Bytte tändstift och såg att det var olja på ett stift. Förmodligen har ventilkåpspackningen börjat läcka så det låg olja i tändstiftsbrunnen som rann ner när jag tog ur det gamla stiftet.
Nu lyser motorlampan och jag får misständning på cylinder 2.
Hoppades att detta skulle brännas bort när motorn blev varm men icke. Vad gör jag? Provar att åka lite till? Rengöra stift om och om igen eller finns det något annat tips? IP: ...[4.48.53]
Tack för svar. Får bli en titt när jag kommer hem idag. Japp, rekommenderade stift. Kommer ej ihåg exakt vilka men var samma sort som satt i. IP: ...[4.48.53]
Nu kom jag på mig själv att kanske tänka galet. Kommer aldrig ihåg vilket håll man räknar cylindrarna från. Oljan fanns vid stiftet näst närmast kupén men när jag tänker efter har jag för mig att man räknar framifrån...
Hursomhelst, det väl bäst att jag kollar både 2 och 5.... IP: ...[4.48.53]
Där tror jag att jag möjligen kan ge svaret. Det är otroligt lätt gjort att man inte får i kontakten ordentligt till tändspolarna på N53. Hade detta på min e61. Ordentligt med misständning på en cylinder. Uppkom en vecka efter ett verkstadsbesök då kontakten sannolikt glidit ut lite pga av att de inte tryckt i kontakten ända in. Knappt synbart. Felet försvann direkt.