Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Hej, Vilken motorolja skulle ni föredra? Motul X-Clean Gen2 5w40 Länk ELLER BMW Original 0w40. Bilen är en F11, 530D xDrive 2016 Miljö: Inspirerande körstil i Stockholmsväder, året runt. | |
Det jag undrar över BMW Original är om det är helsyntetisk Grupp 5-baserad olja. | |
BMW-oljan är en brandad Shell-olja som har basolja av typen GTL (Gas to liquid) som är en gammal tysk teknik att framställa "syntetisk olja" på - det är ingen grupp III-olja men inte heller en grupp IV... GTL får snarlika egenskaper jämfört med PAO. Det är oavsett en bra olja. Motul-oljan är troligen av typen EHVHI (Hydrocrackad grp III) möjligen med lite tillsats av PAO (grp IV). Men man behöver nog se en riktig oljeanalys och läsa produktsäkerhetsdatablad för att veta mer säkert...dock är det så med alla andra Motul-oljor i 8100-serien som jag har sett analyseras. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jag kör med Valvoline 5w-30 lr 5w-40. Det är en bra olja och godkänd för bmw (bmw longlife -04), det är en Low Saps olja. Här är ett udrag ur info'n av oljan på oljemagasinets hemsida. "Valvoline SynPower MST C3 5W-40 är en premium helsyntet olja med Low-SAPS teknologi utvecklad för den senaste generationen avgasefterbehandling (EGR, partikelfilter och katalysator). Godkänd enligt ACEA C3." |
|
Skäms lite att säga men jag har letat efter olja i två månader. Kan inte bestämma mig. Blir snart ”galen”. Jag har dragit ut på servicen för att jag inte hittar en bra olja. Jag har 100 mil till nästa service men jag vill inte vänta så länge. Med tanke på så som den körts, kan tänka mig att oljan knappt har en skyddande funktion kvar :(. Största utmaningen är att hitta en LL-04-klassad olja känner jag, därefter grupp 4/5-basolja. Vilken olja är ”bäst” annars? Jag tappade suget för de ovannämnda nu. Och vart köper jag den/dem. Den är optimerad, ca 300 kusar. Priset är inte avgörande vid detta köp. Vill ha maximum skydd och performance. Med den nuvarande 0w30 har motorn känts alldeles för varm, den utsätts för en del påfrestningar kan jag lugnt säga ;). |
|
Vill du ha en olja som är bland de absolut bästa - köp Red Line Oil Euro Series 5W30 eller 5W40 - det är äkta helsyntetiska oljor som har esterbasolja. Optimalt kan kanske vara att köra 5W30 på sommaren och 5W40 på vintern... Dyra men väldigt bra - kostar 250 kr/quart (knapp liter). Aral SuperTronic 0W40 är en äkta PAO-syntetolja. Kostar ca 115 Euro plus frakt (15 Euro) från tyska näthandlare. Den kör jag med i båda bilarna. En "kostnadsmässig kompromiss" kan vara att köra en eller två flaskor RL och resten Aral SuperTronic 0W40. På så vis får du en "boost" med esterolja som ger en del positiva effekter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Läste om den på ett annat forum, hittade dock ingen med LL-04 klassning. Behöver man ”bry sig” om det så mycket undrar jag? Har du tips på vart man köper den? Hittade även Motul V300, verkar vara esterbaserad, dock samma utmaning med den. |
|
Läst många trådar under lång tid med spänning här; med dina expertutlåtanden Johan. Innehållandes Aral-olja. Vart köper man Aral-oljan billigt? Vilken sida? |
|
Kanske ska tillägga att Aral inte längre är LL04-klassad men var det tidigare och formulan är oförändrad. Den är dock fortfarande MB 229.51-klassad och det är en snarlik klassning med DPF-hänsyn. RL-oljan saknar officiell LL04-klassning men rekommenderas av RL för LL04-applikationer (gäller Euro Series 5W30 och 5W40). Din bil lär inte ha några garantier kvar ändå misstänker jag... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Aral-oljan finns hos många handlare. Jag har köpt från www.motoroel100.de de senaste gångerna och det har funkat bra. Ibland har de slut på viss olja men då brukar det funka att maila dem och fråga, så kommer de oftast in i sortimentet rätt snabbt igen. Motul V300 är mig veterligen en full SAPS-olja som kommer att ta död på DPF även om motorn i sig kommer må bra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för svar och klargörandena <3 Är det stor skillnad för mitt åk om jag skulle välja 5w40 före 0w40. Behöver man verkligen 0w40 i Stockholm? Tänker även ur ett optimerat perspektiv. |
|
Står inomhus kan jag säven tillägga | |
Det är alltid svårt att säga. Aral-oljan ligger viskositetsmässigt nära att vara en 0W30-olja och kommer troligen tappa lite i viskositet när den slits så den kan hamna under SAE 30/40-gränsen, men å andra sidan är den då en SAE30-olja som ligger nära gränsen för att klassas till SAE40... Klassningarna är just klassningar och en olja kan ligga precis över eller precis under gränsen för en viss klass och jämför man den då med en annan olja med annan klassning kanske skillnaden egentligen är väldigt liten men de båda oljorna råkar hamna precis innanför/utanför en viss klassning. Man måste läsa in sig på exakta data för respektive oljor för att kunna veta mer precist hur mycket det skiljer sig mellan olika oljor. Generellt brukar 5W40-oljor vara lite tjockare varma som även har lite bättre "reserv" för att inte tunnas ut för mycket med slitaget, vilket kan vara fördel i en dieselmotor om man inte har väldigt mycket kallstarter och kortkörningar (där en tunnare olja som t ex. 0W30 kan vara bättre mht. att den inte är så tjockflytande när den är kall). Men mycket beror också på vilken basolja och även additivpaket som oljorna har... Sedan spelar andra faktorer in också som t ex. hur ofta oljan byts, motorns skick (och ev. trim), körprofil och bränslekvalitet (RME-inblandningen i den vanliga dieseln har klart negativ effekt på oljans nedbrytning!). Mycket kortkörning och stadskörning är ingen höjdare för en modern dieselmotor ur ett smörjtekniskt perspektiv - då bör man byta olja oftare än vad serviceintervallen påstår. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
...såg att jag kanske ska förtydliga priset på Aral-oljan 115 Euro plus frakt avser 20-litersdunk... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Motul 300v verkar vara en bra olja. Kolla länken. Länk |
|
Det är ett betydligt större problem för bilen att dra ut på oljebytet än vilken av dessa två oljor du väljer... | |
Motul 300V är en bra olja om motorn kan använda en full-SAPS-olja. Om du behöver en mid- eller low-SAPS-olja pga. DPF, är det en direkt skadlig olja för DPF... Löwet, ja, frågan är nog mer av akademisk art, bra oljor i båda fallen i trådstarten. Länken om Motul får nog ses som ren marknadsföring från någon som inte har riktig koll då den innehåller en hel del faktafel... 300V har HC-olja och PAO som basoljor med tillskott av Esterolja. Sedan har den oljan ett "tungt" additivpaket med många ämnen som skyddar bra i höga halter. En olja som främst är framtagen för bankörning. Red-Line har oljor i sitt sortiment som i princip enbart består av esterbasoljor (de har även på en del marknader billigare oljor med PAO-basolja också) och additivpaket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Var kan man köpa Red Line Euro billigt? Vet inte kanske värt, men vet inte riktigt om jag kommer få många fördelar, är inte bankörning det jag pysslar med riktigt, dock drar man på vid varje tillfälle. |
|
Funderat gånger på Aral, men har alltid ändra mig då den saknar LL-04. Hur bör man förhålla sig till att Aral 0w40 saknar LL-04? |
|
Inte alls. Om samma formula var godkänd förr men inte nu så är det för att BMW vill ha för mycket betalt för klassificeringen bara. | |
Ja, men BMW införde lite kompletterande krav för att klassa LL04 för några år sedan, i samband med det försvann i princip alla oljor utom BMW:s egen från LL04-listan. Därefter har listan fyllts på igen med många oljor, både sådana som var LL04 innan och en del nya. Men i detta fallet handlar det troligen om att Aral tycker det är onödigt att certifiera 0W40-oljan då de redan har oljor som klarar LL04 i sortimentet. Oljor som är enklare i basoljorna (läs billigare att tillverka)... Red Line Oil är mig veterligen aldrig "billig" någonstans, inte ens i USA - men jag har köpt direkt från www.redlineoil.se Visst 250 kr/litern är inte billigt men jämför man det med vad vanlig hydrocrackad olja kostar i Sverige över disk (eller hos verkstäder) är det rena klippet! ;) Jag kör ett litet experiment just nu i BMW:n - har sugit ur olja från servicen för ca 200 mil sedan (BMW originalolja) och ersatt med en flaska RL Euro Series 5W40 för att få en rejäl "ester-boost" i oljan (blir ca 15% av totalvolymen). Har kört med den oljeblandningen i tre dagar nu och faktum är att motorn går märkbart tystare/mjukare - fick den effekt jag trodde och hoppades på... :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.