AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Olja i cylinder efter tändstiftsbyte. N53

Visad 180 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg134st
Postad/Inlagd2021-11-25 13:50
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -10
318i -02
Bytte tändstift och såg att det var olja på ett stift. Förmodligen har ventilkåpspackningen börjat läcka så det låg olja i tändstiftsbrunnen som rann ner när jag tog ur det gamla stiftet.
Nu lyser motorlampan och jag får misständning på cylinder 2.
Hoppades att detta skulle brännas bort när motorn blev varm men icke. Vad gör jag? Provar att åka lite till? Rengöra stift om och om igen eller finns det något annat tips?           IP: ...[4.48.53]
Antal inlägg24.061 st
Postad/Inlagd2021-11-25 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är med största sannolikhet inte pga. oljan i cylindern som rann ner som misständningen uppstår.

Men det kan vara så att spolen på den cylindern har fått olja i sig och att det gör att kontakten/funktionen inte blir bra...

Kolla om det är mer olja i tändstiftsbrunnen och prova att byta plats på spolen och se om felet flyttar sig till den nya platsen.

Bytte du till exakt sådana stift som BMW rekommenderar?
BMW-motorer kan vara väldigt kinkiga om de får fel stift!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2021-11-25 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -10
318i -02
Tack för svar. Får bli en titt när jag kommer hem idag. Japp, rekommenderade stift. Kommer ej ihåg exakt vilka men var samma sort som satt i.           IP: ...[4.48.53]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2021-11-25 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -10
318i -02
Nu kom jag på mig själv att kanske tänka galet. Kommer aldrig ihåg vilket håll man räknar cylindrarna från. Oljan fanns vid stiftet näst närmast kupén men när jag tänker efter har jag för mig att man räknar framifrån...
Hursomhelst, det väl bäst att jag kollar både 2 och 5....           IP: ...[4.48.53]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2021-11-25 17:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -10
318i -02
Åtgärdat. Tog bort tändspolarna och satte tillbaka. Hittade inget uppenbart fel men nu fungerar det.           IP: ...[4.48.53]
Antal inlägg4.486 st
Postad/Inlagd2021-11-25 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Där tror jag att jag möjligen kan ge svaret. Det är otroligt lätt gjort att man inte får i kontakten ordentligt till tändspolarna på N53. Hade detta på min e61. Ordentligt med misständning på en cylinder. Uppkom en vecka efter ett verkstadsbesök då kontakten sannolikt glidit ut lite pga av att de inte tryckt i kontakten ända in. Knappt synbart. Felet försvann direkt.

Mvh Ola

Min webshop:
[LÄNK]

Mina bilar:
[LÄNK]           IP: ...[133.127]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-

BMW 328i M-sport  -97
Pris: 70.000:-

BMW 320 cab M Tech II  -92
Pris: 239.000:-

BMW 635 CSI  -80
Pris: 40.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen