|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Z3:an med 1,9 liters motorn på 140 hk är faktiskt helt ok där man kan varva den rätt så hyfsat men dom större sexorna som t.ex. 2,8 literna är på en helt annan nivå. Ett annat driv och mycket mjukare gång. Har själv haft både 1,9 och har fortfarande min 2,8 liters Z3:a och rekommenderar helst 2,8:an då motorn, gången, drivet, ljudet är så mycket mer inbjudande. Sen är det så klart upp till en själv vad man känner för. |
|
|
Jag funderar på en Z3M för att komplettera G99 samt ha något att titta på i garaget. Vad tror ni är rimligt idag för ett ex kring 10000 mil? |
|
| Ser man på Blocket ligger en Z3M på mellan 300.000 till 400.000kr. Som sagt, eftertraktad, speciellt i Tyskland. Kallad Spasswagen. Många anser att det är den sista analoga kraftbilen. Kan även vara helt sprucken i bakvagnens infästning och motorn kräver omsorg. | |
| Utmärkt, tack | |
|
Valiant vad säger du om denna bakvagn? Länk |
|
|
Ja, det är klart att man svetsat på 4 punkter. Men om du ser samma linje som dessa, ser du ett antal original svetsar över hela bredden utan skada. Om du köper bilen, skall du hålla noga koll på dessa. Liten brun rostring är tecken på spricka. Se gärna den här youtubefilmen, visserligen en coupe´men samma problem och hur det er ut när det är dåligt. Du skall nog lossa vertygsfacket och titta även på parallel-raden. Om jag jämför med min Z3 så förvånar svetsarna mig något, för just på den platsen som bilden visar har jag inga punktsvetsar. Varför har de svetsat där? Däremot hade jag 2 till vänster och 3 till höger som ersatts av mig med M8 bult och brickor. Är det så att någon har svetsat dit förstärkning i förebyggande syfte? Kolla undersidan. Varför är det svetsat, kanske förebyggande, vilket är bra. |
|
|
Jag tror att ägaren i förebyggande syfte har svetsat en av de två öglorna för differentialens infästning, direkt mot golvet. Se |
|
| Tusen tack för värdefull input. | |
|
Är den bara förstärkt i förebyggande syfte skulle jag inte oroa mig. Det stora problemet är ifall många punktsvetsar har gått sönder, vilket leder till att tvärbalk blir deformerad och spricker i sina öron till diffen. Lossar några punktsvetsar, drar det vidare. Det har ju ej skett på din bild. Alla som äger en Z3 bör titta under mattan minst 1 gång per år. Själv tror jag inte att det är enbart de stora krafterna som fördärvar punktsvetsarna, jag är inne på att det är vibrationer från diffen (detta är en helt personlig gissning). Men själv är jag förvånad hur min Z3, en 193hk med automatlåda kunde få 5 punktsvetsar att spricka, men ej deformeras. Man kan ju inte precis "riva" med automatlåda! Jag diskuterade med en erfaren BMW-tekniker, och han förordade faktiskt lagning med M8-bult framför svetsning. Uppborrning och svetsning ger ju värme som gör att sprickor lätt uppstår igen. Därför är bultförband bättre, ansåg han. Materialet är ju för tunt från början. Mina bultar har fungerat bra i 12 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.