AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.178

Registreringsbesiktning efter BMM PPK

Pe
147
Peter_Ilis
530d Touring -16
Har installerat BMW M Performance Power Kit och tänkte registreringsbesiktning bilen för att göra allt rätt. Är det någon här som gjort det och vet vilket / vilka dokument bilprovningen vill se? Jag fick ett A4 med rubriken ”Workshop certifikate” från verkstaden men det intygar bara att installationen gjorts vad jag kan se. Någon som vet?
ri
1.024
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Du bör kunna ringa till en besiktningstekniker på bilprovningen. Dom kan säkert upplysa dig om rätt uppgifter.

(Jag har ringt två gånger, en för att veta minsta belägg tjocklek som var 2,0 mm dvs om beläggen är 2,0 så är dom godkända. Mina var typ 2,2 så besiktningen fick sträcka den anmärkningen. Den andra gången var när jag skulle besiktiga min e30 med s62. De gick bra och jag fick reda på det som behövdes veta)
Wi
2.081
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Nu var det längesen jag gjorde det, men har för mig att det var två papper och jag frågade BMW efter dom och fick med dom vid uppdateringen. Kommer tyvärr inte ihåg mer och bilen är såld så jag har inte kvar några papper... Men som richo säger så borde besiktningen kunna hjälpa till, och BMW borde också veta vilka papper som ska med tycker jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW vet garanterat vad som behövs i pappersväg och kan även skriva ut dem till dig - de har instruktioner i datorsystemet gällande sådant, kopplat till de eftermonteringskit de säljer.

Jag skulle börja med BMW...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
147
Peter_Ilis
530d Touring -16
Tack alla. Jag fick svaret från BMW att det papper jag fått med ska räcka:

Länk

Vore skönt att få det bekräftat av någon här att det räckt med enbart det. Ska ringa till bilprovningen och kolla också.

Peter
Pe
147
Peter_Ilis
530d Touring -16
Var på bilprovningen idag och trots att jag varit i kontakt med verkstaden en extra gång och även pratat med bilprovningen på telefon innan så kunde de snabbt konstatera att jag inte fått alla de papper de behövde. Så nu inväntar jag svar från verkstan förhoppningsvis kan de ta fram det som behövs. Återkommer med uppdatering.
Ri
756
Rick
530d xDrive Touring -17
320i xDrive Touring -15
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Hur upplever du MPPK?
I vilket register märks trimmet mest?
Funderar på samma uppgradering till min 530xd -17.

/Rickard
Pe
147
Peter_Ilis
530d Touring -16
Jag hade inte kört så jättemånga mil med bilen innan förändringen och väldigt få efter så jag är lite osäker själv på vad förändringen inneburit men det jag tycker mig känna är att bilen kanske känns lite mindre som en turbobil. Mer linjär effekt och kanske lite mer kraft högre upp i registret. Har som sagt inte hunnit kört så mycket så här långt, andra kanske kan berätta hur de upplevde förändringen.
Pe
147
Peter_Ilis
530d Touring -16
Nu är bilen registreringsbesiktad. Om någon undrar i framtiden så behöver bilprovningen två papper - ett certifikat från bilfirman där de intygar att de monterar kitet och ett från BMW Sverige där de intygar att effekten är höjd till x men att detta inte påverkar däck, bromsar, toppfart mm. Det kostade 899 kr att registreringsbesikta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.