Sida 2 av 3
|
|
---|---|
Kul! :) Hur ofta bör jag byta olja förresten. Oftare=Bättre absolut. Nu är den inte bytt på 2000 mil, så 1000 mil kvar enligt systemet. Är det ett sent byte då? Klarar verkligen oljorna 3000 mil? Låter galet |
|
Beror på hur länge sedan i tid också. Men 2000 mil ska inte vara några konstigheter. | |
@Löwet Den är kanske ca 18 månader gammal. Jag har kört stenhårt under senaste 14 månaderna. Är oljans skyddande effekt "neutraliserad" tro? |
|
Kan jag använda följande olja: Länk ? Den har inte Twin Power Turbo-märkningen tänker jag på. Länk Part number: 83210398504 |
|
Hur är denna? Är det HC-olja? Länk |
|
Max 1500 mil sen byt!! Ja har du kört 2000 mil så är det sent byte, vänta inte längre med bytet. Motorolja ska smörja, rena och kyla motorn. Långa bytesintervaller försämrar oljans smörjegenskaper och ökar slitaget på kolvringar, packningar och andra slitdelar. Det bildas oljeavlagringar och smutspartiklar när den inte klarar de höga temperaturer i motorn. Det låter på dig som du är noga med oljan men ändå kört så länge med den! Köp olja som följer bmw's rekomendationer, sen kvittar det vad det är för märke. |
|
Har inte kunnat bestämma mig under 500mil. Var på 1500 när jag skulle byta, men kunde inte hitta oljan jag ville ha. Skulle bli Aral 0w40, men den är inte LL-04 klassad längre :/ |
|
Funderar på att göra som Johan, två flaskor RedLine med 5 flaskor av annan sort. Är det skadligt för mortorn att blanda 0w40 med 5w40? |
|
Nej det är inte skadligt | |
Har ställt en del frågor, hoppas kunna få svar på samtliga enskilt :) Ytterligare fråga: Varför har inte BMW oljor som 0w40, 5w40. Varför bara 5w30?? |
|
Shell ECT C3 är en GTL-olja. BMW har två LL04-oljor i sitt sortiment (båda brandade Shell GTL) en 0W30 och en 5W30 - båda är väldigt snarlika i tekniska egenskaper och viskositeter. Lite konstigt i mina ögon att de har två olika oljor som är så lika i sitt sortiment... Att BMW och många andra biltillverkare kör med 5W30-olja är troligen att det "räcker" i testerna och att det funkar i nästan alla motorer de servar. Det ger volymfördelar = lägre inköpspris. Den äldre flaskan är troligen olja som BMW har brandat från Castrol. Är den LL04-klassad så går den att använda i din bil som ska ha LL04... 2000 mil på samma olja är 1000 mil under vad BMW anser vara rimligt, men 500 mil mer än vad jag personligen skulle föredra - men bättre sent än aldrig! Vänta inte till 3000 mil är mitt råd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Den oljan jag använder är en ll-04 olja 5w-40, alltså den är godkänd för min bil. Om det sen kallas för bmw olja det kan jag inte svara på, inte heller på varför de inte har 0w-40. Brukar köra med 5w-30 på vintern och 5w-40 på sommaren. Båda oljorna är Valvoline ll-04. | |
Vad är fördelarna med GTL-oljor? | |
Tja, du får googla lite... Men generellt är min uppfattning att GTL är klart bättre än HC-oljor men kanske inte helt i klass med PAO. Esteroljor är en annan typ av olja och de har en hel del fördelar men också några nackdelar där priset troligen är den största nackdelen. Mig veterligen finns det bara en 0W40-olja som var LL04 och det var just Aral SuperTronic 0W40. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Glömde fråga, behöver jag byta kylarvätska? | |
Kollat hela dagen, det blir Motul X-clean gen2-5w40. Aral var slut på Länk och levoil.de hade inte 0w40. Länk Känns lite nojigt att gå från 0w30 till 5w40. Men min N57T ska klara av det. Det är en optimerad 2016 530d Xdrive |
|
Nej, ändrat mig, vågar inte köra med 5w40 på vintern. Jag har läst att 0w40-olja ska vara producerad av bättre basoljor. Stämmer det? Jag har hållt på i flera timmar och försökt hitta Aral 0w40 för ett vettigt pris, som har det inne. Någon som har tips? |
|
Du överdriver vikten av SAE-klassningarna - Aral-oljan ligger väldigt nära nedre gränsen för att klassas som SAE40 medan t ex. BMW TwinTurbo Longlife 0W30 och 5W30 ligger väldigt nära övre gränsen för att klassas som SAE30 - så jämför man dessa oljor är skillnaden väldigt liten viskositetsmässigt även om de hamnar i olika klasser... Lite som att 1003 kr är mer än 998 kr - över eller under gränsen för en tusenlapp, men i verkligheten är det inte så stor skillnad... ;) De flesta bilar kan köras på 5W40 även om det är -30 grader C! Typiska (men inte gällande alla) lägsta flytbarhetstemperaturer för en "vanlig" 5W40-olja brukar ligga runt kanske -42 grader C eller där någonstans. Lägsta flytbarhetstemperatur kan skilja ganska friskt även inom samma SAE-klassningar. Just Aral SuperTronic 0W40 sticker dock ut rätt rejält i det avseendet med lägsta flytbarhetstemperatur under -60 grader C! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Det är verkligen imponerande med så låg flytbarhetstemperatur. Det är mycket lägre än de flesta oljor jag kan hitta. Vad säger flytbarhetstemperaturen när man kollar på en motorolja? Desto lägre = desto bättre råvaror i en olja = desto bättre skydd ? |
|
Jösses!! Köp en olja som är klassad för din bil, det räcker mer än väl. Du får en jättebra olja som skyddar din bil. Allt det andra är bara detaljer. Kör du med en olja som är klassad för din bil (i detta fall LL-04) så är det lugnt. Du får en mycket bra olja som gör det en olja ska göra, sen är det skitsamma vilket märke!! Köp olja och filter och byt innan motorn rasar för dig!! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.