|
|
---|---|
Om man gör servicen själv och återställer intervallen i bilen, kommer den digitala serviceboken bli "tom" för det intervallet, eller kommer det dyka upp någon form av notis? 320in har rullat en bit nu och har några år på nacken. så jag funderar på att sköta servicen själv i stället för att lämna in. Bilen i fråga slog nyss om till 14500 mil. Hade ni kört själv nu, eller väntat 1-2 verkstadsbesök till? | |
We 1.913 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Tror man behöver en speciellt verktyg med licens kopplat till BMW för att registrera service i I-drive. Servar mina bilar själv och nollställer intervallet i instrumenthuset enbart. Däremot tar jag bilder när jag utför en service (artiklar som används och mätarställning) som jag spar i en mapp tillsammans med en textfil med notiser (datum, typ av service osv.). Gäller främst M2:an och F11:an eftersom de inte har serviceböcker då allt är elektroniskt idag. |
Skulle helt klart göra service och andra åtgärder själv. Dock vet jag inte hur den digitala serviceboken kommer att reagera. Men tänker att om du sparar kvitton och annan relevant dokumentation så borde det ju lika bra bevisa att du gjort det du ska vid en ev kommande försäljning. Skulle en köpare banga din bil pga att den digitala boken inte stämmer så är det hans förlust. Litar inte själv fullt ut på det digitala. En fysisk bok med stämplar går så klart att förfalska men det hänger ju även på bilens övriga skick och säljarens uppsyn ;-) om det blir affär. Om man har möjlighet att göra själv är det ju dessutom lite kul. Niklas Fransosen |
|
Om garantin på bilen gått ut är egen service ett bra alternativ förutsatt att du vet vad du gör. En stor service (Olja, filter, luftfilter, kupefilter, bränslefilter, kontroller mm) på BMW kan kosta 10000kr. Köper du märkes/kvalitétsdelar (ikke BMW) kan du lätt komma undan med 2-3000kr. Du kan nollställa med ett verktyg typ Carly, men det kommer inte in i BMW:dator. |
|
Jag sålde en ENET kabel till en kille för ett tag sen och han hade en programvara som han tydligen laddat ner som kunde skriva och ändra i den digitala serviceboken. (Minns inte vad den hette) Han visade mig hur lätt man kunde lägga in vilken verkstad som gjort jobbet. Mycket olustigt. Efter det ger jag inte mycket för den digitala serviceboken. Fullständigt manipulerbart. Ska man köpa en bil idag så måste man kolla att bilen verkligen varit på de verkstäder som är noterade i den digitala instruktionsboken. Gäller väl iofs överlag vid bilköp att man måste vara noggrann och inte lita på något förrän det är dubbelkollat. Det som var positivt i detta fall att han hade en egen verkstad och la in sina uppgifter vid service. På så sätt får han kontakt med nya kunder när bilarna han servat tidigare byter ägare. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
OlaO det du skriver om heter troligen HU-service-manager går att ladd ner och stansa in som du säger med Enet kabel. | |
Självklart vet jag vad jag håller på med, skulle aldrig ge mig på det annars. Känns alltid lika surt att lämna in den på en verkstad bara för att få med det i historiken. Intressant med HU-servicemanger. Smidigt för en verkstad som lätt kan erbjuda samma tjänster som en auktoriserad verkstad. Samtidigt som det är oroväckande lätt att det används på fel sätt. Hur lätt det verkar vara |
|
Intressant. rapportera gärna resultatet om du testar. | |
Ja med bl.a HU service manager kan du skriva in i bilens digitala servicebok. Men det registreras ändå inte centralt hos BMW, endast i bilen |
|
När jag kollade runt för att serva min M2 talade jag bl a med en Mekonomenverkstad. Han sa att han uppdaterade den digitala serviceboken, men att det inte uppdaterades hos BMW förrän jag hade bilen hos BMW av någon anledning och de läser bilens styrenhet. Då skulle allt uppdateras enligt honom. Jag servade iofs hos BMW eftersom jag fortfarande vill upprätthålla vissa garantier så jag vet inte säkert om det stämmer. |
|
Jag har jobbat på bmw som tekniker i 14 år och nu har jag äntligen startat en egen bmw inriktad verkstad (Bimtech AB), vi har bmws mjukvara som man betalar för per timme för att skriva in servicen med, då sparas det även på bmw omedelbart och kunden kan lämna in sin nyckel till bmw läsa av den och se vad och när servicen är gjord. HU service manager är bara ett program nån har crackat bmws stereo med och som bianca skriver är inte det värt många kronor om det inte syns på bmw. Vad händer med maskinförsäkringen? Hur lätt säljer man bilen sen när skärmen är tom mellan 3000-12000 mil? | |
Dobo, i första inlägget skriver TS att bilen gått 14 500 mil och att han nu funderar på att serva den själv. Vi kan då utgå ifrån att bilen är fullt dokumenterad mellan 3000-12000 mil och att maskinskadeförsäkringen inte längre är en stor faktor. Men det handlar väl om lite olika saker. 1) Nollställda indikatorerna som tickar ned för oljebyte, bromsvätska m.m. 2) Att få in servicedokumentation i bilens dator 3) Om det syns hos BMW eller ej är väl inte längre relevant om tanken inte längre är att serva den hos en auktoriserad verkstad, utan att istället fokusera på att bilen inte längre är en ny bil, utan 6 år gammal. När den säljs kommer sannolikt inte nästa ägare att serva den hos en auktoriserad verkstad för då är bilen ännu äldre. Så om programmet HU löser 2, men inte 3, så känns det ju spontant som att den gör det som faktiskt krävs. |
|
Ok jag skrev mer generellt och syftade inte på bilen i fråga. Sen tror jag många kanske "glömmer" att nämna att servicen inte syns på bmw vid försäljning för nästa blivande ägare, kanske inte så kul att få reda på det efteråt. Sen har jag varit med om att försäkringsbolag nekat reperation just för att service inte syns eller är dokumenterat på rätt sätt. Folksam har maskinskada till 15000 mil =) Lycka till! |
|
Digital servicebok i all ära, men ordentliga dokument och fakturor är aldrig fel. Det är enklare för en bedragare att förfalska den digitala delen idag. |
|
Service på BMW krävs inte för maskinskadan men det krävs att man kan (vid förfrågan) visa vad som faktiskt är gjort. Typexempel är vilken olja exakt som använts. Dvs man måste behålla kvitto och protokoll oavsett, vad det står i bilen är ointressant för maskinskadeförsäkringen. | |
Som ni säger är det rätt ointressant om det syns hos bmw eller inte när inga garantier finns kvar. Handlar det om en nyare bil som inte gått så långt så är ju saken lite annorlunda. I den här situationen handlar det om att att få det allmänt bra intryck, både för mig själv och framtida nya ägare. |
|
Däremot så är BMW mer generösa med eventuell goodwill om servicehistorik är ok och dessa är utförda av auktoriserade BMW-verkstäder. | |
Jo det är klart. Men har man en bil som gått längre kan man nog inte räkna med någon goodwill oavsett. Någon som vet om det går att skriva in på svenska, eller finns det bara engelska som alternativ? |
|
När min bil hade gått ca 2000 mil och högerdäcket blankt på halva körbanan på grund av att hjulinsällningen varit fel från fabrik och bilen fortfarande inom tvåårs garantien ville dom inte bjuda på ens på hjulinställning det kunde man bara göra om bilen gått mindre än 500 mil så deras goodwill ger jag inte mycket för,det var för i tiden när dom inte var så stora här i landet, sen beror det väl vad det sitter för muppar som kundmottagare en del har ju helt klart fel jobb,man kunde ju se hur villiga dom var på att fixa till N47. | |
Neee nån goodwill har jag inte märkt av hos firman jag handlade av. Lacken släppte på bakluckan på min nyss Premium Selection-köpta bil. Blev liksom bubblor som gjorde att lacken "släppte" från plåten. Bmw affären hävdade stenskott,!! varvid jag blev galen inne i butiken och 1 vecka senare när affären snackat med Bmw Sverige fick jag beskedet att jag skulle betala 30% och Bmw Sverige 70% för omlackering baklucka. Då blev jag om möjligt ännu galnare inne i affären och när andra kunder tittade konstigt kom nån chef ut och hämtade mig. Fick berätta hela min tråkiga Bmw bakluckehistoria igen och då sa han att hans firma skulle stå för 30% och Bmw Sverige 70% Goodwill? Nej |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.