AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

BMW 130i tvekar vid gaspådrag, ingen motorlampa

Visad 1.985 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg118 st
Postad/Inlagd2021-11-09 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Sedan -05
Det är så jag upplever motorn med när man byter kamaxelgivarna samt solenoiderna vid behov. Alla hästar hittar hem igen typ. Hoppas det var en snedgrej. Tror tändstiften möjligen var onödigt men det "skadar ju aldrig"

Hoppas på tur nu då.           IP: ...[153.187]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2021-11-10 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Blixten: Trodde att Delphi ändå var okej, har sett det märket på Meca och trodde dom hade vettiga delar. Vad köpte du istället?

Tyvärr hade jag ej tur, bilen går värdelöst idag igen... Får se vad mekanikern har för idéer.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg118 st
Postad/Inlagd2021-11-10 10:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Sedan -05
Hoppas på korrosion på kontakterna till tändspolarna.

Lycka till nu.           IP: ...[136.206]
Antal inlägg1.665 st
Postad/Inlagd2021-11-10 12:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Jag renoverade originaldelen genom att byta kolen i den. Det kunde jag gjort från början, men tyckte Delphiregulatorn var såpas prisvärd att det var värt att köpa den.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2021-11-10 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Jag hoppas du har rätt Vyper!

Gick ut och testade starta bilen ännu en gång för att kunna köra den till mekanikern och då startade den perfekt. Efter 2km började den dock gå som en påse skridskor, hackade fram och hade ingen kraft alls, kom i alla fram till mekanikern. Kändes som så jag tror att dåliga tändspolar känns, men det är ju endast en gissning från min sida. Hoppas verkligen på nått som är smidigt att fixa.

Okej Blixten! Så händig är tyvärr inte jag.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2021-11-12 11:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Av alla saker som kunde vara fel så var det det jag trodde minst. Var tydligen något i stil med "för kort avstånd cylinder 1" så han ökade avståndet på tändstiftet och körde någon mil och ingen kod kom tillbaka. Men den gick ju bra första gången jag hämtade ut den också så vi får se om det håller i sig denna gången.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg11.685 st
Postad/Inlagd2021-11-13 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var troligtvis tändgapet på just det tändstiftet han behövde justera.

Tändstiften kommer pre-gapped och det brukar vara spot-on. Av alla Bosch- och NGK-tändstift (de enda tändstift som fungerar bra i en BMW-motor från de senaste 30 åren) jag monterat så har alla haft korrekt tändgap.

Men det räcker att någon tappar tändstiftet eller får ett slag eller tappas under transport/varulagerhantering så kan det bli fel tändgap. Så det kan ha varit en sådan situation här (och då blir det mycket riktigt misständningar).           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg2.192 st
Postad/Inlagd2021-11-13 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Om det nu fortfarande finns någon som åker omkring med en bil med manuell låda, hur tycker ni man kör snålast runt 50km/h? Vilken växel? Om man jämför mot många andra bilar så tycker jag inte att man med BMW sexorna direkt märker om man åker omkring med en för hög växel. Det är ju inga problem att åka omkring i 50km/ h med sexan i. Jag vet dock inte om det är hälsosamt för motorn eller för den delen snålast?"

40-50 4:an
50-60 5:an

Bilen är inte utrustad med pil upp-ner med rekommenderad växel för bästa bränsleekonomi?

Den tycker att man ska växla upp vid 1800 rpm och växla ner vid 1300 rpm.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.211.98]
Antal inlägg11.685 st
Postad/Inlagd2021-11-13 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv aldrig funderat över det - jag kör så jag upplever körglädje!

Bränslekostnaden är trots allt endast en mindre utgift i den totala kostnaden för ett bilägande (däremot är det den mest lättobserverade utgiften och därmed får den störst uppmärksamhet).



Men brukar som sagt finnas en sweet spot och om jag hade fått gissa så hade det varit runt typ 1800-2000 rpm.

Mellan 1300-1800 rpm låter ganska lågt för en mindre bensinmotor, men kanske stämmer.



Nu har det ju varit bränsledroppeshysteri de senaste 15 åren, så det brukar finnas bra verktyg i bilen numera för att övervaka bränsleförbrukning.

Exempelvis brukar det alltid finnas momentanmätare (finns iallafall på min E87 120i -06) och den kan isåfall vara ett hjälpmedel.
Exempelvis kan man hitta en längre öde rak sträcka där man kan hålla 50 km/h och kolla på momentanmätaren (jag har även där jag kan mäta average och då kan man nollställa när man passerar ett visst märke och läsa av efter en längre stund där man försöker hålla 50 km/h så exakt som möjligt eller kanske förinställer farthållaren) och sedan prova olika varvtal i steg om tex 500 rpm.

Från ett transmissionsperspektiv är ju den växel som är direktdriven (kraften går inte via bottenstocken) effektivast. Brukar vara den näst lägsta växeln, på min växellåda är det 5:e växeln. Men detta ska ju gärna sammanfalla med ett relativt smalt varvtalsband där motorn arbetar med sin peak efficiency.

Men skillnaden mellan att gå via bottenstocken eller inte är väldigt liten, alla dessa små besparingar kastas ju ändåså helt ut ur fönstret och trampas på av pöbeln nere på gatan då alla ska tvunget ha xDrive, tokbreda 22", massagestolar, bio och bastu i bilen och elförbrukningar så bilen tippar över 2 ton och 250A generatorer är standard (allt arbete som generator, tryckluftspumpar, AC och liknande bidrar till bränsleförbrukningen då energin kommer från motorn) :-)           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2021-11-13 21:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tändgap låter bekant, det var det! Ja, av dom delarna jag köpte så trodde jag verkligen inte det skulle vara NGK-tändstiften som skulle krångla. Jag var i princip redo att chansbeställa original vanos solenoider för 2000kr styck för att lösa problemet, glad att jag slapp det.

Nej, min bil har inte dom där pilarna som säger till när man bör växla, det dök kanske upp lite senare.

När jag sitter och kollar på aktuell förbrukning så upplever jag att jag får bäst förbrukning när jag kör på så hög växel som möjligt, i nästan alla lägen. Jag brukar köra med 6an från 50km/h upp, om det inte råkar vara i en brant backe. Det jag egentligen funderar på är om det sliter på motorn att köra på runt 1200-1300rpm? Många bilar börjar ju skramla och vibrera om man kör på för hög växel, tycker dock inte att det direkt händer med BMW-sexorna, men jag kan inte riktigt avgöra om det ändå är dåligt för motorn.

Jag kör också på ett sätt som jag tycker är kul i dom flesta fallen, men om det ändå är massa trafik och man behöver puttra omkring så kan jag likagärna göra det på snålaste möjliga sätt.

Hade verkligen inte gissat att sweet-spoten är så högt upp som 1800-2000rpm men det är mycket möjligt att du har rätt, jag får experimentera vidare.

"Från ett transmissionsperspektiv är ju den växel som är direktdriven (kraften går inte via bottenstocken) effektivast. Brukar vara den näst lägsta växeln, på min växellåda är det 5:e växeln. Men detta ska ju gärna sammanfalla med ett relativt smalt varvtalsband där motorn arbetar med sin peak efficiency." Lite osäker på hur man tolkar detta. Innebär det att det snålaste bilen någonsin kommer att kunna gå kommer att vara på 5e växeln? Förutsatt då att man kör i den hastigheten där motorn går som effektivast?

          IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg2.192 st
Postad/Inlagd2021-11-13 22:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
130i körs snålast mellan 1300-1800 rpm, enligt bilen själv.


Slangen, är en 3-literssexa "en mindre bensinmotor"?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.211.98]
Antal inlägg11.685 st
Postad/Inlagd2021-11-13 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, extremt ovanligt Bosch och NGK har felaktigt tändgap (det kommer oftast från ovarsamhet i hanteringen mellan tillverkningen och det sätts ned i tändstiftsbrunnen).

Nja, sliter är väl kanske fel ord. Jag skulle vilja säga att det mer handlar om att olika komponenter inte får arbeta eller aktiveras. VANOS kommer bara sitta där och glo och aldrig bli aktiverad när man hela tiden tuggar på i låga 2000 rpm. Samma sak med Valvetronic, får inte mycket att göra. DISA sitter också där och glor och dess komponenter aktiveras aldrig. Inga variationer i hastighet, alla delar och alla lyftarhydraulik tuggar i samma låga varvtal. Samma monotona långsamma gasväxling i cylindrarna. Samma monotona bränslespridarstyrning. Och så vidare. De flesta motorer i personbilar trivs bäst om de får arbeta i olika varierande arbetssituationer så att olika delar och mekanismer aktiveras mer regelbundet. Sen finns det mer specialiserade motorer som trivs bäst att arbeta långa stunder i mer monotona situationer (tyngre arbetsmaskiner, generatorer, fartygsmotorer och liknande).

Jag skulle nog säga det är lättare att köra på höga växlar med lite större raka sexor än med mindre raka fyror (det säger sig självt med större sexor med större volymer, roterande massa, större vridmoment vid låga varvtal samt naturligt balanserade). Min gamla E34 535i med 3.5 liter M30 kunde dra fint i låga hastigheter även i femman.



Angående transmissionen var bara det ett påpekande att det finns en fysikalisk skillnad mellan exempelvis 5:e och 6:e växeln i min växellåda (och i princip alla manuella växellådor). Kraften går HELT olika vägar i växellådan beroende på om man har 5:e eller 6:e växeln ilagd.
Det är minst friktioner med 5:e växeln då kraften inte går via några kugghjul (kraften går in i ingående axel och direkt ut på utgående axel - ett varv in blir ett varv ut).



@Sverige : Yes, när män var män och bilar var bilar så var 2.0, 2.5 och 3.0 mindre bensinmotorer :-) Större var M30 med 3.2L 3.3L 3.5L, S38 med 3.6L och 3.8L, M60 med 4.0L, M62 med 3.5L 4.4L och 4.6L, S62 med 5.0L, M70 med 5.0L, M73 med 5.4L och S70 med 5.6L.

Men den tidsepoken är ju förbi så det som gällde då är ju egentligen ganska förlegat och inget som är applicerbart på idag...

Så... Tja.... Allt över 2.5 liter får väl anses vara "jättestora" motorer numera... :-)           IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.665 st
Postad/Inlagd2021-11-14 00:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Förr stod det i BMW:s instruktionsböcker att man inte skulle köra under 1500 varv. Det är en en ganska bra tumregel för de flesta bilar.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2021-11-14 08:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Ingen risk att motorn inte får arbeta, hade inte köpt en 130i om jag inte gillade att gasa. Vi dom tillfällen man ändå behöver köra lugnt vill jag som sagt dock köra så snålt jag kan.

Vad jag märker när jag läser din text är hur väldigt lite jag kan om motorer och växellådor, måste läsa på lite känner jag.

Okej Blixten, jag ska nog lugna mig lite med att lägga i 6an.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg836 st
Postad/Inlagd2021-11-14 09:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118i -18
430i GC -18
Tror att alla E8x har växlingsindikator. Antagligen någon som har avaktiverat det.
Kolla i instruktionsboken så ser du hur man gör för att aktivera det.
          IP: ...[218.131]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2021-11-14 11:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Kollade något klipp nu, står att man ska ha tändning på och sen hålla inne BC-knappen, testade det och det gjorde inget. Såg nu ett annat klipp där bilen var igång och dom höll inne BC-knappen så ska testa det nästa gång.

Vad jag dock märkte när jag satt med bara tändningen på var att motorlampan inte försvann, borde den göra det? Den försvann sen när jag startade bilen.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg11.685 st
Postad/Inlagd2021-11-14 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Min E87 har ingen växlingsförslagsindikator - inte ens för "automatväxellåda med manuell stegväxling" (där visas endast den aktuella ilagda växeln).

Detta enligt instruktionsboken.

Å andra sidan har jag en pre-LCI utan iDrive och annat klydd och klet.

Däremot E87 LCI har "växlingspunktsindikering" (se sid 60 i instruktionsboken).



Ja, det som sverige och blixten nämner angående lämpliga varvtal stämmer nog. Och ingen fara att puttra omkring där ett tag då och då när det inte finns så mycket att göra än att hålla 50 km/h. Så länge det blir någon variation på varvtal då och då, samt som blixten nämner att man inte kör på löjligt låga varvtal, så är det inga problem.
Det är isåfall värre med alla de beinsindrivna bilar därute som aldrig någonsin i hela sin livstid sett varvtal över 2000 rpm (förutom när motorn testkördes vid tillverkningen)! Det finns gott om dessa där ute...



Jag tror dessa videos kan ge en mycket bra (eller iallafall bättre) insikt i hur en klassisk manuell växellåda i en personbil fungerar!
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]

Den vanligaste missuppfattningen när det gäller manuella lådor är nog vad folk tror händer när man slarvar med kopplingen (men kan också lätt hända om växellådan börjar bli dålig) och man får det där hemska oljudet.
De flesta föreställer sig nog två större kugghjul försöka gå emot varandra men krockar och slår emot varandra.
Men så är det inte. Alla kugghjulen i en vanlig (constant mesh) manuell växellåda ligger emot varandra hela tiden - oavsett vilken växel som är ilagd.
Det är egentligen de små små kopplingständerna på skifthylsan (sync shift sleeve) och de lika små små kopplingständerna på sidan av kugghjulet som slår emot varandra och skadas.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg3.778 st
Postad/Inlagd2021-11-14 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12


Jag har växlingsförslagsindikator på min
130 e87 2010.
Hade det även på min gamla 120 - 2008
Så LCI modellerna verkar ha det           IP: ...[.176.25]
Antal inlägg3.778 st
Postad/Inlagd2021-11-14 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130iM-Sport LCI E87 2009/12


Om det är den som är bredvid tripmätaren           IP: ...[.176.25]
Antal inlägg11.685 st
Postad/Inlagd2021-11-14 19:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@doglas2009 : Det verkar helt normalt att motorlampan lyser (och inte slocknar) vid tändningen i läge II (min gör det också och jag reagerade också på det).

Lampan för bältesvarning lyser också hela tiden med tändninge i läge II av någon outgrundlig anledning - det är totalt hål i huvudet (skulle uppskatta att bilen gjorde sådana irrelevanta och onödiga kontroller med motorn igång).
          IP: ...[.174.25]
Sida: 1 2 3 4 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 340i  -17
Pris: 269.900:-

BMW Z3  -98
Pris: 139.000:-

BMW 530xd Lci  -07
Pris: 29.000:-

BMW 316 Ti  -01
Pris: 15.000:-

BMW 540iA  -00
Pris: 33.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen