AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 1-Serien ]

BMW 130i tvekar vid gaspådrag, ingen motorlampa

Visad 2.759 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg50st
Postad/Inlagd2021-10-14 09:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Hej!

Sedan ett tag tillbaka har jag märkt att min BMW 130i 2006 med N52-B30A tvekar vid gaspådrag, speciellt vid låga varv. Det är mest tydligt om jag kör i 70km/h på 6:an och sen stampar på gaspedalen, då rycker det till i hela drivlinan innan bilen åker iväg. Det händer inte alltid men det är ändå ganska lätt att provocera fram.

Vid ett tillfälle i somras när det var varmt ute och jag skulle parkera var det även som om jag inte fick så mycket gas som jag ville vilket gjorde att jag fick kärringstopp. Det var som om det var dålig respons i gaspedalen. Bilen startade dock direkt och det var inga problem att köra iväg. Jag vet inte om detta kan hänga ihop med problemet jag nämner i första stycket?

Jag tycker även bilen drar lite mer än vad den borde göra. När jag kör ren stadskörning drar den runt 1-1.1 liter milen, vilket känns rimligt. Däremot har jag vid några tillfällen försökt få ner den så lågt som möjligt på landsväg och det lägsta jag har kommit ner till då är 0.84, detta med farthållaren på 90. Jag hade en 330ci 6vxl och med den kom jag ner till 0.67, detta i högre hastighet och med dubbdäck. Visst, lite mindre motor men även en tyngre bil. I 110km/h drar 130:in knappt under 0.9 vilket jag tycker är lite mycket. Vet inte om även detta skulle kunna hänga ihop med problemet?

På engelska forum pratar folk om tändstift, tändspolar, MAF-sensor och vanos. Jag funderar på om jag skulle beställa hem tändstift och tändspolar och se om det gör någon skillnad. Samtidigt pratar folk om att bilen skulle gå dåligt på höga varv om tändstift eller tändspolar skulle vara dåliga, vilket inte min bil gör. Ändå verkar det i vissa fall hjälpa för folk med samma symptom som min bil att byta tändstift och tändspolar.

Frågan är egentligen om jag kan utesluta någon av sakerna jag nämnde utan att behöva byta massa saker? Någon som varit med om liknande som har löst det?

Tack på förhand!           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg1.710 st
Postad/Inlagd2021-10-14 10:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Jag hade ett liknande problem en gång och det blev mycket bättre när jag gjorde rent kontakteterna som går till vanos. Det kan ju även vara "gasspjälsregulatorn/spjällägesgivaren" som inte funkar som den skall.           IP: ...[.120.49]
Antal inlägg2.221 st
Postad/Inlagd2021-10-14 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur långt har bilen gått?

(330 E46 har inte mindre motor, båda är på 3 liter - M54B30, N52B30.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[208.255]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-14 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Jag är extremt okunnig, men det jag sett att folk gör är att dom plockar ut dom två avlånga sakerna på främre delen av motorn och rengör dom, dom ska ha med vanos att göra. Är det det du menar med kontakter?

Bilen har gått 18500mil ungefär.

Okejdå, samma motorvolym. Tänkte hästkrafter, och tycker oavsett inte att det borde skilja så mycket i förbrukning.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg2.110 st
Postad/Inlagd2021-10-17 15:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130iM -08 med extra allt.
Hade just ett sånt där ryck på min 325a, N52 B25 utan nån felkod eller liknande.
Kollade tändstiften, vilka såg ut som fan själv. Med 6 nya stift (NGK) blev det som en helt annan motor.           IP: ...[.170.58]
Antal inlägg24.536 st
Postad/Inlagd2021-10-17 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tjuvluft kan ge sådana symptom också...

Smyg insuget från luftburk/LMM och kolla/känn efter ev. sprickor i gummidetaljer.

Röktest kan snabbt ge svar på om/var det läcker i insuget.

Uppkoppling mot dator som ger live-värden på hur motorn jobbar kan ge ledtrådar i fuel-trimvärden t ex.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg7.460 st
Postad/Inlagd2021-10-18 07:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I ren snålkörning borde det gå att komma lägre än 0,84 l/milen med den motorn. Så länge du har normala däckbredder, typ 225/245 mm.           IP: ...[.221.56]
Antal inlägg2.221 st
Postad/Inlagd2021-10-18 21:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Inga problem att komma ner på 0,63 om man fiskör i 70.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[211.204]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-20 10:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tack för svaren allihopa!

Tror jag beställer tändstift på vinst eller förlust. Är det några speciella tändstift som är rekommenderade eller är det bara köra på vad autodoc säger? [LÄNK]

Är det direkt onödigt att byta tändspolar också? Eller vad skulle vara symptomen på dåliga sådana?

Får gå och klämma på alla slangar runt luftburken också!

Jag har original däckbredd, 225. Jag kom dock på att jag har lite mer camber än original, någon som snart ska fixas. Är det något som kan påverka förbrukningen tror ni?

Testade för övrigt ännu en gång att se hur lågt jag kunde komma förbrukningsmässigt, 0.81 med farthållaren på 80 km/h i 2 mil...           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg24.536 st
Postad/Inlagd2021-10-20 11:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur är motorns temperatur?

Har du temperaturmätare i din bil?
Om inte - det ska gå att gå in och kolla i "hidden menu" (googla).

Om termostaten är trasig blir motorn inte tillräckligt varm och då "chokar" den motorn och förbrukningen drar iväg.

BMW brukar använda NGK-tändstift och de brukar fungera klanderfritt.
[LÄNK]

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-20 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tack för tipset!

Jag har inte temperaturmätare så vet ej. Har dock sett att det ska gå att kolla i hidden menues så det ska jag absolut kolla. Vad borde temperaturen ligga på när motorn är helt varm?           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg24.536 st
Postad/Inlagd2021-10-20 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Termostaten öppnar vid 97 grader C, så nära det bör den ligga när motorn är varmkörd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-20 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Kollade nu temperaturen, 94c var den så utgår från att termostaten är okej. Filurandet fortsätter.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-25 12:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Givet symptomen jag beskrivit, tror ni det är pengar i sjön att även byta tändspolar? Jag ska beställa tändstiften från autodoc och funderar på om jag även ska beställa tändspolar.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg118 st
Postad/Inlagd2021-10-25 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Sedan -05
Har du någonsin bytt kamaxelsensorerna och vanos solenoiderna i fronten? Om du vet med dig att du inte bytt dessa på c:a 6-7000 mil så kan jag nog nästan garantera att det är dem i kombo. Inte överdrivet dyrt att byta ut iomed att jag precis gjorde det själv på min 325a för 2 månader sedan.

C:a 1600kr med Meyle kamaxelgivare samt Solenoider från märket Stark! Funkar klockrent här,           IP: ...[154.171]
Antal inlägg917 st
Postad/Inlagd2021-10-25 17:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT - 10
Volvo XC70 d4 - 13
Lexus RX400h - 06
Hej

Oftast så märker man mycket lätt om en tändspole är dålig. Tvekar men hackar också vid gaspådrag.

Som någon sagt: det är bra att ha en liggandes; tändspolar går hyfsat ofta sönder. Men jag hade inte bytt alla på chans. Köp en och ha vid felsökning.

          IP: ...[139.118]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-25 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tack för svaren Vyper och Matthias!

Jag har varken bytt kamaxelsensor eller vanos solenoider. Jag har sett att vissa plockar ut vanos solenoiderna och sprayar dom med nått medel och rengör dom, kan det hjälpa eller är det i så fall bara högst tillfälligt så det är bättre att bara byta dom? Är vanos solenoiderna och kamaxelsensorn något som påverkar förbrukningen eller kommer det i bästa fall fixa tvekandet vid gaspådrag?

Okej, hackar vid gaspådrag kan jag inte direkt säga att den gör så kanske lugnar mig med tändspolarna ändå.           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg118 st
Postad/Inlagd2021-10-25 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Sedan -05
Det påverkar förbrukning, försökte själv göra rent solenoiderna och trodde jag lyckades för några år sedan. Men såhär i efterhand så är det bara meningslöst.

Skulle lätt byta ut dem iaf då jag själv har N52 motorn som du och med rätt känsla så kan man göra det själv.           IP: ...[154.171]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-25 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Okej, tack!

Lite osäker på var du hittade kamaxelsensorerna samt vanos solenoiderna för 1600kr? En vanos solenoid från stark verkar kosta 1387kr? [LÄNK]

Finns det någon anledning att tro att en lite billigare kommer vara dålig? Exempelvis den här? [LÄNK]           IP: ...[8.99.81]
Antal inlägg11.792 st
Postad/Inlagd2021-10-25 19:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Rengöring av VANOS-solenoider hjälper ofta temporärt eller under en någorlunda tid - men det är nästan aldrig en permanent lösning.
Däremot är det ett bra sätt att snabbt/enkelt/billigt sätt att få en återkoppling om det är dags att köpa nya VANOS-solenoider.

Oj... Allt annat än original VANONS-solenoider är bara kasta i papperskorgen (eller köpa en ny omedelbart, om 1 dag, 1 månad, 1 år eller ha intermittenta problem). Det är bara original som gäller här om man vill undvika problem.

Gäller även kamaxel- och vevaxelsensorer. Det är endast BMW Original, Siemens eller Bosch som gäller här. Hella och Meyle är gränsfall.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2021-10-25 19:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323ti-00 *såld*
330ci-04 *såld*
130i-06
Tack! Kanske ändå är smartast att testa rengöra dom först för att se om det gör någon skillnad, så roligt är det inte att kasta 3-4k i sjön om det nu inte ens är dom som är dåliga.           IP: ...[8.99.81]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -81
Pris: 27.000:-

BMW Z3 2,8i  -99
Pris: 124.900:-

BMW 760 Li  -06
Pris: 150.000:-

BMW 740IA  -99
Pris: 95.000:-

BMW 535d  -11
Pris: 162.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen