AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
835

E38 750iL -95 Motornotprogramm info på displayen

Pe
9
Peter I
E38 750IL
Hej.

Fick denna info på displayen i mätartavlan.
Vad betyder det? Och vilka åtgärder krävs?

Mvh
Peter
Hej,

Går bilen normalt? Eller märks det att den går i nödläge?

Vad hände innan? Hände det något när du körde eller blev det i samband med något du arbetet med på bilen?

Jag känner visserligen inte till något fall med motor-nödprogram pga svagt batteri, men ändå: är batteriet på topp?

Jag antar att bilen är den -95:a, som har fel på torkarna? Tydligen är det svårt (eller kan åtminstone vara) att komma åt DME för felkodsläsning på bilar före -96, -97, men jag vet att en del proffsgrejer kan.

När du har kollat lite enkla saker - kanske en "norsk reset"? - är det nog bara en felkodsläsning som tar dig vidare.

Dvs om det inte bara är falskt alarm. Då kan det nog hjälpa med att ladda batteriet och/eller göra en "norsk reset".

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läsa felkoder från DME:erna kan som sagt vara ett äventyr.
Men! Det det finns en misstänkt till här, ELM, som styr gasspjällen och gör lite annat. Den kan vara skylldig och går att läsa felkoder från med INPA och adapter.

Min drog på sig en felkod för gaspedalen en gång och då fick jag felmeddelandet du har. Allt funk dock normalt iaf och efter att koden rensats så försvinner meddelandet. Tydligen var inte jag den första som drabbats när man läste forum.

// Magnus

Pe
9
Peter I
E38 750IL
Hej.
Bilen har bara stått i garag.
Batteriet är nog ej det bästa så kan nog var det som utlöst problemet.
När jag hade bilen igång gick den nog ej på alla.
Ska lägga i felkodsläsaren och nolla bort felminnena.
Återkommer hur det gått...
Om bilen inte används under lång tid, bör du helst koppla bort batteriet, om du inte kan ha en laddare inkopplad under tiden.
Bilen, i "sleep mode", drar fortfarande ström och du skall nog räkna med ungefär 1 Ah per dygn. Det är ett teoretiskt värde. I praktiken blir kapacitetsminskningen i batteriet värre än så.

Alltså: ladda först och främst batteriet - länge! Sen kan du börja kolla hur diverse system uppför sig.

/Lennart
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Idag var det dags för detta fel igen. Ingen tydliga fel utan bilen fungerade normalt och felet gick att nollställa med inpa. Får se hur länge det dröjer till nästa gång.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.