AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Byta länkarmslagring på F11

Visad 343 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg104st
Postad/Inlagd2021-10-06 16:27
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d Touring -16
Jag fick en notering på besiktningen om att länkarmslagringarna på båda sidor var i dåligt skick på min bil (530d f11 -2016, 8000 mil). BMW (Bilia) sa att det var vanligt vid dessa mil och föreslog att byta hela länkarmarna. 5000 per sida ville de ha för delar och jobb. Låter det något så när rimligt?           IP: ...[.193.81]
Annons
Antal inlägg11.536 st
Postad/Inlagd2021-10-06 23:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det länkarmslagringar där fram eller där bak?

Jag gissar där fram, då de brukar slitas ut snabbast.
Förut var det först vid typ 15 000 mil man behövde orosa sig för dessa, men när asen numera väger 2 ton och mer så slits allt ut dubbelt så snabbt.

Så tyvärr har de rätt, inte ovanligt att det är slitet vid dessa miltal (tacka övervikten för det).

Men även där fram finns tre olika länkarmslagringar.
Du har ju lager på övre a-armen (wishbone), sen har du lager på de två nedre länkarmarna. Men det är ofta den grövre nedre länkarmen som ger upp först.

Och yes, det är lämpligt att byta hela länkarmen (då spindelleden annars brakar ihop istället ett par tusen mil senare).

Materialet kostar i runda slängar 3500 SEK hos BMW (med nya skruvar och muttrar då detta krävs enligt BMW) och säg en arbetskostnad på 1500 SEK per sida (under en timme per sida).

Så yes - 5000 SEK per sida är helt normalt på en auktoriserad BMW verkstad.

Nu är det väl gränsfall om någon hjulinställning behöver göras.

Helst vill man göra det när man fipplar med länkarmar, men jag undrar vad BMW har för rutiner kring detta. Det verkar inte behövas för denna grövre (kallas ibland trailing link eller dragstag), men däremot verkar det behövas för den lite klenare (kallas ibland lower wishbone).

Så om det är den länkarm jag tror det är, så verkar inte någon framhjulsinställning behövas. För det brukar lägga på runt 1500-2000 SEK extra på priset.

@Peter_Ilis : Vet du om framvagnsinställning behövdes (ingick i det priset)?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2021-10-07 00:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d Touring -16
Tack för svar. :) Det stämmer att det är de främre som är slut. Enligt killen jag pratade med på Bilia så skulle det vara en ny förbättrad konstruktion på länkarmen nu som gör att den håller lite längre (men skulle nog ta detta med en liten nypa salt ;)).

Skönt att höra att priset var rimligt, då kör jag på med detta. Jag ska dit på onsdag nästa vecka, kan höra med dem hur de resonerar om hjulinställning då! Ska förresten även montera PPK på bilen då, ska bli spännande att se om det märks mycket skillnad.           IP: ...[.193.81]
Antal inlägg2.691 st
Postad/Inlagd2021-10-07 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Peter_Ilis här kan du se vad dragstagen kostar på Ebay [LÄNK]           IP: ...[233.221]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2021-10-15 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
530d Touring -16
När jag frågade på verkstan så rekommenderade de starkt en hjulinställning efter bytet så det fick bli en sådan också. Körkänslan nu när allt är klart och bytt är som natt och dag så jag är nöjd. :)           IP: ...[.193.81]
Antal inlägg11.536 st
Postad/Inlagd2021-10-16 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra och roligt med återkoppling!

Och nu vet du även med säkerhet att framvagnens vinklar är korrekta. Nu har din bil bil inte gått så vansinnigt många mil, men på en lite äldre bil (speciellt en man köpt nyligen) så är inte hjulvinklarna alltid som de ska vara och kan orsaka märkligt beteende i framvagnen men framför allt kan slita ut nya dyra däck på nolltid.
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-

BMW 328i M-sport  -97
Pris: 70.000:-

BMW 320 cab M Tech II  -92