AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.009

I4 - sjunkande topphastighet. Strypt?

Sida 1 av 2
Ru
83
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
För Dig som inte använder bilen på kontinenten utan bara kör i Sverige eller Norden är det här ett icke-problem. Så Du kan sluta läsa här!

För oss som då och då använder bilen på Autobahn, så väcker prestandasiffrorna för BMW I4 lite frågor;
För en I4 eDrive40 med 340 hästkrafter och riktigt lågt cw så är en topphastighet på 190 km/h långt ifrån imponerande. Bilen kvalar inte ens in i 200-klubben*. Och för en I4 M50 med 544 hästkrafter så kommer man bara upp i 225 km/h, alltså inte ens till den frivilliga strypningsgränsen 250 km/h. Är det inte skräp för en M-bil?

Min fråga är egentligen om någon vet varför I4 har dessa klena siffror på topphastighet med tanke på de hästkraftstinna motorerna? Är det bara totalvikten som slår igenom, eller har BMW börjat att "i smyg" strypa topphastigheten på samma sätt som Volvo gör öppet?

* För den som inte var med (eller minns) var 200-klubben ett begrepp i slutet på 1900-talet för bilar med en topphastighet på över 200 km/h. Fler och fler bilar kvalade in i klubben, och till slut blev det vanligt att bilarnas motorer också hade över 200 hk. På senare tid är det så vanligt att prestandabilar kvalar in, så begreppet har nästan försvunnit i t.ex. biltidningarna.

De 20 år som jag har ägt och kört BMW har alla haft en topphastighet på 235 km/h eller mer. Alla femseriebilarna har också provats på Autobahn i hastigheter upp till och strax över 200 km/h där så har varit tillåtet.

Har nu offert på en I4 eDrive40 som trots ett pris på drygt tvåtredjedels miljon inte når mer än 190 km/h.
Det är inte en dealbraker, men nog gnager det lite att dyraste BMW´n hitintills också skulle bli den långsammaste.

Tittade lite på närmaste konkurrenterna också; Polestar 2 klarar inte mer än 160 km/h med single motor, men 205 km/h med dual motor. Tesla model 3 klarar i alla versioner minst 225 km/h och Performance-varianten är listad för 261 km/h. Så nog går det att få till topphastigheten utan att ta till två växlar som i Porsche Taycan (som spelar i en annan liga...).

Man undrar lite hur Hr Müller resonerar kring det här med I4 på Autobahn, speciellt M50 som ej når 250 km/h???

Någon som vet bakgrunden till topphastighetssiffrorna?




Har inte begräsningen att göra med att få ut så bra räckvidd som möjligt? Det är så jag har tolkat de lägre toppfarterna på elbilar.
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De är definitivt strypta. Det är de flesta elbilar. Har mest med kylning av batteriet att göra. Att räckvidden försvinner drastiskt i maxfart är också sant men inte ett problem nog för att strypa bilen.
Ru
83
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
@Löwet; Låter som en helt rimlig förklaring.

Att Tesla tar ut högre hastigheter ur Model 3 kan kanske ses som ett uttryck för att de har mer avancerade lösningar för kylning etc. p.g.a. längre erfarenhet med prestandaelbilar som Model S, medan Polestar inte tar ut svängarna så mycket med sin förstling. BMW befinner sig någonstans mitt emellan.

Vi lär säkert få se en utveckling på det här området också allteftersom.

Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Hoppas verkligen inte i4 är strypt pga överhettningsrisk. Vore ju katastrof. Model S är strypt vid 250 km/h och den modellen fixar t ex inte bankörning särskilt länge utan att bli överhettad.
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vet inte vad som gäller i4 specifikt. Men i princip "alla" elbilar har en reglerad toppfart som inte matchar vad deras effekt räcker till. Min etron gör 190kmh, det är i princip som att köra in i en vägg då. Den skulle definitivt gått fortare om den fått det.
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag antar att det har att göra med räckvidden. Iofs tycker jag man skulle få välja den avvägningen själv.
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast då hade man nog inte strypt, för det är inte farligt. Däremot är det farligt att överhetta batteriet. Eller för dyrt att bygga kylning som klarar av det (och mestadels inte kommer behövas)
qs
1.772
qsacage
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012
BMW 325iA (E90) 2010 (såld)
BMW i4 M50 (G26) 2022
BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld)
BMW iX3 (G01) 2023
i4 M50 är strypt till 225km/h. Vilket borde vara nog tillräckligt för autobahn också.

16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det lär gå fort dit trots allt
da
1.963
danielb
I4 M50 -24
Länk Hoppas man kan stänga av den där Hans Zimmer musiken
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vad fan är det som låter?
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Blä, det där måste ju verkligen gå att stänga av.
da
1.963
danielb
I4 M50 -24
Det är tydligen ljudet av framtiden
ri
1.023
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har haft en Tesla Model S P85+ som körts på autobahn flera gånger. Bilen har 421 hk och 210km/h som maxhastighet. Bilen funkar fin fint att köra med upp till toppfart men räckvidden mer än halveras och bilen överhettar om man kör länge runt 200 km/h och/eller gasar och bromsar i höga hastigheter. Tyvärr så är elbilar inga autobahn bilar, så är det bara.

Precis när det börjar bli roligt att gasa så överhettar den eller så måste man ladda batteriet. Man kör typ i max 30 min eftersom man inte orkar att ladda mer än typ 60% laddning. Jag tror en I4 M50 påminner en hel del om min bil. När bilarna laddar mer än 250 kW och med 100 mils räckvidd, så kan det bli intressant att köra på autobahn för min del.

100 mil = ca 30 mil på autobahn. Och vad tar det att köra 30 mil i 220km/h? Kanske under 1,5 timme?

Så nu har jag sålt min Tesla och köpt en BMW M550d f10 :)
Ve
1.070
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Richardk?

Jag kör på autobahn typ vartannat år och har då hela familjen med mig. Håller väl 160-180 km/h som mest. Körde inte fortare med dieselbilarna heller. Tycker det är en rimlig hastighet.
ri
1.023
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Richardk japp :)

Nu sålde jag inte Teslan enbart för att köra snabbt utan mestadels för att vi köpt husvagn. Passar på att köra diesel ett par år nu när man kan, sen blir det nog en elbil igen med snabb laddning och lång räckvidd.
Visa användare
253
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Vad är det som gör att elbilars energiförbrukning procentuellt sätt blir så mycket större i höga hastigheter jämfört med bensin och dieselbilar?
Att gå från 100 mils räckvidd till 30 för att man kör på autobahn är en tredubblad ökning i förbrukning. Har som mest lyckats att nästan dubbla förbrukningen på min 435d vid en autobahnkörning med väldigt tung högerfot (170 i snitthastighet över 62 mil). M550i drog bara 25 procent mer vid en lugnare autobahn körning med 140 i snitt och tempo på 170-210 mellan vägarbetena i somras jämfört med lugn långfärdskörning på svenska landsvägar.

Förstår att effektiviteten i en bränslemotor är mycket lägre än en elmotor men är effektiviteten högre i en bränslemotor i högre hastigheter?
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror det primärt har att göra med att effektiviteten i en bensin och dieselmotor är dålig på låga varv. Det gör att när farten ökar så märks det inte lika tydligt i förbrukningen, då effektiviteten ökar snabbt. En elbil är har liknande effektivitet oavsett kraftuttaget och är därför mer relaterad till hastighetsökningen.

Eftersom luftmotståndet ökar i kvadrat med farten och rullmotståndet är linjärt mot vikten så handlar ju den ökade förbrukningen av energi om att övervinna luftmotståndet.
qs
1.772
qsacage
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012
BMW 325iA (E90) 2010 (såld)
BMW i4 M50 (G26) 2022
BMW X1 Xdrive25e (F48) 2022 (såld)
BMW iX3 (G01) 2023
Energiåtgången i högre hastigheter har inte med motorns effektivitet att göra. En elmotor ligger väl på ca 93-94% kontra bensinarens ca 30% och dieseln på ca 40%. Däremot urholkas batteriet på ett ickelinjärt sätt när man konstant drar ut höga strömmar ur det. Precid som det inte laddar linjärt, så urladdas det inte linjärt vi konstant hög belastning.

ri
1.023
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det blir minst dubbla förbrukningen i hög fart. Men sen är problemet att man inte vill ladda till 100% eftersom de sista 20-40% tar väldigt lång tid. Så har man för enkelhetens skull 100 mils räckvidd med en elbil så har man på autobahn bara 60-80 mil vid lugn körning. Och sen när man kör fort så blir det minst halva räckvidden dvs 30-40 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.