AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
51.443

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 7 av 38
komfortnissen

" Dessutom tycker jag den ser bra ut, är ingen fan av streamlinead dussindesign utan uppskattar en bil med personlighet. "

Designen på iX är grym, framförallt bakpartiet! Man måste se bilen IRL och då helst med Sportpaketet.

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Lite kommentarer efter att ha avverkat drygt 50 mil i en iX nu. Kanske kan det hjälpa er andra som funderar på beställning.

Helt fantastisk bil, kommer på mig själv med avstängd radio ca 10km/h under hastighetsgränsen njutandes av tystnaden.

Avsaknaden av fysiska knappar för t.ex ratt&stolsvärme är inget problem, bilen verkar komma ihåg vilken nivå jag vill ha och det aktiveras automatiskt.

Ute i -10 blir bil, ratt & stolsvärme varmt på 5 minuters förvärmning. toppen!

provat dra vagn lastad drygt 2 ton efter bilen och upplevde ingen skillnad i motorns ansträngning. ++

perfekt att rymma två bakåtvända barnstolar i baksätet, och ändå två fullvuxna fram. bagageutrymmet är OK stort, kanske mindre än andra bilar i motsvarande storlek, men har nte upplevt en bil med bättre ljudisolering än denna, och det tar säkert sitt utrymme.

Apple carplay bråkar precis som i tidigare bilar och avaktiverar radion till och från för att den tycker telefonen hade något att spela upp istället(som den inte hade).

Finns inte stöd för svenska röster ännu så GPS röststyrningen talar 'engelska men med svenska ord' dvs uttalen är förvridna och förstår knappt någonting. För mig inget problem då jag aldrig har röststyrningen aktiverad.

Parkeringspaketet har jag nytta av sidokamerorna då bilen är stor, ha koll på trotoarkanter.

har inte bakhjulsstyrning eller luftfjädring, det fanns inte att välja vid tidig beställning. Tycker att det fungerar bra utan, hade jag gjort om beställningen hade jag inte lagt till dessa tillval. Vill man köpa med det så är det dock säkert ingen fel med det.

vissa väderomslag har gjort att isbildning på rutorna gjort att de kärvar lite vid dörröppning. osäkert hur fönsterhissarna mår av det på sikt. Ni som haft ramfria bildörrar tidigare vet nog vad jag menar.

Har inte testat laserljus o helljusassistent så mycket, men det lilla jag sett är positivt. Lika så farthållare o styrassistans. fungerar bättre än på tidigare bilar.

Bmw har mycket nytänk i denna bil, saknade knappar mm, jag upplever att ger man det en chans så märker man att det fungerar riktigt bra ändå. Hittade t.ex en lättillgänglig favoritmeny som fungerar som tidigare programmerbara fysiska 1-8 knappar.

Att öppna dörren med en knapp istället för ett handtag är vilket som, knappen fungerar bra. Knappöppning ger också möjligheten att med barnrutespärrknappen i förardörren även aktiverar barnspärr på bakdörrarna. (istället för spaken som brukar sitta inuti bakdörrssmygarna) positivt för mig med barn.

stolarna är sköna. Saknar knappar med elminne, men tyckte inte det var värt det.

det blinkar och plingar ibland i bilen, den tror att jag ska köra mot rött/stoppskyltar om jag inte bromsar långt innan. Bilen plingar och rycker lite försiktigt i ratten när den tycker jag är på mittlinjen. systemet upplevs lite väl känsligt ibland men inget som stör allt för mycket.

Det som vägde över att det blev en iX var behovet av en större familjebil med dragkapacitet >2400kg. Efter att ha räknat på total ägandekostnad och inte bara inköpspris gjorde bland annat BonusMalus det orimligt att välja en 30D motor igen.
Tack för utförlig rapport. Det som stör mig lite är att "jo det fungerar ganska bra ändå" istället för att utvecklingen kunde gå frammåt ...

Förvånande att inte ens uppläsning från navigatorn (som fungerar utmärkt på svenska i iDrive 7) kunde "flyttas med" till iDrive 8. För jag antar att det är det du menar, eller finns inte svenska som systemspråk alls så att det är systemspråk på engelska du har provat uppläsning av svenska namn?
MartinN

Tack för en bra input och grattis till en grym bil, enligt mig en av de absolut bästa elbilarna på marknaden just nu (BMW iX och MB EQS )

Ny Teknik har utsedd BMW iX till 2021 årets bästa elbil.Med lovord om innovativ teknik och komfort i särklass.

När beställde du din iX40 och när fick du den levererad?

Angående:

" Bilen plingar och rycker lite försiktigt i ratten när den tycker jag är på mittlinjen. systemet upplevs lite väl känsligt ibland men inget som stör allt för mycket. "

Det är en inställningsfråga under " Aktiv filhållningsassistans " så kolla gärna i menyerna.

Vad anser du om bilens Head-Up Display? Måste vara en av marknadens bästa, helt otroligt bra.

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
tack själva.
Systemspråket är på svenska, gissningsvis får de med svensk uppläsning i kommande uppdatering.

Beställde osedd i kring sista oktober efter att ha plöjt alla recensioner som gick på youtube. fick efter ett par veckor veta att tillverkning var inbokad december, leverans början januari. verkar ha haft tur för finns de som beställt före och inte ens fått leveransdatum.

har ställt ner känsligheten på stoppskylt varning men den plingar ändå. Och då kör jag inte långt ifrån körskoletakt fram till skylten. Varningen för filassistans är nog att jag medvetet genar lite när det är halt eller håller ut pga snödrivor ute i väggrenen.

Headsup displayen har jag inget att klaga på, inte så mycket att referera till men den gör vad den ska. har växlat lite olika visningslägen på HUD & instrumentpanel för att se vad som passar mig.

dynamisk bromsregenerering blir lite oförutsägbar och man rullar utan motorbroms för fort in i korsningar när ingen bil är framför. Ändrade till medelregenerering vilket blev en bra kompromiss då det då går att köra med enbart gaspedalen om inget oförutsett inträffar.

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
bmw21
Man läser in vad man vill i ord, själv tolkar jag MartinN:s "fungerar riktigt bra ändå" som en kommentar från någon som kanske är mer van vid knapphysterin men faktiskt inser att det går riktigt bra utan.
Jag tycker att det är en utveckling framåt att slippa glo på knappraderna till fördel för en klart lugnare och mer estetisk "instrumentpanel"... som ändå finns där om man behöver pilla på funktionerna.
Kommer man från Tesla till iX är det mindre skillnad och då vet man redan att det går alldeles utmärkt att köra bil trots få fysiska knappar.

O7_Andre - grym design - design för designandets skull kan ibland se fjånig ut men om designen ser ut som den gör för att ge en funktion jag gillar så håller jag med - då blir den grym. Har sett den live och har lagt en order också. Inte på den överlastade sportversionen med stora blaffiga blanksvarta plastpaneler, de klarar jag inte av. Men standardkarossen är grym...
komfortnissen

iX exteriördesign är optimerad för aerodynamik så den fyller definitivt en funktion.

Givetvis förutom att framhäva bilens sofistikerade karaktär och BMW:s varumärkesidentitet.

Personligen så gillar jag mer utseendet med Sportpaketet.

Har du fått någon lev.datum på din bil? Vilken modell beställde du?

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Ja, bevisligen men också optimerad relativt funktionen med så mycket plats för folket relativt bagage, ljudisolering relativt "SAV" konceptet o.s.v. Det mesta i designen hänger ju tydligt ihop med en funktion och sånt gillar vi. Sen kanske inte alla tycker att just den funktionen är viktig. Men t.ex. jag föredrar mer plats i baksätet jämfört med gigantisk bagageplats. Och Teslans frunk har jag använt en gång på 3 år så det är fine att slippa öppna "motorhuven".

Bokade en fullbockad 50 i Augusti men har inte hört ett pip och det är lite irriterande när man läser om att BMW börjat leverera 50:or i andra länder och vi i Sverige får inte ens något preliminärt år eller vecka eller kvartal. Ingenting.
Men det kanske är så med BMW - har aldrig köpt fabriksny bil från dem förr.
komfortnissen

Ja, design ihop med funktion det gillar vi.

Leveranstiden på iX50 verkar vara rena lotteriet. När man frågade i höstas så gällde Q2-Q3 2022, numera är det Q1 2023 om man har tur, ingen som vet.

Detsamma gäller numera även iX40, från att ha varit ganska så snabba lev.tiden så gäller även 2023 på den modellen.

Läser man på tyska forum under bmw ix wartezimmer så är det också väldigt få levererade iX50

MartinN

Vad är din erfarenhet av att ladda din iX40 vid snabbladdaren, laddtider och laddkurvan?

Laddtider från ett norskt test:

BMW iX xDrive40
36.29 min
8 til 80% vid 148kW

www.motor.no/aktuelt/her-er-ladetider-pa-alle-nye-elbiler-pa-markedet/217658

Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
Har inte testat snabbladdning. Bara laddat i egen box än så länge.

Har dykt upp en barnsjukdom också. Verkar vara mjukvaruproblem.
Bilen går i något slags 'stabsläge' pga låg spänning, trots >50% batteri, och ventilation/värme går inte att få igång. första gången fungerade det igen efter att ha stannat ett tag, vid andra tillfället var det lika bra att få det undersökt.

verkstan skulle skicka in en fil med bilens mjukvara för manuell uppgradering, och sedan tanka tillbaka filen till bilen. Får nog ny rapport nu på måndag.

Sett att några fler har haft samma problem i andra länder, så troligtvis gäller det många bilar.
@ komfortnissen jag har beställt ganska många BMWs genom åren och även bilar från andra märken. Det är speciella tider just nu och ju mer utrustad din bil är desto längre väntetid. Det gäller inte bara BMW utan flera andra europeiska premium märken.

Det jag är mest orolig för är att bilen levereras utan den utrustning man beställt den med. Men det verkar främst drabba den amerikanska marknaden när jag läst på andra forum.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Jo, redan nu har det fallit bort "elfunktioner passagerarstol". Säljaren kan dock inte säga vad det innebär konkret trots att jag förmodligen inte är ensam om toppspec. så frågan borde ha dykt upp tidigare.

Lite märkligt kan tyckas, BMW har inte släppt produktionsvecka än men trots det vet man redan nu att när väl den veckan (?) kommer, ja, då kommer man sakna (chip?) möjlighet att leverera med den utrustning man sålde i Augusti. Vet inte men vet ändå, liksom...Tycker det verkar oseriöst. Väntetid är en sak, luddighet en annan.
Meddelade säljaren att utrustning fallit bort eller var det du som behövde fråga?
Vi beställer flera bilar i jobbet och det verkar tyvärr vara samma problem hos andra tillverkare. Men BMW är nog extra drabbade då kunderna verkligen kan speca sina bilar unikt. Det är ju enklare när du beställer en bil hos en tillverkare enligt principen i vilken färg du vill så länge den är svart…
Jag fick själv upptäcka efter leverans att svankinställning och breddinställning för passagerarstolen hade fått "optionen" Delete ... (Detta var för knappt ett år sedan i en G22.)
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Det fick jag själv upptäcka efter att jag bytt lackfärg och fick en uppdaterad spec. där denna "option" lagts till. En tröst är väl att jag åtminstone fick se detta innan leverans.
Om saker bara plötsligt är borta som för bmw21 skulle man ju bli riktigt förbannad.
Men det kanske är taktik att inte säga något eller kommunicera öht så slipper man tjafs om de flesta ger upp och gillar läget.
Och det är ju fortfarande en möjlighet att det tillkommer fler "options"...
komfortnissen

Bortfall på passagerarsidan gäller Multifunktionsstolen, det som uteblir är massage funktion. Har varit så sedan i höstas pga halvledarbristen och då ska man ändå komma ihåg att BMW prioriterar BMW iX modellen.

MartinN

Borde komma en mjukvarouppdatering om det är flera iX ägare som är drabbade. Minns i höstas att många Porsche Taycan CS drabbades av larm problem, löste ut stup i kvarten helt utan anledning! Vissa i USA hade sina bilar i flera dagar på felsökning.

Zeus & Hera BMW USA

Carwow testar IX mot Eqc och e-tron

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.