AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Enkel eller dubbelmassehjul?

Visad 446 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg23st
Postad/Inlagd2021-11-25 14:21
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Tjena,

Är det modellspecifikt om det sitter enkelt eller dubbelt svänghjul på en bil?
Undrar över en 325i 06'a.

Tack!           IP: ...[189.200]
Antal inlägg11.591 st
Postad/Inlagd2021-11-25 16:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla modeller sen typ början av 1990-talet har dubbelmassesvänghjul.

Senast enkelmassa användes var typ 03/1988 då E34 530i/535i gick över till dubbelmassa.

Fast nu när jag tänker efter...

M20-motorn fick nog aldrig dubbelmassa om jag minns rätt, så fanns några 1990 och 1991 års modeller också som hade enkelmassa. Men därefter började de bli rejält ovanliga.

M50-motorn började få dubbelmassa vid runt 1993 (om bilen hade AC).
M52-motorn hade det alltid redan från början (denna ersatta ju M50 redan vid runt 1994).

M40- och M43-motorn tror jag aldrig fick dubbelmassa!
M43 var ju ganska seglivad så det fanns modeller fram till typ 1999 isåfall med enkelmassa.

Så vid slutet av 1990-talet fanns isåfall några enstaka modeller med M43-motor med enkelmassa, i övrigt hade de blivit utrotade vid det laget.

          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2021-11-25 16:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Aha ok, tack för svar.
Hittat en N52’a med 16000 mil på mätarn.
Men om inga missljud finns och kopplingen använts som det är tänkt bör den väl klara 25-30k mil?



          IP: ...[.21.193]
Antal inlägg11.591 st
Postad/Inlagd2021-11-25 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dubbelmassasvänghjul går sönder då och då - inte tokvanligt - men det händer. Det händer alla motorer och alla modeller. Det är inget man garantera att det håller si eller så många mil - man kan bara löst spekulera i olika kvantiteter av sannolikhet.


För ett bra tag sen då 4-cylindriga motorer som N47, N42/N43/N46 introducerades så var det problem (och fortfarande är) med vad jag gissar en typ av egenfrekvens som uppstår i systemet vid dragläge. Det brukar dock mer tyda på att systemet i helhet har en svaghet med flera sammanverkande komponenter eller att rätt typ av dubbelmassasvänghjul inte valts för applikationen. Byte av koppling och svänghjul tar bort problemet men det brukade alltid återkomma efter några år ändåså.

Det var således inte dubbelmassasvänghjulet som gick sönder, det kändes mer som ett större fel i systemet som helhet med sammanverkande komponenter.

Däremot sexcylindriga motorer från samma tidsepok, N52/N53/N54/N55, hade mig veterligen sällan eller aldrig detta problem.


Men jag skulle nog vilja säga att sannolikheten är relativt låg att något problem med koppling/svänghjul kommer att uppstå på din N52-motor innan 30K.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2021-11-25 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kanon, känns ändå som N52’an är relativt ok.
Vanos, vattenpump, topplockspackning, oljehuspackning, vad mer?

          IP: ...[.21.193]
Antal inlägg11.591 st
Postad/Inlagd2021-11-25 19:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du menar ventilkåpspackning, inte topplockspackning.

Ventilkåpspackningen är packningen mellan toppen och dess täcklock (ventilkåpan).
Topplockspackningen är packningen mellan topp och block och den byter man inte i förebyggande syfte - den byter man då man är 100% den är defekt (mycket kostsamt).

Ventilkåpspackningen får numera ses som en slitagedel och bör bytas vart 10kmil-15kmil.



Med VANOS menar du säkerligen de två VANOS-solenoiderna.
De börjar fjanta sig förr eller senare och kan ge en del märkliga fel och en stor mängd varierande felkoder. Inget speciellt kostsamt att byta så ingen big deal.

Själva VANOS-enheterna går sällan sönder så inget att göra där.



Däremot finns ju problemet med den gamla typen av tätningsring vid kamaxelbryggorna (som ska ge oljeflöde till VANOS-enheterna). Där kan det hända att det gräver sig in i kamaxelbryggorna och då finns inget att göra än att byta alltihopa (vilket är kostsamt). Många brukar vilja uppdatera till den nya typen av tätningsring som tydligen är bättre.
Jag tror DiagnoseDan förklarar det här bättre än vad jag kan här i mitt inlägg:
[LÄNK]



Några tändspolar behöver säkerligen bytas lite då och då, men ingen big deal det heller.



Fördelen med N52 är att den inte är direktinsprutad (det kom på bred front när N43/N53/N54 lanserades ett par år efter N52). Den första (och delvis andra) generationen av dessa direktinsprutade bensinmotorer plågades av många barnsjukdomar. Det byttes högtryckspumpar, insprutningsinjektorer och tändspolar på löpande band. Inte ovanligt det behövde bytas flera gånger på samma bil. Utöver det har du en extra katalysator i form av NOx-katalysatorn med dess sensorer (allt detta är väldigt dyrt) och inte ovanligt det sattes felkoder kring detta.



Som med alla motorer - byt dubelt så ofta som tillverkaren rekommenderar (det är allmänt rekommenderat att lägga in ett oljebyte i "halvtid" dvs emellan varje normalt schedulerat oljebyte).

Använd oljefilter av hög kvalitet och motorolja av rätt KLASSIFICERING.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg23 st
Postad/Inlagd2021-11-25 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Grymt svar bmwslangen, har du/haft N52 eller älskar du bara BMW😃?
Menar såklart ventilskåpspackning och inget annat?

          IP: ...[248.195]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2021-11-27 00:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330 E90
Han älskar nog bmw men som han sa har bilen gått 16k och vattenpumpen inte är bytt byt direkt sjukt vanligt dessa går runt dessa miltalen vet flera stycken som gått runt 14 till 17000 mil min klarade inte 16000 om jag minns rätt tror den gav sig vid 15300.           IP: ...[193.100]
Antal inlägg11.591 st
Postad/Inlagd2021-11-28 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nädå, har bara en djupt rotad drift att vilja veta hur saker fungerar och vad som skiljer en produkt från en annan. Men har definitivt fokuserat på BMW i princip hela tiden (men i princip allt tekniskt är av intresse). :-)


Just det, det är väl sån där elektro Crap-O-Matic 2000 vattenpump (elektrisk och gjord i plast) på dessa motorer. Yes, som pompa_kumla säger så har de inte så vansinnigt lång livslängd och vid 16 000 mil är det nog inte dumt att byta den som förebyggande åtgärd (bra tillfälle att byta ut så mycket kylarvätska man kan också - BMW uppger att det är "lifetime" på kylarvätska men det är det inte).

Om man ändå är och rotar med toppen när man byter ventilkåpspackning så kan man kolla om det är några problem med packningen vid Valvetronic ställdonet. Den torkar med tiden (precis som ventilkåpspackningen) och börjar läcka olja.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg467 st
Postad/Inlagd2021-12-20 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
DISA-ventiler kan vara lönt att byta också "nån gång", ganska dyra original (tillverkare Mahle, säljs inte utan BMW-logga) men finns inte så mycket som verkar vettigt på eftermarknadssidan (blandade bud bland recensioner om Vaicos eftermarknadsvarianter). På N52/N53 osv är de manövrerade av en liten elmotor (på M52TU/M54 var det vakuum) med diverse plastdrev och ska gärna öppna och stänga snabbt i insuget vid gaspådrag.

          IP: ...[.166.89]
Antal inlägg467 st
Postad/Inlagd2021-12-20 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Ventilkåpspackningen på tidiga N52 med magnesiumventilkåpan är i huvudsak metall så den borde inte torka nämnvärt. Men alla som har svart motorkåpa ovanpå motorn istället för den titanfärgade har givetvis "BMW traditionell" ventilkåpa i svart plast med gummipackning som torkar och sprider väldoft inom något år ;)

          IP: ...[.166.89]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328i Coupé  -95
Pris: 75.000:-

BMW 528i  -11
Pris: 145.000:-

BMW 540i  -99
Pris: 42.000:-

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen