AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
46.810

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 8 av 35
homeros

Inte så oväntat kanske att iX vinner, det är den bästa elbilen på marknaden för tillfället, kanske förutom nya MB EQS men det är ingen SUV, dessutom så kostar en bra utrustad EQS 580 1.6-1.7 mille

BMW iX får fina betyg vid Euro NCAP

Skydd av vuxna 91% och Skydd av barn 87% Förarstödsystem 81%

Klassledaren Mercedes EQS har bättre poäng vid Skydd av vuxna 96% och Skydd av barn 91% samt Förarstödsystem 80%

Euro NCAP Crash & Safety Tests of BMW iX 2021

Ja många tycker IX är en anskrämlig skapelse, men jag måste säga att jag tycker EQS är hemsk i sin design. Men smaken är ju som baken …
Det jag har svårast för med IX är inredningen som jag faktiskt tycker känns lite billig och plastig i vissa delar.
Gillar inte heller EQS:s avlånga design, ser ut som en banan.

Jag tycker faktiskt tvärtom, iX inredningen känns mycket premium med påkostade materialval, läckra läderstolar som är klädda nästan till kupégolvet, den välvda, högupplösta skärmen utstrålar kvalité, den läderklädda instrumentbrädan och dörrpaneler likaså, nedre delen klädd i tyg. Många testare på youtube imponeras defacto av inredningen och dess kvalitè!

Är det något som jag uppfattar lite plastigt så är det krockkuddelocket, det borde vara läderklädd som standard i en sådan bil kan man tycka.

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
trodde vid min beställning i oktober att stolsvärme bak var standard då det inte gick att välja som utrustning. Enda sättet att få det verkar vara att välja till Heat comfort paketet för 13500kr.
MartinN

Fick din iX uppgraderad mjukvara? Problemet med felmeddelanden åtgärdat?

Teslabjörns Ix 1000km test , kanske inte helt dumt med nigit vision ändå då han är extremt när att smasha en älg.

Ang teslabjörns älg: Jag undrar varför inte heljluset var på? Ingen bil i närheten väl, så åtminstone vänstra heljuset kunde varit på även om högra sidan släckte för bländande skyltar? Jag tittade inte på hela, men den bilen borde väl ha adaptiv belysning, eller?
Han nämner i filmen att den är i adaptivt läge men inte slår över snabbt nog till helljus.
Tycker att BMWs adaptiva ljus funkar bra överlag, men de kan flippa ur ibland.
Jo, men jag såg ingen orsak till att heljuset inte redan skulle varit på (och riktat mot insidan den svaga kurvan).
Jo
25
John2012
BMW 530dx (G31)
BMW 118i (F20)
Mannen värkar sitta äta/smaska på en burgare eller låt, så kanske inte helt fokus på
Vägen... Så är det ju lite med användning av pilot assist - uppmanar till ouppmärksamhet i korta ögonblick vilket är nog. Och vad vi ser på
Video inte exakt vad man ser i verkligheten (där man ofta ser lite bättre)
HerrOber
Tycker ändå det är märkligt med "Älg-incidenten" som jag visste skulle tas upp här.

Kör själv 3-6 000 mil om året och Älgar kan faktiskt vara väldigt osynliga
om dom redan står på vägen. Som ni ser är ju pälsen helt mörk och absorberar allt synligt ljus tills man har mindre än 100 meter...

1. Hade IX kunnat speccats med NightVision hade det troligen upptäckt värmesignaturen redan +150 meter.

2. De adaptiva LED-ljusen är för långsamma tyvärr.
Även på min 530d drar jag på spaken manuellt, speciellt när man möter ett fordon på landsväg. Annars får man sitta och vänta 1-2 extra sekunder innan de adaptiva tänder upp.

3. Har inte VOLVO haft i flera år , ett antal sensorer som standard som ska kunna upptäcka större djur ?

Här har vi en topp-specad IX och bäver-grillen ska ju vara "fullmatad" med teknik och sensorer som min säljare berättade.

/Alltmer tveksam att köpa en IX faktiskt.
En älg på vägen eller strax vid sidan är väl inget man vill ha oavsett bilvalet! Jag tror att dels med laserljus så har man betydligt bättre ljus än de flesta andra bilar och sen givetvis med Night Vision om det finns som tillval. BMW är ju ett av få märken som har det som tillval. Jag har haft det på flera BMW genom åren och även i tid uppfattat både älg, rådjur och ridning. Tyvärr hade min X5-a inte den på specen när jag tog en lagerbil i höstas, men hade jag specat själv hade jag tagit det tillvalet. Går inte IX att få detta?

Vad avser videon så finns ju en liknande video med en Tesla, minns inte om det är Modell 3 eller Y, där ljuset är så dåligt och slår av och på helljuset utan möten och helt plötsligt står en älg där.

/Anders
Nä ingen Night Vision på IX , tyckte någon här pratade om LIDAR istället. Men det fungerar väl enligt en annan princip.
HerrOber

Tror inte att du ska basera ditt beslut om du ska köpa iX pga "Älg-incidenten"

I det här specifika fallet verkar även gatubelysningen spela in! Det är en avfart/bro som är upplyst och bilen verkar vara programmerat för att blända av vid dels mötande trafik, dels vid vägbelyst vägmiljö ( som här eller t.ex inne i städer )

Alla avancerade hjälpmedel som iX ( samt även andra bilar ) är utrustad med är förberedda och kalibrerade för att upptäcka bilar, människor, barn, fotgängare cyklister. Här hade det endast hjälpt med Night Vision eller LiDAR

Älg är mycket svårare eftersom huvuddelen av dess kropp är placerad ganska högt och benen är ganska långa och smala ( blir per automatik lätt för systemet att göra misstag och kanske råka ut för fanotom bromsningar. Tesla har tydligen det problemet vid t.ex filbyte på sin AP. Så det avancerade algos som måste kalibreras samt sensorer för att upptäcka den typen av vilda djur.

Skulle vara intressant att veta om BMW iX med Laserljus har samma funktion som beskrivs nedan:

" BMW admits that, since the technology is brighter than those used by conventional headlights, it may be a distraction in an urban environment. Due to this, it is only active at speeds above 60km/h "

If the camera system detects obstacles on the road such as a stopped vehicle, a pedestrian or an animal, the headlights will focus the beam directly on the object from up to 300 feet (92 meters) away. "

www.autoevolution.com/news/this-is-how-bmw-s-laserlight-technology-works-150098.html#

CW
43
CW
iX M60 - 23
Har beställt en iX M60, indikerad leveranstid Jan/Feb 2023. Måste vara så att tillverkarna tappar en del kunder för tillfället med dessa lev tider. Man kan undra och hoppas om/att tillgången på halvledare blir bättre med tiden så takten ökar.
@07_Andre Tror artikeln du länkade till beskriver laserljus i kombination med Night Vision
MartinN

Hur gick det med uppdateringen av din iX40 ?

homeros

Ja, det måste det nästan vara, synd att iX inte kan fås med Night Vision

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.