AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Elektronisk servicebok Mekonomen

Visad 573 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2st
Postad/Inlagd2021-08-22 15:08
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d xDrive
Hej,

Jag lämnade in min bil på service hos Mekonomen och i och med att min bil har en elektronisk servicebok mejlade och frågade Mekonomen om de kunde komma åt serviceboken digitalt och fylla i/stämpa när jobbet var utfört. Enligt dem var det inga problem och vid service hos de fylls den elektroniska serviceboken i.

Nu när servicen är utförd ser jag inte jobbet i servicehistoriken i bilen. De säger att de fyller i den på datorn hos dem och sen kommer nå alla stationer och lär därför dröja ett par dagar innan den syns i bilen?

Stämmer detta och har någon lämnat in bilen på service hos Mekonomen? Är det någon som vet om Mekonomen verkligen kan fylla i den digitala serviceboken?           IP: ...[.38.163]
Annons
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2021-08-22 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja det kan dom. Men du måste själv till BMW och be dom att göra det synlig i bilen. Mot saftigt vederlag naturligtvis :-)           IP: ...[151.194]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2021-08-22 21:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d xDrive
Okej, så om jag förstår det rätt. Det är alltså bara BMW-verkstäder som kan fylla i serviceboken i bilen medan andra verkstäder som Mekonomen, Meca, Speedy etc. endast kan fylla i den i deras system som finns lagrat på nätet någonstans?

Kan inte det här orsaka problem när jag senare ska sälja bilen? Vad är för digital servicebok som Mekonomen fyller i och hur kan nästa köpare se att den är ifylld?           IP: ...[.38.163]
Antal inlägg23.980 st
Postad/Inlagd2021-08-22 21:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag har förstått det hela rätt kan de lägga in det i bilen om de har köpt licensiering för detta av BMW.

Ett bromsvätskebyte gjort innan vi köpte F31:an är inlagt i bilens servicebok men verkstaden har koden 0000 om jag minns rätt, annars har alla auktoriserade BMW-verkstäder en egen sifferkod.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.158.70]
Antal inlägg888 st
Postad/Inlagd2021-08-23 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-Sport Valencia -14
Om verkstaden säger att det ska synas i bilen efter "ett par dagar" så måste det ju skickas OTA. Kanske nyare bilar har stöd för det?

I vilket fall, om du lämnar in bilen på en auktoriserad verkstad någon gång så lär den saknade servicen synkas in i bilen vare sig du ber om det eller inte. Tror jag ;)
          IP: ...[.209.54]
Antal inlägg5.284 st
Postad/Inlagd2021-08-24 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330d M-sport -16
F20 118xd M-sport -17
Är stora skillnader runt om i landet på alla verkstäder som är loggade med Mekonomen. Så det går aldrig att svara på generellt vad en sån verkstad klarar av och inte.

Sen kan man ju tycka att i dagens läge där den fysiska serviceboken är ett utdöende fenomen så ska alla verkstäder klara av att lägga in en service i den digitala boken.

IP: ...[155.222]
Antal inlägg174 st
Postad/Inlagd2021-08-26 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
535xd GT -15
Jag servade på en oberoende verkstad nyligen (ej Mekonomen) och servicen är registrerad både i bilen och hos BMW centralt. Det står en sifferkod för verkstaden.           IP: ...[.61.172]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320 cab M Tech II  -92
Pris: 200.000:-

BMW 635 CSI  -80
Pris: 50.000:-

BMW 325i  -08
Pris: 68.900:-

BMW 530i  -02