AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
642

Effekttapp 4.0xd 2010

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har förut haft liknande symptom och då byttes MAP-sensorn. Symptomen var att jag all effekt ovanför 2000rpm försvann, inga konstigheter på tomgång etc. Inga felkoder - den gången.

Nu har jag fått liknande symptom. Den felar på MAP, partikelfilter samt charge air hose.

Har under en färd på drygt 10 mil loggat lite och i början när bilen är kall går den som den ska, sensorerna för MAP lirar med beräknat värde, MAF-värdet är lite lägre än nominellt, EGR actuator signal varierar när man gasar. Efter ett tag tappt bilen ork och EGR-signalen är alltid 0% samtidigt som MAP står alltid på 899.98hPa.

Ibland går jag en varning om att motoreffekten är begränsad men fortsatt färd möjlig. Men inte alltid.

Känns osannolikt att MAP-sensorn gått sönder igen? Men för ett förstå bättre, vad är det som styr vad? Eftersom att allt först fungerar, är det att MAF-signalen är för låg och att den då tillslut stänger ner de andra funktionerna.

Eller har jag ett fall av att jag har en massa sot som gör att EGR-en slutar fungera när bilen blir varm och sen skickar allt annat ur spel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.