Sida 5 av 38
|
|
---|---|
bmw21 Personligen kan jag känna att fysiska knappar känns föråldrade, speciellt i lyxbilsegmentet är knapphysterin framträdande. Efter att ha provkört nya BMW iX ett flertal gånger så finner jag den nya interiör-designen med den ultramoderna inredningen och dess Curved Display ett geni drag! Snacka om nytänk. Efter några timmar i en iX så känns din "gamla bil" som att förflytta sig 20år bakåt i tiden. |
|
07_Andre, föråldrade eller ej, men när jag inte kan starta radion, rutvärmen och stolsvärmen med handskar på så tycker jag pekskärmen känns otroligt ofunktionell. | |
"07_Andre, föråldrade eller ej, men när jag inte kan starta radion, rutvärmen och stolsvärmen med handskar på så tycker jag pekskärmen känns otroligt ofunktionell." Teslan har rattvärme :-) och stolsvärmen är automatisk beroende på kupétemperatur och begärd temperatur. Ljudet slår man av och på med vänster rattknapp. Defrostern ska man kunna starta med röstkommando. |
|
Den glada nyheten är att ix har en fysisk handskvänlig knapp för både bakrutevärme defrost och ljud.. Både stols och rattvärme startar automatiskt om man inte stängt av dom i menyerna. Om man förvärmer bilen vilket man gärna gör eftersom det inte påverkar förbrukningen så värms stol, ratt, dörrpaneler och armstöden samtidigt som fläkten går. | |
Med tanke på förvärming och rattvärme lär behovet av "handskmanuövrering" vara obefintlig. | |
I en elbil behöver man aldrig ha handskar på sig. ;) | |
Tidigast leverans 2023 fick jag av en säljare om man beställer nu. | |
BMW-citat: "Displayer och knappar har skalats av vilket är tydligt på mittkonsolen vars design och shy tech ger ett rent och modernt uttryck. Här används instället för knappar en glasyta uppdelad i olika känselfält för att navigera i iDrive-menyerna, körlägena och övriga funktioner." Vad jag inte förstår är att minimalistiskt utseende kan vara viktigare än ergonomi och säkerhet. Att kunna använda de vanligaste reglagen BÅDE med handske eller naket finger framstår för mig som en bättre lösning än att inte kunna. Att lättare kunna känna sig fram till reglagen och fortfarande titta på vägen framstår för mig som en bättre lösning än att behöva se vart man sätter fingret och (göra det utan stöd). Pekskärmar och kapacitiva reglage fungerar möjligen OK i stillastående bil. BMW:s kombinerade kapacitiva och fysiska reglage (iDrive 7) fungerar att känna sig fram till (men bara utan handskar). Jag köper inte argumentet att "detta är framtiden" som någon annan har bestämt. Vissa aspekter av framtiden är också köparna med och formar .. så jag har röstat med plånboken på iDrive 7 ;) |
|
Man ska komma ihåg att det är betydligt billigare för tillverkarna att smälla upp en touchskärm än knappar och reglage. Så det finns en anledning, tyvärr. |
|
Det gäller att hitta en bra mix. Med skärmar kan man ju ändra gränssnittet också. Det är svårare med knappar. Samtidigt är knappar bra till sånt man gör ofta också. | |
I IX måste man använda en knapp för att öppna dörrarna på insidan. Känns inte helt säkert vid en krock om man snabbt vill komma ut. Känns som att man går lite till överdrift med att skala bort saker i bilarna. I nya Rolls Ghost har dom satt in ett gammalt idrive system och har en massa fina knappar och reglage man kan leka med 👍😀 | |
"Man ska komma ihåg att det är betydligt billigare för tillverkarna att smälla upp en touchskärm än knappar och reglage." För Tesla kanske, ja. För BMW mer tveksamt eftersom man har ett befintligt lager med knappar och kontrollmoduler som man kan stoppa in i bilen. I BMW:s fall skulle jag säga att det är billigare att stoppa dit en knapp för t.ex spegeljustering än att implementera samma funktion i mjukvara via pekskärmen. För en pekskärm är det inte hårdvaran som kostar utan mjukvaran. Och man ska inte underskatta kostnaden för mjukvara, kan bli hur dyrt som helst. "I IX måste man använda en knapp för att öppna dörrarna på insidan. Känns inte helt säkert vid en krock om man snabbt vill komma ut. " "Känns som att man går lite till överdrift med att skala bort saker i bilarna." Det må man tycka, men jag tror personligen att det är en trend som är här för att stanna. Snarare kommer man gå mot ökad automatisering så att bilen kan göra de flesta funktioner själv vid behov. Alternativt via röstkommando. Så det kommer inte finnas någon anledning att ha fysiska knappar i framtiden annat än för sådant som krävs av lagen. Finns ett fysiskt handtag också under armstödet i dörren. |
|
Det där med att det sitter nåt gammalt från en annan tillverkare i "fina" bilar tycker jag är rejält osexigt. T ex när Aston Martin väl använde Volvos navigator. Det stör. Att Rolls använder ett "gammalt iDrive" till sin nya bil är samma sak. Det är inte ok, men samtidigt kan inte tillverkare som Aston och Rolls bygga egna grejer. Iaf inte som blir bättre än de andras. Såg en jämförelse mellan en Rolls Wraith och en Model S på Dragtimes nyligen. Vid 2:35 börjar han prata om det gamla iDrive-systemet. Känns definitivt inte ok. Är en del annat som är rejält osexigt med Rollsen också. T ex när han ska sätta en bra dragtime och bilen skälver till vid varje växling. Ska det vara så? Jag är även så pass avvänd från motorljud att jag tycker motorljudet i Rollsen snarare är störande än trevligt. |
|
Tyvärr har ju inte de traditionella tillverkarna den nödvändiga kompetensen för att utveckla egna system av Teslas kaliber. Deras styrka ligger på hårdvarusidan och när det gäller intrimning av komponenter. Tesla börjar komma ikapp när det gäller karossen, men ligger fortfarande efter när det gäller avstämning av chassi. Men när det gäller elektronik och mjukvara så ligger Tesla ljusår före. Ett exempel är ju att Kia EV6, liksom Tesla, börjat få problem med värmen. Men medan Tesla kan lösa detta med OTA uppdatering, så tvingas Kia-ägarna in till verkstad eftersom man bara kan uppdatera infotainment OTA. | |
Angående motorljud så är jag inte så lockad av det heller. Men min förra bil var en X3 20d så inte så mycket att sakna :-). Men framförallt är det ju avsaknaden av ryck och vibrationer och direktheten som är så överlägsen i en elbil. I mina ögon så är elmotorer helt överlägsna förbränningsmotorer. Jag saknar ingenting från förbränningsmotorn. | |
Ja men nu använder de ju inte ens det senaste från andra tillverkare utan det näst-näst senaste. Nåt billigt från lagerhyllan monteras in i bilar för många miljoner. Märks tydligt att målgruppen är åt det ålderstigna hållet. Nä jag är ju så inne i det här med elbil att jag inte längre kommer ihåg hur det egentligen var att köra på diesel eller bensin till vardags. Har haft ett par lånebilar dock. En var en BMW 1-serie med M-sport chassi. Ska man säga nåt snällt så gick den faktiskt betydligt bättre över ojämn väg än Teslan. Men den kändes faktiskt vingligare också då tyngdpunkten är högre. Och så tycker jag att man tappar kontroll när man inte hela tiden har "direkt" koppling till bilens acceleration via gaspedalen. Man måste liksom gasa nån sekund innan man vill att bilen ska röra på sig. Det tar lite tid att få till tajmingen. Jag får dock säga att jag tycker det är trevligt när fler och fler upptäcker det jag upptäckte redan för fem år sen. Om ytterligare fem år har nog ännu många fler fått upp ögonen. :) |
|
Jag tror det där med pekskärmar är mycket en smaksak. Jag tycker det är bra i vissa situationer och i andra inte. Men visst är det en mindre kostnad för att montera det i en bil. Det är extremt mycket arbete för att utveckla knappar och vred och att få rätt känsla. När det gäller körupplevelsen i elbilar så håller jag faktiskt inte alls med. Många elbilar kommer undan med rent utsagt usla chassin som räddas upp av låg tyngdpunkt. Men pressar man elbilen så märks det väldigt tydligt. Ta Tesla som exempel, den vill helst gå rakt fram när det svänger. Du kan sätta en snabb varvtid (inte flera) men det är på grund av motoreffekten och låg tyngdpunkt, inte att den har ett grymt chassi. Många elbilar (även hybrider) lider av en rejäl övervikt och ofta känns fjädring, bromsar väldigt underdimensionerade. Den enda elbilen som jag tycker är rolig att köra är i3 (har inte kört Taycan än), dock sitter du för högt och framdäcken är för smala för att få ett riktigt bra grepp när det svänger. |
|
Nu är ju inte jag den som kör Model S på bana direkt. Lika lite som jag körde min XC70 på bana. Jag förstår öht inte varifrån den kritiken kommer. Varför får inte BMW 530d och liknande bilar kritik för att den inte är snabb på bana? Exakt vad är det som är uselt med chassit? Fritt ur minnet så är viktfördelningen bak/fram är 52/48 på Model S och 53/47 på Model 3. Dvs mer vikt bak än fram. Är ingen expert på hjulupphängningar och sånt men peka gärna ut vad som är dåligt på en Tesla rent tekniskt? Saknas det nån länkarm eller stag? Eller vad är det mer exakt? Jag är, helt ärligt, nyfiken på vad det är. Vad gäller vikten så har min Model S en tjänstevikt på 2180 kg. Konkurrenter i urval. BMW M550d touring: 1970 kg Audi S6 Avant: 2020 kg Volvo V90 T8: 2100 kg Ja, det är väl några kilon men va fan. Andra elbilar däremot: Audi E-Tron 55: 2555 kg Porsche Taycan 4S: 2215 kg BMW iX3: 2260 kg Mercedes EQC: 2495 kg Model 3 Long Range väger 1847 kg Jämfört med: BMW 440i sedan: 1690 kg Audi S4: 1710 kg Och eldrivna konkurrenter: Polestar 2: 2123 kg BMW i4: 2125 kg Så ska man ge Tesla nån cred så är det att deras bilar är betydligt lättare än sina eldrivna konkurrenter och inte långt ifrån sina fossildrivna konkurrenter vad gäller vikt. ps. Vad gäller i3 så håller jag inte med alls. Älskar vår i3 i stan men på kurvig landsväg blir jag åksjuk i den. Den vickar i sidled (och det känner man av extra mycket då man sitter så pass högt) och det korta axelavståndet samt den korta fjädringsvägen gör den väldigt känslig för ojämnheter i vägen. |
|
Håller inte alls med om att Tesla skulle ha ett uselt chassi. Min Model Y går inte rakt fram när det svänger. Snarare för mycket åt andra hållet skulle jag säga. Det jag kan klaga på är att de är sämre än BMW på att hitta en bra balans mellan sport och komfort. Det blir lite för mycket sport och för lite komfort. Men köregenskapsmässigt är min Model Y överlägsen min förra X3:a när det gäller styrrespons, krängning i kurvor och stabilitet. Framför allt är styrningen mycket mindre känslig för ojämnheter i vägbanan än vad X3:an var. Och då har ändå Model Y 3 cm bredare däck. Tittar man på hjulupphängning så är Tesla minst lika bra eller bättre än BMW. Model 3 och Y har femlänkad bakvagn liksom BMW och dubbla a-armar fram, medan BMW fortfarande kör med McPherson på 3- och 4-serien samt X3. Tittar man på undanmanöverprov så är Tesla Model 3 och Y de bilar som har klarat högst hastighet av alla på den spanska youtubekanalen km77: Om de nu är så usla på att göra chassin, så kan man ju undra varför inte BMW:s SUV:ar klarar 83 km/h i undanmanöver. |
|
"Har haft ett par lånebilar dock. En var en BMW 1-serie med M-sport chassi. Ska man säga nåt snällt så gick den faktiskt betydligt bättre över ojämn väg än Teslan." Intressant var det den senaste generationen? Vi har en F20 118 M-sport i familjen men den tycker jag snarare går hårdare än min Model Y över ojämnheter. Även om den låter mindre från hjulupphängningen. Dessutom är den bra mycket spårkänsligare i styrningen. Dessutom har den sämre gasrespons trots manuell låda. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.