AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Vad krävs för att en bil skall räknas som Individual?

Visad 693 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2021-09-06 01:58
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA Touring -01
I min E39:as utrustningslista finns följande post:

775A Individual Roof-lining Anthracite Individual Dachhimmel Anthrazit

Gör detta min bil till en Individual?

Tack på förhand =)           IP: ...[236.181]
Antal inlägg7.170 st
Postad/Inlagd2021-09-06 07:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
Antracit innertak brukar vara ett tillbehör i M-paket eller löst valbart för några tusenlappar.

För att en bil ska anses vara individualutrustad så krävs nog minst lack eller inredning från individualsortimentet och dit räknas inte det svarta innertaket.

För att den ska vara individual på riktigt så är det kanske mer att man valt något som inte finns på en redan färdig utrustninglista. Som exempel en Porschefärg på en BMW.           IP: ...[.221.56]
Antal inlägg15.492 st
Postad/Inlagd2021-09-06 13:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Av nån anledning heter vissa tillbehör som kan beställas direkt från fabrik Individual. Innertak är ett sådant exempel.

"Riktig" individual är ju bilar som tagits av linan och byggts separat.           IP: ...[.206.49]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2021-09-06 22:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA Touring -01
Tack så mycket för svar! Som jag misstänkte då ;) Hade dock varit häftigt med beteckningen M-sport Shadowline Individual direkt från fabrik :D

Har sett interiöremblem med texten "BMW Individual", kanske dessa kännetecknar en "riktig" Individual? Ifall dessa emblem fanns på E39. Fast å andra sidan, lätt att ta bort/klistra dit sådana i efterhand...           IP: ...[236.181]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2021-09-06 23:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Volkswagen Transporter T6
Tidigare var det lite svårare att skilja individual tillvalsutrustning till unika individual detaljer. Idag är det lite lättare då det kundanpassade kallas individual manufaktur.

Ett förenklat sätt att se på det är att allt som du hittar i en tillvalskatalog anses inte vara "riktig" individual.

Idag och tidigare fanns det tillval i tillvalslistan med beteckningen individual i form av exteriörfärger, läderklädsel och andra saker såsom ditt exempel med innertak.

Sedan finns det individuall manufaktur. Det innebär att tillvalet är skräddarsytt för den specifika kundens bil och kan bestå av allt från en unik exteriörlack från en tidigare bmw modell (daytona violett till exempel) eller en Porsche eller Lamborghini kulör. Det kan även vara läderklädsel i kulörer ur ett utökat sortiment som inte finns i tillvalslistan. Eller ett personligt emplem eller text på interiörpanelen. Eller en utrustningsdetalj som bara finns till M5an men som du vill ha på din vanliga E39.

På en ny 5-serie så kostar till exempel individual Merino läderklädseln 60k och finns i tre kulörer. Vill du ha andra kulörer och själv kombinera trådkulör och läderkulör så kostar det runt 160k extra utöver de 60k som du måste kryssa i. Proceduren med individual manufaktur är att återförsäljaren måste skicka en förfrågan till Bmw individual avdelning för att undersöka pris och möjligheterna att leverera den önskade detaljen. Efter positivt svar så blir produktionstiden minst en månad längre och kan ta upp till 3-4 månader längre tid vid framförallt läderkulörer.

Har för mig att individual emblemen gick att beställa till om man valde något av individual standardutrustningen. På nya bilar har alla "riktiga" individual bilar ett emblem under motorhuven. På E34 fanns särskilda yttre handtag med individualskrift på men det var special och ytterst ovanliga.           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg7.170 st
Postad/Inlagd2021-09-07 15:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i/6 -16
M-sport Shadowline Individual? Varifrån passar shadowline in i det hela?

Du skriver M-sport så antar den är utrustad med det paketet?           IP: ...[176.221]
Antal inlägg646 st
Postad/Inlagd2021-09-08 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Frågan om Individual är inget godtycklig. Det finns erkända regler, och det är ganska enkelt.
Individual är endast är relevant på dom bilar som har Individual tryckt på typ-skylten på fjädertornet.
Översatt till verklighet gäller det ALLTID att antingen karossfärg eller en tillräcklig omfattning inredningsdetaljer medger att BMW själva sätter detta epitet genom att pränta det på typskylten.
Ibland både färg och inredning, givetvis. Då är det i många fall även präntat Individual på instegslister.
Anser faktiskt inte att någon annan än BMW får avgöra vad som är Individual, och det är ledsamt att se hur många det är som tycker att bilen är som så, bara för den har svart innertak.

Så även om lister eller innertak och andra detaljer måhända är märkt Individual i utrustningslistan, så bär bilen inte den titeln för det.
Såhär anses det nere i Europa och av BMW själva, och även vi borde anse som så.
Det måste alltså stå Individual på typ-skylten, för att bilen ska passera som en äkta.

Exempel på sådan typ-skylt:
[LÄNK]           IP: ...[239.115]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2021-09-08 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Om vi ska nörda ner oss ordentligt i ämnet så tror jag bara individual emblemet finns i motorutrymmet (lite olika placering beroende på modell) om bilen har en "riktig" individual kulör. Min ena individual-Bmw har bara kulören som "riktig" individual men ändå står det på skylten att den har annan individual utrustning vilket i mitt fall bara är vanlig utrustning valt från listan(som svart innertak till exempel). På min pappas individual E34 finns det ingen skylt i motorutrymmet då den saknar individual exteriörkulör men har en individual inredning samt armstöd till sportstolarna vilket också var special.

Jag skulle hävda att man måste kolla i utrustningslistan för bilen. Har den någon av utrustningskoderna 490 special paint, Z1XX (individual manufaktur klädsel), 940 (individual manufaktur utrustning monterad på det löpande bandet) eller 944 (individual manufaktur manuellt hantverk utfört i individual verkstan i Garching) så är det en unik individual bil. Det brukar sedan dessutom beskrivas väldigt utförligt vad det är för individual utrustning som är utförd under rubriken "Bmw individual Umfang".

Kan säkert skilja sig mellan olika modeller, min erfarenhet sträcker sig till E34, F36 och G30.

Själva instegslisterna behöver inte ha individual pränt bara för att bilen har sådan utrustning. Vill minnas att på F36 kunde man köpa till ett individualpaket med standardindividualutrustning och då kom instegslisterna med per automatik. När jag beställde min gick det inte att välja de listerna då bilen hade M-paket och bara M-paket listerna gick att välja.           IP: ...[.103.18]
Antal inlägg1.626 st
Postad/Inlagd2021-09-08 22:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320dAT (E91) Advantage 2012
BMW 325iA (E90) 2010
BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad spelar det för roll om man har individual-tillägg eller den "räknas som individual"?           IP: ...[245.103]
Antal inlägg140 st
Postad/Inlagd2021-09-09 20:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 435d GC
BMW M550i
Audi A2 1.4tdi (90hk)
Det spelar självklart ingen som helst roll och har ingen praktisk betydelse. Det är nörderi och ett personligt intresse jag grottat ner mig i.
Apropå individual instegslister, såg denna X7a som har instegslisterna (bläddra fram till bild 17) men bara har individual tillval från tillbehörslistan.
[LÄNK]           IP: ...[.103.18]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520d G31 xDrive M-sport  -19
Pris: 423.000:-

BMW M5 Touring  -07
Pris: 249.000:-

BMW 328i M-sport  -97
Pris: 70.000:-

BMW 320 cab M Tech II  -92