Sida: 1 2 |
AutoPower Forum |
    |
|
Inlagd av |
Fråga |
7.871 st
2021-09-21 13:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Qsacage, hur menar du att motorns effektivitet inte är en faktor i förbrukningen?
För att beräkna luftmotståndet så är det formeln F = 1/2 x A x C x densiteten x V^2
C= är en konstant som beror på bilens form.
A = Tvärtsnittsarean på fordonet
V = Hastigheten och mäts i m/s
Om vi utgår från att ett fordon kör i 70km/h på slät väg, så är det en hastighet om ~20 m/s. Om vi ska jämföra det med ett fordon som kör 130 km/h så motsvarar det ~36 m/s. Eftersom allt annat i ovanstående formel är lika i båda fallen så räcker det med att jämföra 20^2 mot 36^2 och det är 400 mot 1300. Dvs, det går åt 3 gånger så mycket effekt att övervinna luftmotståndet i 130km/h mot 70km/h.
Men inte är förbrukningen 3 gånger så hög? Nej, för det första så är det två primära motstånd att ta hänsyn till. Luftmotståndet är ett och rullmotståndet är det andra. Rullmotståndet är friktionskoeffecienten i relation till vikten. Det skiljer alltså inte med hastigheten. Så den ändras inte, men ligger som en fast baslast och gör då att genomslaget på det totala motståndet inte är 3 gånger så hög.
Men varför märks det då så mycket tydligare på elbilen att dess förbrukning ökar när hastigheten ökar. Jo, den har inte en lika variabel bränsleffektivitet som förbränningsmotorn har. Så där stiger förbrukningen relativt proportionellt mot den ökade effekten som behövs för de högre luftmotståndet. Dubbelt så fort, dubbelt så hög förbrukning om jag tillåts förenkla.
För en förbränningsmotor så är det så att den blir effektivare, det går åt mindre bränsle per kW när den belastas hårdare. Men då kanske man felaktigt tänker, "det stämmer inte, för den drar mindre när jag kör långsammare". Men då har man inte tänkt tillräckligt. För då är ju hastigheten lägre så det blir mindre effekt som krävs. Det blir alltså så att motorn blir effektivare när den belastas mer, men eftersom luftmotstånder vid högre fart så finns det ett optimum som gör att förbrukningen för en förbränningsbil är kanske som lägst mellan 70-80km/h. Inte vid 10-20km/h som det varit om inte effektiviteten varit en faktor.
Jag vidhåller alltså att förbränningsmotorns varierande effektivetet som en funktion av belastning är en faktor i frågan där det skiljer sig i beteende mellan elbil och förbränningsmotor. IP: ...[176.221] |
15.997 st
2021-09-21 13:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 LR BMW 335 E93 DCT M-Sport
|
Märks tydligt när man drar släp också. En elbil drar iväg i förbrukning på ett annat sätt än en bensin/dieselmotor. IP: ...[.206.49] |
74 st
2021-09-21 13:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
Tack till richo och Löwet mfl. för att Ni delar med Er av Era erfarenheter.
Elbil med "tillräcklig" batterikapacitet kan uppenbarligen fungera bra för rimligt långa resor i Sverige. Jag kör ganska ofta upp till 60 mil på en dag och räknar då med att klara mig med en laddning på vägen med en eDrive40.
Skall man däremot sträcka ut på Autobahn med sikte på Alperna eller Medelhavet så verkar det som man fortfarande gör det bäst med en dieselbil. Bästa långfärdsbilen jag har haft var F10:an med 530D motorn. Lätt upp till 100 mil mellan tankningarna och en väldigt pigg och samtidigt snål motor som utan problem hängde med upp till 250 km/h.
Som påpekats så orkar man inte hålla den hastigheten några längre stunder, utan kring 180 km/h är mer optimalt så länge trafiken och skyltningen tillåter det. (För att vara tydlig bara på Autobahn alltså).
Får se om man framöver kan hyra lämplig långresebil för Autobahnkörning...
Ett annat alternativ är biltåg, vilket vi har provat några gånger både från Hamburg och Berlin.
Får suga lite till på det där med I4:an...
IP: ...[.126.59] |
814 st
2021-09-21 14:43
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW i3S -21 Tesla Model S 100D -18
|
Körde ner till Spanien sommaren 2019 med min Model S. Hade rullsnitt från danska gränsen till Luxemburg på 100 km/h. Visst var det fri fart periodvis men bara enstaka km då och då i praktiken pga all trafik och alla vägarbeten.
Längsta körpasset mellan två laddningar var på drygt 4 timmar. Men då höll jag på att pissa på mig sista kvarten.
Är alldeles för mycket romantisering av autobahn. I praktiken förflyttar man sig snabbare på franska och spanska betalmotorvägar. Där ligger man och pumpar mil efter mil i jämn 130km/h fart. Mycket mer avslappnande också om man ska köra 100+ mil på en dag som vi gjorde 4-5 dagar under den resan. IP: ...[3.74.72] |
74 st
2021-09-21 18:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
|
Kan hålla med om att flytet på franska betalmotorvägar som regel är bättre än på Autobahn, åtminstone i de västra delarna av Tyskland med alla ombyggnader och köer. Spanska motorvägar har jag ingen erfarenhet av.
Kan man däremot hålla sig i de östra delarna av Tyskland, speciellt på motorvägarna som har byggts i de "nya Bundesländerna" så flyter trafiken som regel på bättre. Det finns fortfarande avsnitt där trafiken tillåter hastigheter långt över vad vi är vana vid här hemma. Tiden på dygnet och vilken veckodag man kör påverkar också mycket. IP: ...[.126.59] |
7.516 st
2021-09-21 19:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
En god tumregel är att oavsett bil så är man ändå aldrig snabbast på Autobahn. Och precis som du säger så är det rätt stor skillnad att köra i de västra delarna jmf med de östra där vägarna är relativt nya och byggda efter murens fall. Det finns en del ganska långa frifartsträckor där.
Gillar man att köra fort och länge är diesel eller hybrid det bästa alternativet idag. Hur man än vänder och vrider på det blir turen Österrike-Malmö ett par timmar längre med elbil än en fossilkärra idag. IP: ...[.22.250] |
1.750 st
2021-09-21 20:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012 BMW 325iA (E90) 2010 (såld) BMW i4 M50 (G26) 2022 BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld) BMW iX3 (G01) 2023
|
Tack Grelle. :) Långt inlägg. Jag säger inte emot dig. Det du kallar "variabel bränsleffektivitet" är vad jag menade att batteriets funktion utgör. En s-kurva som inte förbrukas linjärt. :) IP: ...[245.103] |
1.350 st
2021-09-22 23:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 E92 318d F34 320i E91 Tesla Model Y Performance
|
Jag tror inte det har med räckvidden att göra, ingår väl inga +200 repor i WLTP.
Däremot tror jag tillverkarna som begränsar toppfart gör det för att få ner CW, behöver man inte ta hänsyn till +225 så klarar man sig med mindre downforce i de hastigheterna. Först trodde jag det var för att kunna skicka på billigare däck med lägre hastighetsklass men så verkar inte vara fallet, sitter ofta vettiga däck även på bilar som stoppats väl under 200 km/h.
Sen kanske Tesla är väldigt väl designade med tanke på luftmotståndet så de kan kosta på sig en högre toppfart.
Kör jag långsammare än 110 km/h så får jag ju ner förbrukningen om jag fäller ner vingen på GT'n. Kör jag med den ständigt uppe så drar det lite mer.
//Stenback IP: ...[212.236] |
400 st
2022-10-24 14:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330e -20 i4 eDrive40 (beställd)
|
Första gången jag tittade på i4 e40 tänkte jag också "...men vad f.n. är detta..." men sen funderade jag en minut och insåg att under alla dessa år av farande fram och tillbaka genom Tyskland eller runt om i Tyskland inte många gånger lyckades jag komma upp i ens 180, så 190 räcker gott och väl. Även när man kan köra fortare vara inte det mer än några minuter på sin höjd och sen kommer antingen en lastbil att slänga ut sig i samma fil, eller någon annan som tycker att 150 räcker mer än väl, eller blir trafiken för tät osv... Så på en längre sträcka gör ingen skillnad i tid, däremot i batteriförbrukning. Jag tror att en Tesla kan köra i 220kmh för typ 10 minuter och sen går farten ner automatiskt och efter 20 minuter är batteriet tömt...
Ja, östra delar av Tyskland har mindre trafik och bättre vägar, men det är inte så att man kan köra från Rostock till Dresden i 200+. Sist jag körde där kom jag upp i 220 under två minuter, så det kan jag vara utan i framtiden, jag tror inte att jag kommer att sakna det.
I vilket fall som helst, jag nöjer mig med 190 maxfart. Det kommer att räcka för alla omkörningar. Sen att Tesla kan köra i 225kmh... who cares...? En timme senare kör jag om samma bil... :) Sen har man inte så bråttom när man blir äldre heller. Så jag kommer att njuta av bilen ändå.
IP: ...[3.61.44] |
437 st
2022-10-24 19:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw M2 competition - 2019
|
Min åsikt är att toppfarten är viktig, inte minst psykologiskt. Jag hade inte köpt min M2 om den hade en toppfart på 225 km/h. Då hade jag kollat vidare på mer potenta fordon. IP: ...[217.104] |
814 st
2022-10-24 19:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Hur ofta och länge har du kört fortare än 225 km/h?
Min elbil toppar 250 men har aldrig känt behov av mer än 200 ca. IP: ...[.252.99] |
5.142 st
2022-10-24 19:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
Det är väl en smaksak hur viktigt man tycker det är med toppfart. Jag hade en 330i-06 som jag försökte toppa, men det visade sig att det var något fel på toppfartsspärren. Den gick in redan vid 240 km/h mätarfart. Jag tog upp det med BMW i Uppsala (dåvarande Novation) men de hade aldrig hört talas om det felet. Jag brydde mig inte så värst, utan lät det vara. Allt annat fungerade som det skulle.
Den 335i-12 som jag köpte därefter toppade jag aldrig. Nuvarande Tesla ska klara 233 km/h, men jag har bara kört över 200 km/h en gång. Det var på Autobahn i somras, då vi var uppe i 210-220 km/h. Den accade bra då också, men som vanligt på Autobahn var trafiken tät, så det blev aldrig mer än så. Det är inget som jag sörjer över.
Men vill man köra fort så vill man, så det är väl upp till var och en hur viktigt det är med toppfart. IP: ...[135.217] |
400 st
2022-10-25 13:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Jag hade inte heller köpt min 330e om den hade en maxfart på 190, men den är en bensin turbo och där förväntar man av gammal vana att den SKALL kunna köra mycket fortare än 190. Men sen kommer ny teknik, elbil, och där inser man att toppfarten inte har lika stor betydelse. Känslan att bilen har full kraft från noll till 190 är något som väger mycket tyngre i min bok. Man inte kan uppleva samma känsla i en bensin eller diesel turbo. Inget joxande med växelspaken eller väntande att bilen tuggar sig igenom alla växlar en efter en upp till åttan, utan bara trycka på pedalen och motorn snurrar oavbrutet med full kraft.
...men kanske en i4 inte är för alla. Den är ju så långsam, toppar 225, inte 280.
Samtidigt förstår jag inte heller varför begränsa maxfarten i en elbil, utom om det finns tekniska begränsningar, vilket jag tror är orsaken. Jag tar hellre den begränsningen än att riskera batteri eller motorbrand på grund av överhettning. Jag tror dock att vi är på väg mot slutet av obegränsade farter i Tyskland också, så kanske därför ansträngde sig inte BMW att tävla mot Tesla. EQE har ju 210, så den är lite långsammare än i4, dessutom accelererar långsammare också, och vill man upp i min i4 acceleration då får man pröjsa för en EQS, men även då är farten max 210. ...för att inte tala om ID.5 GTX som är ännu långsammare än min kommande i4. Ja, Porsche finns kvar och några till för alla som vill komma upp i 250+, men det kostar också. Inte bara för plånboken, men också i förbrukningen, och då menar jag inte enbart vid höga farter.
IP: ...[3.61.44] |
5.142 st
2022-10-25 14:18
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Tesla Model 3 Long Range 2020
|
En tänkbar förklaring till varför man valt en begränsning av toppfarten på elbilar skulle kunna vara denna:
En förbränningsmotordriven bil måste ha ett kylsystem för att överleva även vardagskörning. Den skapar så mycket överskottsvärme även i t ex kökörning att ett kylsystem är nödvändigt. Det krävs inte så mycket extra för att dimensionera kylsystemet så att bilen även klarar toppfartskörning.
Elbilen generera däremot så lite överskottsvärme att den inte behöver något kylsystem för motor och inverter vid vardagskörning. Att då ta den extra kostnaden för att montera ett kylsystem som 99,9 % av alla köpare aldrig kommer att ha glädje av är orimligt. Då är det enklare att mjukvarumässigt se till att sådana situationer inte uppstår. IP: ...[.237.42] |
370 st
2022-10-27 14:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G30 530e -20 I01 i3s -22 (kommande)
|
@Min330e, både i4, ID5 GTX och Tesla har ju bara en växel, Taycan har ju två vilket visar hur mycket Porsche har lagt ner på för att få bilen effektiv även vid högre hastigheter. Att inte Tesla 3 överhettar vid högre hastigheter är ju eftersom det är en amerikansk bil, jänkarna brukar ju ta en AC och bygga en bil utifrån den :)
/P-O IP: ...[.49.216] |
1.350 st
2022-10-27 15:09
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 E92 318d F34 320i E91 Tesla Model Y Performance
|
P-OA: Vet inte hur mycket sanning det ligger i det där sista men AC'n i Teslan är sjukt potent!
För övrigt ska vår Y maxa 250 km/h men har bara varit uppe i 180-190 km/h ännu, räcker gott. Även om den accelererar bra i hög fart så är den klart tamare än M3an när det börjar gå fort. Men det är klart att även om de effektmässigt är jämförbara så är de ju inte det när det gäller vikteffekten.
IP: ...[6.62.48] |
460 st
2022-10-27 17:10
Anmäl svaret
|
Jag hänger på här för jag tycker det är intressant att "alla", och biltestare i synnerhet, rabblar vridmoment-siffror för el-bilar utan att förklara hur man skall jämföra denna siffra med andra ICE och el-bilar. För ICE är jag av uppfattningen att vridmoment anges för motorn. Sedan växlas detta moment (oftast uppåt) av utväxlingen som varierar med vilken växel som valts och blir högre vid hjulen.
Vet inte riktigt var vridmomentet specificeras i en elbil, men "en-växlade" elbilar kör ju alltid på "högsta växeln" så vridmomentet på hjulen har en fast relation till motorns moment. (Effekt är däremot alltid effekt vid hjulen när man dragit bort förlusterna i drivlinan.)
Nå, så till kommentaren till "Min330e" som skriver "full kraft från 0 till 190".
Slår man upp effekt och vridmoment för i4 så dyker följande kurvor upp:
[LÄNK]
Vet inte om 9000 r/min motsvarar 190 km/h, men om det gör det så ser man att över 116 km/h övergår drivlinan från att vara vridmoment-begänsad till att vara effekt-begränsad. Då sjunker kraften med hastigheten.
Jag vill på intet sätt förringa i4:ns kvaliteter, men det är alltid berikande att läras sig nya fakta. IP: ...[149.165] |
400 st
2022-11-08 13:04
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Ja, det må vara så, men i så fall är det antingen en inbyggd begränsare eller luftmotståndet blir så stor (och ökar kraftigt med ökande hastighet) att motorstyrkan inte räcker till. Min tolkning av graferna är att max kraft uppnås runt 5600 rpm och då kommer bilen fram till 116 km/h, efter det ökar farten till 190, men inte i samma takt på grund av andra faktorer. I alla fall, att nå fram till 190 km/h på 18,2 sekunder är inte heller illa och jag tror ändå att i riktiga körningar är det lättare att köra ifrån många ICE, och är definitivt snabbare än min nuvarande, som kräver 20,5 sekunder för 0 - 190 km/h vilket innebär att det är lättare att köra om någon på Autobahn med min kommande i4 e40 än vad det är med min nuvarande 330e. Jag har använt din länk för att jämföra. Bra länk. Bilen må vara "slö" i vissas ögon, men jag tror att i verkliga situationer klarar man sig lika bra med denna som med en M50, i alla fall på en längre sträcka, till exempel mellan Rostock och Dresden.
Sen är det precis som jag sa innan, fakta och teori är en sak, verklig körning är en annan, speciellt när man kör bilar med manuell växellåda, det krävs skicklighet att kunna accelerera optimalt, speciellt när man är uppe i höga farter. IP: ...[3.61.34] |
814 st
2022-11-08 13:58
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Ingen behöver vara orolig. Visst sjunker effekten vid högre hastigheter. Roade mig med att kolla på min Model S som har max effekt på 417 hk (eller liknande) vid typ 70-110 km/h. Uppe vid 200 km/h så har den "bara" ca 300 hk kvar. IP: ...[.44.211] |
460 st
2022-11-08 16:49
Anmäl svaret
|
Citat: "Min tolkning av graferna är att max kraft uppnås runt 5600 rpm och då kommer bilen fram till 116 km/h, efter det ökar farten till 190, men inte i samma takt på grund av andra faktorer."
Nästan rätt. Ja det är elektronik som begränsar vridmoment och effekt.
Max vridmoment enligt grafen hålls konstant upp till ca 5600rpm. Sedan begränsas effekten, vilket innebär att kraften sjunker med hastigheten. Att accelerationen avtar ytterligare pga att luftmotståndet ökar med hastigheten syns inte i grafen. IP: ...[149.165] |
|