Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej från ny forummedlem. Har sålt min förra sommarbil (Triumph Spitfire -64) och blivit sugen på en Z3. Först och främst p.g.a. utseendet....Klart snyggast i segmentet. Nu när det är dags att börja leta rätt bil har jag några frågor till er med erfarenhet. Mina 2 viktigaste prioriteringar är: 1. Rolig att köra Är det stor skillnad mellan 4-cyl och 6 cyl? Jag fattar att är en skillnad men motiverar den prisskillnaden? 2. Möjlighet att behålla eller t.o.m. öka värdet? Hade ni föredragit en billigare 1,8/1,9 i spannet 50-90 tusen eller en 6 cyl i spannet 90-130? Förutsatt att skötsel och underhåll är lika vilken modell håller värdet bäst inför framtiden? Tacksam för all input, tips, varningar och annat som kan hjälpa till. | |
Hej, Kul fundering med en Z3 - en bil som i mitt tycke är rolig men inte annat än just rolig. Dock överkompenserar den med just rolig. Ja, det är stor skillnad i på 4cyl oc 6cyl och det motiverar prisskillnaden. Det är inte så mycket accet som själva gångkulturen som gör den stora skillnaden. Köper du en 4 cyl så kommer du alltid känna att "fan, jag skulle nog ha tagit en 6-cyl istället". En välvårdad mint-condition 6cyl kommer alltid vara den som behåller värdet bäst och även ökar värdet mest. Personligen tycker jag 3.0 M54 är den roligaste, men det finns naturligtvis de som tycker Z3M är roligare. |
|
Tack för input. | |
Jag tror nog att 2.8-liters alternativet ger mest utbud och även körkänsla för pengarna. Klart 3.0 eller 3.2 lockar, men det är mycket mindre utbud och högre priser. De fyrcylindriga tycker jag du kan avstå ifrån. En rolig bil som kör för nöjes skull behöver en motor som passar biltypen. |
|
Har du råd skall du absolut köpa en 6:a. Gångkulturen är fantastisk. En 6:a där det inte finns några elektriska- eller turbo-fördröjningar. Stampar du på gasen är det öppna spjäll i samma ögonblick. Går så jämnt på tomgång att du kan ställa ett mynt på högkant. Och ljudet! Det som skett under senare år är att först drog Z3M med 320hk iväg i pris, namn i Tyskland: Spasswagen! Just för att du kör en bil, direkt motorkontroll, direkt mekanisk servostyrning, du känner att växlarna trillar i. Under det sista året har just övriga 6:or ökat en hel del i pris, ej 4:or. Detta är den enda bil jag ägt, som ökat i pris för varje år. Det är en kul bil, som bara är en bil, inget lull-lull. Mycket ringa elektronik som spökar. Bus-system håller sig inom styrning av motor och dess övervakning. Lätt att hitta delar, beg. delar kan ofta hittas från 3-serien. Gott om delar i Tyskland. Tydliga bra offentliga reservdelskataloger från BMW. Du kan hitta nummer och beställa hos BMW. Det är en välbyggd bil som är reparationsvänlig. Jag hade funderingar i likhet med dig, för 10 år sedan, att köpa en sportvagn, kanske en engelsk. Då frågade en sportvagnsintresserad bekant (Z3 ägare, 4 cyl), vill du köra eller laga och vill du ha en tät suflett? Är svaret ja på köra och täthet, köp en Z3, men den skall vara en 6:a. Varning: Svag bakvagnsinfästning. Riv ut mattan ur bagagerummet, kardborrband. Kolla en rad av punktsvetsar tvärs över, dessa kan vilja slita sig igenom golvet. Dåliga svetsar i kombination med tunn plåt är orsaken. Personligen tror jag att vibrationer hjälper till att utmatta svetsarna. Dock vanligast på Z3M, men jag har fixat mina på en vanlig 6.a |
|
Hej o tack för era synpunkter. Stor hjälp när man skall lära känna en ny modell. En fråga till Valiant, du skrev: "En 6:a där det inte finns några elektriska- eller turbo-fördröjningar. Stampar du på gasen är det öppna spjäll i samma ögonblick." Menar du att det finns 6:or med/utan fördröjningar eller menar du att alla 6:or är utan fördröjningar. Hoppas ni har överseende med en nybörjare på BMW.... |
|
...nej det där med att det är så mycket fördröjning på turbo är bara en skröna. Det kansek var så på 1960-talet på 2002 Turbo. Min 228i är inte det minsta fördröjning på. Jag var o kollade på en dubbelturbo-V8 i helgen och den har inte heller det minsta fördröjning. :) :) Idag är turbo-bilarna så välutvecklade så det finns ingen som känner det minsta turbo-lagg. Möjligtvis inbillad turbo-lag och det är något helt annat. | |
På 2.8l är gasen kopplad via wire. Knappast fördröjning. Jag skulle vilja påstå att alla 6:or är utan fördröjning. Men om en lugnt roterande turbo skall varva upp, tar det tid. Som svar på AlexanderK vill jag därför informera om att flera bilar på sista tiden kopplat en elmotor till turbon, för att få bättre sprätt. Tekniken dök först upp inom tävlingsbranschen och några nya bilar började med detta kring 2015. Det medförde fullt turbovarv efter endast 250mS. BMW introducerade tekniken 2019, för att undvika turbofördröjning. Med elektroniskt kopplad gaspedal, brukar tillverkare alltid lägga in lite filter i mjukvaran av olika själ. Det kan vara att få bättre bränsleförbrukningsdata. Förbättrade avgasutsläppsvärden. En annan sak som gör att tidigare 6:or är mer lättsålda med högre pris är att de var "breda över baken", d.v.s. breddning för de bredare däck som 6:orna hade. Det är snyggt! Breddningen blev senare standard på samtliga Z3. Kan även tillägga att jag lyckades få en bekant att köpa en 6:a, något som han var tveksam till, eftersom han bara skulle glida. Men han har tackat mig många gånger för rådet. Han njuter av bilen OCH motorn. |
|
Jag valde den lilla sexan då jag kollande på en hel del 3,0 där bakändan knappt hängde ihop och det förstår man bilen är ju inte gjord för så höga effekter sen har det ju naturligtvis med körstilen att göra om det håller ihop eller inte men har man kraften vill man nog gärna utnyttja den.Det finns ju ett bra klipp på Youtube hur man kan fixa till det så det blir riktigt bra. se länk Jag tycker den lilla sexan duger bra i sån liten bil,vill jag känna mer i baken tar jag Mustangen. |
|
Ett litet stickspår från debatten. Såg NGA's länk till Wheelers Dealers. Vill protestera lite mot vad han visar. I de flesta fall släpper den balk han förstärker från golvet i bagageutrymmet. Jag har inga andra skador. De 6 st dåliga punktsvetsarna ersatte jag med M8 bultförband, vilket i mitt fall har fungerat i 7 år. Bultförband fungerar så länge deformation av balk/golv ej har uppstått. | |
Det är ju just balken som är för klen och som kan röra sig neråt därför släpper dåliga punktsvetsar ,när man förstärker balken så flyttas kraften ut i sidobalkarna ett helt perfekt tillvägagångsätt även själva fästet för diffen är ju för klent i alla fall för M-bilarna. | |
Ok - domen är avkunnad: 6 cylindrar blir det. Ingen försvarare av 4 cylindrar gav sig tillkänna... Nu börjar jakten på rätt objekt. Det blir ett pussel där olika krafter kommer att strida: -Ingen obegränsad budget -längtan efter fartresurser -frugans oförutsägbara önskemål om färgsättning -helst i min del av landet (västkusten) -låga mil -kanonskick Piece of cake således..... Tack för era kloka synpunkter, återkommer med uppdatering så småningom. |
|
Då måste jag lägga till en sak på din önskelista: M-sportchassi! Ca 25mm lägre, syns bakifrån genom att bakhjulen lutar utåt. I detta sportpaket ingår även differentialbroms. =går som en gocart genom kurvorna. Ofta är detta kombinerat med sportsäten, syns på en knöl i sätet mellan benen. |
|
Du menar en sån här? Länk Ja den är snygg. Lite förvirrande det här med M. Som jag förstått det så är M "värstingen" på varje modell. Men det finns bilar med M-dekaler verkar vara helt vanliga. Som ex,vis den här: Länk Den har en M-dekal på ratten och ingen annanstans. (bild 6) Om jag fattat rätt så är Z3 M en helt egen modell som snabbast identifieras genom att den har helt egna gälar på sidan, eller? Kan dock andra versioner av Z3 ha M-sportchassi? Många frågor , men lite förvirrande för en som inte varit inne i BMW-världen. |
|
We 1.932 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
En riktigt Z3 M Coupe har en motor på 3.2L och 321 hk, dom riktigt sena hade 3.2 med 343 hk men dom är enhörningar. Sen kan du hitta Z3 med M-sport/M-Paket som har annan fjädring/interiörsdetaljer. Du ska definitivt kolla efter en Z3 med 6:a, oavsett om du vill ha en cab eller coupe. Karosserna med 6:or har bredare bakskärmar och således mycket (ful)snyggare. |
M är värstingen, de andra är standardbilar med M-sportutrustning av varierande nivå. På 2/3/5/6 heter de M2/M3/M5/M6... Men på Z och X modellerna blir det Z3 M och X5 M osv. Däremot finns det M-Sport utrustning till basmodellerna. Det gör att du kan hitta en M-ratt, eller växelspak eller andra M på bilar med standardmotorerna men de blir ingen M-bil för det. I blocketannonser däremot så finns det ju ett egenintresse att slänga på M beteckningen för att få sin bil att verka mer speciell. Så det finns flera personer och handlare som pratar om M-sportutrustade bil med ordalag så att det ska bli enklare att förväxla den med de mer speciella M-bilarna på olika kreativa sätt. |
|
Tack för en bra förklaring. Då förstår jag lite bättre. Ser på Blocket att det tillkommer flera nya objekt varje vecka så jag skall i lugn och ro sondera terrängen inför ett beslut. Tack alla som bidragit. |
|
Och som jag sagt tidigare, enklaste sättet att se om det är ett M sportchassi är att ställa sig en bit bakom bilen och se om bakhjulen lutar utåt i underkant. Precis som en gammal VW bubbla. BMW sänkte bara, fixade ingenting med hjulvinklar. Det är ej säkert heller att säljaren vet vad det är för chassi, i mitt fall nämndes det inte. Sportchassi ger en speciell gång i kurvor med diffspärr och bakhjulsdrift. Däremot tror jag att det du länkade till, en Z3 Sport Edition, är något mitt emellan standard och sportchassi, sänkt ca 15mm |
|
Fisketorp.. Enklast att ta reg.nr och gå in på Sök fordon på transportstyrelsens sida och kopiera Identifieringsnummer och klistra in det i mdecoder.com så får man utrustning och motorstorlek se länkar nertill. S704 M-Sport Suspension + att man får S207 som är Differential Lock 25% och som är en Torsendiff . Länk Länk |
|
Skrivfel S209 som är Differential Lock 25% skall det vara. | |
Jag vill bara säga att man ska nog inte förkasta 4an den finns också som 1.9 lite starkare, det kan bero på hur man vill använda sin bil, att ha den som glidarbil om man är lite äldre så räcker förmodligen den till och visst en sexa låter bättre men är det värt att åka för att höra ljudet eller tycker jag om att äga bilen, för att det skiljer i pengar och har man pengar kanske inte Z3 duger det beror på var man befinner sig i ekonomin, själv äger jag en 2.0 sexa som ersatte 1.8 1.9 men hade jag hittat en 1.9 hade den varit för mig samma glädje då jag kanske tjänat in en stor slant men det verkar som de flesta inte behöver tänka i dessa banor det är ekonomin som styr vad jag köper. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.