Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
1.689st
2021-10-20 10:40
Anmäl inlägget
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
För oss som beställt M50 infinner sig en period av självbekräftelse om hur fantastiskt val man gjort, tills man fått bilen. När man jämför med Porsche Taycan / Taycan 4S och kollar på både spec och reviews verkar M50 vara det bättre valet samtidigt som man spara 300-500 tKr då Taycan startar på ca 1 MSEK och 4S på 1.2 MSEK som tomhylsa. Lagom utrustat får man säkert lägga till lika mycket som hos BMW, om inte mer. T4S är väl den som kommer närmast M50 i spec.
Det hade dock varit kul att få höra funderingar och invändningar från er Taycan-ägare eller hur ni andra M50-ägare ser på saken. Interiören ser inte lika modern och snygg ut som M50. Displayerna ser lite LCD-aktiga ut, och GUI ser inte lika refined ut. Prestandan, komfort, plats och dyl. är ung. likvärdigt.
Vad är Porsche verkligen bättre på? IP: ...[245.103] |
Annons |
|
1.689 st
2021-10-20 14:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
Specs:
[LÄNK]
IP: ...[245.103] |
370 st
2021-10-20 15:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3 -17 Tesla Model S 100D -18
|
Taycan, och Audi GT, är ju mer exklusiva i sin framtoning. Lägre, längre och bredare än BMW:n. Fetare bilar helt enkelt...
Jag gillar verkligen inte Audi men BMW har inte lyckats lika bra med designen. Det är uppenbart.
[LÄNK] IP: ...[.44.211] |
21 st
2021-10-20 16:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
525 -02 X5 -01
|
i4 är helt ok designmässigt, kanske Audin är något "coolare". Men Mercedes EQS - herrejösses så plastig och ful. IP: ...[202.169] |
15.675 st
2021-10-20 16:42
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron S-Line BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
i4 är en 3-serie utförandemässigt. Taycan är motsvarande en 8-serie snarare.
Att jämföra decimaler eller kilometer i databladet säger inte så mycket. IP: ...[.206.49] |
7.392 st
2021-10-20 18:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e Touring -21
|
Vad Porsche är bättre på? Att tjäna pengar på sina bilar. Bilarna går ändå åt som varmt vetebröd… IP: ...[.91.191] |
1.689 st
2021-10-20 19:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
Löwet, ursäkta min okunskap, vad spelar det för roll vilken platform en bil är baserad på? De flesta plattformar är väl ganska modulära vid det här laget. Gör det en bil bättre om den är baserad på 8-serien ist för 3-serie? Igen, jag kanske missar något.
Som produkter är de ganska likvärdiga, oavsett decimaler hit och dit. Det spelar verkligen ingen som helst roll om den ena är 0.1s snabbare än den andra. Körmässigt är de väl ganska lika? Porsche har mer utrymme i baksätet medans i4an har större bagage. Porsche har förmodligen bättre styrkänsla.
Men det är kanske så att man får något för de där extra 500 tKr utöver brand prestige? Det var det jag var nyfiken på. IP: ...[245.103] |
15.675 st
2021-10-20 19:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron S-Line BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Med ditt tankesätt borde du kanske köpt en Zoe istället ;). Där får du rationellt mest per krona. Det handlar inte om prestige, det handlar om fjädringskomfort, ljudisolering, intedningsutförande mm mm. Sätt dig i en Taycan och jämför. Det är inte samma sak. Sen om det är värt pengarna är en annan sak och väldigt personligt. IP: ...[.37.106] |
1.689 st
2021-10-20 19:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
Ok, så Taycan en är mer påkostad med dämpning så att den är tyst? Jag har aldrig kört/åkt en Taycan så har ingen referens.
I4 har fått bra betyg i att vara tyst men såklart kan det ändå vara ett helt steg ifrån Taycan. IP: ...[245.103] |
1.689 st
2021-10-20 19:36
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
P.S. Zoe är väl en Renållt? Nej, då behåller jag min värdighet hellre. :) IP: ...[245.103] |
370 st
2021-10-20 21:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3 -17 Tesla Model S 100D -18
|
Så kanske en Porsche-fantast känner över en i4 också? IP: ...[.245.14] |
1.689 st
2021-10-21 08:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
Så klart Verdi. Men det är ju en mjuk värdering. Det kan ju fortfarande vara så att Zoe är en bättre produkt.
Så vad exakt är bättre med Taycan över M50, som produkter, holistiskt sett? Det måste finnas flera saker.. IP: ...[245.103] |
1.115 st
2021-10-21 09:02
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla 3 LR 2021 Tesla S (Beställd) Tesla MYP (Beställd)
|
Tror det blir svårt att jämföra I4:a mot Taycan eller GT. Bättre att jämföras mot Tesla model 3 eller Polestar 2, de andra är mer comfortkryssare och som någon skrev ovan och lite större bilar. Som att jämföra en 3-serie mot en 7-serie det går ju men blir lite missvisande.
Tyvärr inte kört ngn Taycan eller GT. IP: ...[.161.50] |
7.392 st
2021-10-21 09:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e Touring -21
|
qsacage: Enligt din hypotes måste Taycanen vara bättre än i4 eftersom den är dyrare.
Det måste den inte alls vara menar jag. Titta dig omkring, finns massor av liknande exempel. En Rolex kostar mer än en Seiko. Trots detta visar Rolex ändå tiden mindre exakt, kräver mer underhåll och det är snudd på ett helvete att få tag i en pga efterfrågan. Varför kostar då en Rolex mer än en Seiko när den rationellt sett är en sämre klocka?
Du försöker med rationella argument förklara ett känslomässigt fenomen. Jag önskar dig lycka till med det :-)
IP: ...[173.198] |
370 st
2021-10-21 09:28
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3 -17 Tesla Model S 100D -18
|
Det är farligt att skala bort alltför mycket känslor. Då slutar det bara med att Model 3 blir bästa köpet. Haha. ;-)
Missförstå mig rätt. Jag gillar inte Model 3 så mycket och skulle aldrig köpa en själv. IP: ...[.44.211] |
1.115 st
2021-10-21 11:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla 3 LR 2021 Tesla S (Beställd) Tesla MYP (Beställd)
|
@Verdi Hahaha, nu fick jag min tesla väldigt billigt men gillar nog Polestar. bättre, tyvärr räckvidden lite dålig på dem. Hade nog valt I4.an över båda. IP: ...[.161.50] |
1.689 st
2021-10-21 17:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
Kristoffer, det är inte alls min hypotes. Jag har ingen hypotes, jag ställer en fråga om vad man konkret, objektivt eller produktmässigt, får mer I den dyrare produkten.
Vi verkar komma tillbaka till mjuka värden hela tiden. För att använda klock-analogin; så klart köper en person en Rolex för att det just är en Rolex, men det gör ju inte Rolexen bättre än motsvarande Omega eller Grand Seiko. Subjektiv handlar det säkert om brand prestige, men det kanske också FAKTISKT kan vara så att Rolex en ÄR bättre. Eller Omegan. Och man kan tycka att en Casio håller tiden bättre än Rolexen, men då får man med Rolexen iaf en klock i stål, med fantastisk finish, kvalitet i urverk som vara 'för alltid', lume kanske, dykarring osv. Det är konkreta saker, inte mjuka värden.
Så återigen, kan man konstatera att Taycan faktiskt är bättre på något? Ja, den är fetare, "mer GT", osv. Men är den bättre på något konkret?
Någon konstaterade att den nog är tystare i kupén. Styrningen verkar vara bättre. Vad mer får man utöver detta och brand prestige för de extra pengarna?
Tänk att jag ställde en sådan oerhörd komplicerad fråga. :) IP: ...[245.103] |
15.675 st
2021-10-21 18:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron S-Line BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Vad är bättre i en 8-serie än i en 4-serie? Hade 4-serien gått att sälja för Taycan-pengar så hade man redan gjort det. Ser inte varför det skulle vara annorlunda bara för att maskinen är eldriven. Det är helt enkelt inte decimaler i tekniska data som avgör. IP: ...[.206.49] |
7.392 st
2021-10-21 18:39
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e Touring -21
|
Nej, det är ingen komplicerad fråga. Du har själv svarat på den i ditt tredje stycke i senaste inlägget. Det är konkreta värden för väldigt många kunder. Tillräckligt många för att Porschen skall kosta 300kkr mer än BMW. IP: ...[.22.250] |
158 st
2021-10-21 19:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 435d GC BMW M550i Audi A2 1.4tdi (90hk) Volkswagen Transporter T6
|
Prislappen bilföretagen sätter återspeglas i största mån av hur många bilar det kommer säljas. Ju exklusivare i form av ovanlig på vägarna innebär en exklusivitet på samma sätt som en klocka i en viss prisnivå oavsett hur bra eller dålig den är på att visa tiden. Exempelvis kostar en 840i cab 250k mer än en M440i cab trots sämre utrymmen, svagare motor och sämre prestanda. Det finns dock bara 14 stycken 840i cab medan M440i är tre gånger vanligare. Eftersom antalet sålda bilar är så mycket färre på de dyrare modellerna behöver utvecklingskostnaderna slås ut på många färre bilar vilket motiverar den högre prislappen utan att det måste betyda att bilföretagen tjänar så mycket mer pengar på dem (exempelvis VW Phaeton som varit en av de mest olönsamma modellerna för VW).
Jag gissar att i4 är en bil man kommer se mängder av på vägarna medan e-tron och Taycan blir betydligt ovanligare och därigenom exklusivare. Rent prestanda och utrymmesmässigt lär det inte vara större skillnad mellan dem två. Gissningsvis är Porsche bättre på styrkänsla men det lär ju visa sig när i4 blir möjlig att provköra. Vilken interiör man föredrar är en smaksak och delvis en fråga om hur mycket läder det går att beställa till inredningen vilket jag tycker förstärker bilens lyxkänsla interiört.
För den som är ekonomiskt lagd så ligger det närmare till hands att köpa en i4 M50 istället för en e-tron på samma vis som samma person antagligen hade köpt en M440i framför en 840i. Men många tänker inte bara rationellt vid valet av bil (mig själv inkluderat). IP: ...[.103.18] |
1.689 st
2021-12-16 13:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022
|
GTS:en verkar riktigt fin. Hoppas M50 är minst 80% lika bra, eller mer!
[LÄNK]
IP: ...[245.103] |
|