AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
46.802

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 6 av 35
hmm "Nån som tänker köpa en IX" heter den här tråden. Nu mest allmänt snack om fossilbilar kontra elbilar. Snälla ta den diskussionen i en egen och ny tråd eller leta upp en av de många som redan finns! Nu är det igen nästan Tesla mot övriga bilvärlden i den här tråden...suck!

/Anders
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
bmw newbie,
Ja den var nog ganska ny. En 118i automat. Möjligt att jag blev färgad av att den gick tystare över ojämnheterna. (hade nylagd beläggning som det blivit såndär tvättbräda på här utanför oss) och på den kände man mer i ratten på Teslan också, förutom ljudet.

Jag har inte kört Y som sagt men är jättenöjd med Model S vad gäller riktningsstabilitet och sådär.

Bra att du hade lite koll på sånt där. Tänkte väl att det mest var en myt som homeros om dragandes med. :)


Anders,
Visst, men rätt ska vara rätt. Kommer nån med svepande anklagelser som jag misstänker inte stämmer så kommer jag svara även om det råkar vara off topic.
Tyckte mest det var kul med lite diskussion på Autopower, ber om ursäkt för eventuell OT. Dock vill man ju, som Verdi sa, bemöta saker som man uppfattar som osanna. Visst är det sant att Tesla har haft kvalitetsproblem, men de förbättrar sig ständigt. De första Model 3 som kom var ju rena katastrofen när det gäller byggkvalité, men nu är de mycket bättre.
32
19
328groove
530dx IE G31 -20
Tittar man på BMW's hemsida så finns det ju 3 lagerbilar tillgängliga av iX. Jag tänkte att varför inte slå till på en av dem. Men Förenade Bil i Helsingborg svarar att de inte vill sälja sin enda visningsbil :D så det är nog kört att få tag på nåt alls i närtid.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Lite underligt att man visar den som tillgänglig på hemsidan men ändå inte vill sälja den… Annars har den ju väldigt bra utrustningsnivå om man gillar färgkombinationen. Man kan ju lägga upp en mailbevakning så man får veta när det dyker upp en tillgänglig bil. Såg även att det finns en del demobilar, men man får tänka på att man missar de 70000 kr i miljöbonus när dom varit påställda. Tyvärr verkar det även gälla alla dessa bilar efter halvårsskiftet då man har för avsikt att ta bort bonusen för dyrare bilar..
Anledningen till att återförsäljarna inte kan leverera (de vill säkert sälja) är att BMW kväver att ÅF inte får sälja dessa demobilar Vidare inom 6 månader.
Det konstiga är väl att man isåfall visar den med Miljöbonus.

Sen att lägga cirka 1 MSEK på en bil utan vare sig luftfjädringen eller integral styrning är inget som tilltalar mig.

/Anders
Måste bli ett stort problem för återförsäljarna när det inte finns några bilar att sälja och leveranstiden är över ett år. Var ute och kikade för ett tag sedan och det kändes ganska tomt i bilhallarna.

När det gäller Tesla så är det då märkligt att så fort man skriver något negativt så blir det himla liv från Tesla-fanatiker. Undrar vad som hade hände om man gjort samma sak om Merca eller Volvo...

Det jag syftade på var främst körupplevelsen för elbilar i största allmänhet och för att balansera det hela så tycker jag att John Achilles beskriver det bra när han testar nya 50i. citat "Att köra många elbilar känns som att springa omkring överviktig."

Nu har jag sagt mitt och ska inte sabba den här tråden mer.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Homeros:

Bra liknelse :-)
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Fram tills några dagar sedan så var luftfjädring och integralstyrnig bara tillgängliga för 50-modellen. Så antingen lägger man till runt 30 till och väntar ett år på leverans, eller så tar man någon av de nu tillgängliga eller kommande handlarbeställda. Annars kan man ju såklart slänga in 200 till och ”få” en 50 om ett år….

Ska bli intressant att se vem som inte kan hålla sig från att hugga på teslagrabbarnas ”sista” kommentarer…. Ha Ha.

Ska bli roligt att höra vad andra som verkligen köpt en bil tycker, det verkar inte vara så många som hittat ut på vägarna än.
Med känsla

Har funderat på beställa en iX sedan första provkörningen i november, helst iX50 men leverans under Q1 alt Q2 2023 är en total deal breaker för min del.

Nu finns dock möjlighet att kunna få en iX40 med adaptiv luftfjädring och integral-aktiv styrning vilket jag gärna ville ha. Få se om man kan få fram en sådan till sommaren om man beställer nu, då är det mycket intressant!

Nya iDrive

Man kan känna sig fram till direktvalsknapparna vilket gör att systemet totalt sett fortfarande fungerar mycket bra. Finns även en fiffig snabbvalslista vilket gör användandet smidigare.

Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Lite lustigt att nån som bryr sig mycket om vikt och vägegenskaper beställer en X5:a. ;)
Jo den sitter hårt inne och har aldrig varit speciellt förtjust i BMWs X modeller eller andra suvar för den delen. Tycker dom är ganska trista att köra, men i det här fallet så är det andra saker som har vägt tyngre.
Hade jag själv fått bestämma så hade det blivit en M4
Ve
1.322
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja exakt. Andra saker väger tyngre. För min del ekonomi och smidighet i vardagen.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Vikt eller kanske mer hur vikten hanteras=vägegenskaper kan väl vara ett urvalskriterium som påverkar val, i varje fall till fördel för IX.

Om man har behov av att frakta familj på 4 st med snittlängd 192 och god sittplats, stor hundbur, dragkrok, takräcke till kanoten och vill allt få detta i en helelektrisk bil med bra räckvidd och "stuns i pedalen" så har i varje fall inte jag hittat något alternativ som inte tvingar kompromiss på någon av punkterna. Har testat Etron och Enyag men båda känns som sjösjuka sjuksköterskor på vägen jämfört med IX... och faller på endera annan punkt.

Dessutom tycker jag den ser bra ut, är ingen fan av streamlinead dussindesign utan uppskattar en bil med personlighet.
Hmm funderar på hur du kan känna dig "sjösjuk" i en E-tron? Du kan dels ställa luftfjädringen i olika lägen och oavsett läge så är bilen oerhört stabil. Jag kör i princip alltid i "comfort" och det är utmärkt.

Samtidigt bra att de nu går att lägga till både luftfjädring och integral styrning på 40-modellen, där det ju borde varit standard från början tycker jag, på en så pass dyr bil. Då blir ju IX genast betydligt mera intressant, då jag tycker ca 1,2 mkr netto för en välutrustad 50i, är för mycket pengar.

/Anders
Förresten är det någon som har priserna på IX M60?

/Anders
ah den som söker han finner.... ser nu att priset finns i konfiguratorn även på M60 så stryk min fråga.

/Anders
Integralstyrningen gör väldigt mycket på de här stora bilarna. Det är dealbreaker för mig.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Med Känsla
Etron upplevde jag som ganska trång o instängd i kupén men på vägen växte den till en större och tyngre bil. Helt ok rakt fram men inte jättekul på kurviga småvägar.

Som kontrast har iX den rymligaste kupén hittills men på vägen var det istället som om den krympte och körmässigt betedde sig lättare och smidigare än den borde.

Sjösjuk var väl en lätt överdrift för effektens skull, Enyaq var mycket värre på den punkten. Något jag störde mig på i Etron var ett märkligt "brummande" missljud
i fart. Det plus den trånga kupén var nog för att räkna bort den.

Och, visst, det är relativt vad man är van vid och vilka förväntningar man har och en ren känsla... de går förmodligen genom älgtestet liknande bra allihop mätmässigt.

Ingen är naturligtvis en M5 eller AMG men det är inte det man letar efter bland SUV:ar precis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.