta gett för konsekvenser eller att det fungerat ok?

Ren spekulation hur illa eller ok detta är har jag fått gott om så är primärt ute efter svar från er som har praktisk erfarenhet av detta. Tack på förhand.           IP: ...[3.36.96]
Antal inlägg15.540 st
Postad/Inlagd2021-12-02 11:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det kan skilja ganska ordentligt i rullomkrets på olika märken av samma storlek. Jag hade varit tveksam att göra det.           IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg24.173 st
Postad/Inlagd2021-12-02 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle inte heller rekommendera det!

Du kan ju iofs mäta rullomkretsen genom att rita ett streck i marken med krita och ett streck på däcksidan och sedan rulla ett varv - sedan mäter du hur långt de olika däcken kom på ett varv...

x-drive är generellt väldigt känsliga för olika rullomkrets då det är ett slirande lamellpaket i fördelningslådan.

Rekommendationen är att alltid ha samma fabrikat och modell på däcken fram och bak.

Har "staggered setup" med bredare bakdäck bör du dessutom alltid använda exakt de dimensioner som BMW anger OCH BMW-OEM-märkta däck (stjärna) då det innebär att rullomkretsen är "finjusterad" mellan dimensionerna så den hamnar inom tillåtna toleranser.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2021-12-02 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
"OCH BMW-OEM-märkta däck (stjärna) då det innebär att rullomkretsen är "finjusterad" --- dessa myter.           IP: ...[214.159]
Antal inlägg15.540 st
Postad/Inlagd2021-12-02 15:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det är precis det som bland annat stjärnan syftar på. Har man inte staggered har det ingen betydelse. Det viktiga är att rullomkretsen är jämn, inte att hög eller låg.           IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg24.173 st
Postad/Inlagd2021-12-02 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ska3, tja du får tro vad du vill, men JAG har luskat lite i det och JAG skulle aldrig använda annat än BMW-oem-märkta däck på en x-drive med staggered setup...fördelninglådor är dyyyyra! ;)

Har man inte staggered setup, räcker det med att det är samma märke/modell på däcken och samma dimension runt om - då blir rullomkretsen samma.

Har man inte x-drive är det ännu mer spelrum, då kan det funka med viss diff mellan rullomkretsen innan antispin/antisladdsystemet slår bakut.

Mvh
Johan B

Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2021-12-02 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har pratat med 6-7 auktoriserade BMW-verkstäder, och de ger olika svar som sagt, men ingen nämner att man endast kan ha stjärnmärkta däck vid staggered setup.

Så om jag förstår det rätt så skulle inte mina nya Bridgestone som kostar runt 3000:-/st duga då utan måste köpa nya runt om. Det är ju lite trist isåfall.

Nyfiken om det är någon som har xDrive som kör med olika fabrikat eller inte med stjärnmärkta och hur det fungerar.           IP: ...[3.36.96]
Antal inlägg24.173 st
Postad/Inlagd2021-12-02 17:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Priset spelar ju ingen roll om de är olämpliga i applikationen!
Men om du behåller de nya däcken, kan du köpa två likadana till andra hjulaxeln!
(givet att du kan köra med samma dimension runtom)

Olika rullomkrets knäcker fördelningslådan och det kan gå olika snabbt beroende på hur mycket det skiljer i omkrets och hur man kör etc...

X-drive och staggered setup begränsar valmöjligheten gällande däck...

Mvh
Johan B

Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2021-12-02 18:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har 19” staggered. Så nya stjärnmärkta runt om då. Härligt. Märkligt att ingen BMW-firma anmärkte på detta. Finns det nån källa på det?           IP: ...[.69.159]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2021-12-02 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju inte direkt så att man i Michelin-fabriken hör i fika rummet. "Idag ska vi göra BMW-däck så ställ in maskinerna optimalt inte på känsla som när vi tillverkar 'vanliga' däck'

Visst är det noga att det är rätt rullomkrets men att stjärnmärkta däck skulle vara "optimerade" är en skröna.           IP: ...[214.159]
Antal inlägg7.371 st
Postad/Inlagd2021-12-02 20:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e Touring -21
Här finns en länk som försöker reda ut skillnaderna för BMWmärkta däck.
[LÄNK]

Med tanke på hur dyrt det är att byta fördelningslådan känns det som en billig försäkring att köpa rätt däck från början. Annars är det bara att skicka räkningen till Mr Ska3 som jobbar som avdelningschef på en av Michelins europeiska fabriker.           IP: ...[.101.94]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2021-12-02 20:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu var påstående att rullomkretsen var justerad på stjärnmärkta däck inget annat.

IP: ...[214.159]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2021-12-02 21:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Märkligt att ingen av BMW-firmorna som jag pratade med nämnde detta med att man måste ha stjärnmärkta däck. Någon som har en källa på detta?           IP: ...[3.36.96]
Antal inlägg15.540 st
Postad/Inlagd2021-12-02 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Ska3: det handlar om att rullomkretserna i olika dimension ska passa till varandras rullomkrets. Inte att någon maskin är mer "finjusterad" än någon annan!           IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg690 st
Postad/Inlagd2021-12-02 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Melbourne Red F34 LCI, M-sport
Har fått mig med informationen då jag kör staggered. Dock var jag så otroligt jäkla missnöjd med RTF Pirelli P-zero och enda alternativet jag fann var Goodyear. Jag klippte Michelin Pilot Sport 4 och bilen blev helt magisk att köra mot för P-zero. Har kört med dessa ca 3000 mil och inte märkt något men vem vet.. kanske fördelningslådan är på gång att ge upp.           IP: ...[.164.98]
Antal inlägg143 st
Postad/Inlagd2021-12-02 22:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
Ni får gärna idiotförklara mig då jag varit dumdristig som inte följt rådet med oem-märkta vinterdäck. Kört drygt 16 000 mil med min 435d xdrive.

Så här ser min historia av vinterdäck ut:
Köpte begagnade vinterfälgar med däck staggered setup (19 tum med 225 fram och 255 bak). Däcken jag köpte hade 6mm fram och 5mm bak och var stjärnmärkta run flat. Slitaget var dock mycket större bak än fram så när bakdäcken låg på cirka 2mm och framdäcken fortfarande hade 4mm bytte jag bara bakdäcken. Satsade på Michelin Pilot Alpin men de slets väldigt snabbt och var slut efter två säsonger väldigt passande till att mina framdäck också var slut. Så för ett år sen bytte jag alla fyra till Continental TS860 (icke stjärnmärkta) som nu rullar sin andra säsong och som jag är positivt överraska av gällande komfort och ljudnivå.

Har dock ingen rekommendation till Lalin vad du ska göra men ville berätta hur jag gjort. Sen är det mycket möjligt att fördelningslådan är sönder imorgon på grund av min dumdristighet men då har jag ingen annan att skylla på än mig själv. Men ännu verkar den fungera som den ska. Funderar på att byta olja i den vid nästa service dock.           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg24.173 st
Postad/Inlagd2021-12-03 08:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kanske var lite otydligt i mitt påstående.

När jag skrev "finjusterat" så menar jag att ibland måste rullomkretsen ändras utifrån "normala mått" i produktionen (för varje dimension finns det ett visst spann av min- och max-mått när det gäller både sektionsbredd och rullomkrets mm., som tillåts inom branschstandarden och det kan därför diffa lite mellan olika däckmodeller/tillverkare med samma angivna däckdimensioner), men i vissa fall kan det vara exakt desamma. Med stjärnmärkta däck garanteras rullomkretsen i givna dimensioner.

Så om man vill chansa eller gör noggranna mätningar/läser in sig etc. så kan man säkert hitta däckkombinationer som har samma rullomkrets utan stjärnmärkningen.

Annars så är det en chansning som kan bli dyr om/när fördelningslådan kastar in handduken - hur lång tid det tar beror som sagt på olika parametrar och ibland även kanske lite på tur/otur...

Lalin, det var många år sedan jag fick informationen från flera olika tillförlitliga och trovärdiga håll och jag har därför inte kvar "exakt källa".

Mvh
Johan B

Antal inlägg55 st
Postad/Inlagd2021-12-03 11:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
X3 20D -13
R1200R -12
Jag hade aldrig köpt en begagnad BMW med X-dive om jag såg att det inte satt samma däckfabrikat runt om. Mixade däck är en klar varningssignal för mig.           IP: ...[223.166]
Antal inlägg210 st
Postad/Inlagd2021-12-05 15:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Lite fakta.

Om vi tar en 3-serie så har den ex 225 x 45 x 18 fram och 255 x 40 x 18 bak.

Skillnaden i rullomkrets är 0,23% tämligen långt ifrån BMW:s rek. max diff på 1%'

Så några "optimerade OEM-däck" behövs inte (och de finns inte heller några 'optimerade däck' avseende rullomkrets".

Varför skrämma upp folk?

[LÄNK]

Enda anledningen att inte kunna blanda olika fabrikat skulle vara om de slits väldigt olika fort.           IP: ...[214.159]
Antal inlägg15.540 st
Postad/Inlagd2021-12-05 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
För att de där däckuträkningarna är teoretiska. Ta upp två däck av olika märken (med samma dimension) och ställ bredvid varandra. De är aldrig identiska.           IP: ...[9.139.4]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2022 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328i Coupé  -95
Pris: 75.000:-

BMW 528i  -11
Pris: 145.000:-

BMW 540i  -99
Pris: 42.000:-

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19