|
Sida 47 av 47
|
|
|---|---|
| Momsavdrag är det väl jag som gör och inte FS? Dvs det där ska väl de skita i? | |
|
Det stämmer ju absolut. Men det pågår en ganska intensiv diskussion om det bland finansbolagen vilket fått flera att justera sina avtalsvillkor som följd. Exakt hur vet jag inte på BMW men det kan vara värt att läsa hur just ditt finansbolaget ställer sig till att anvisa köpare. Kan finansbolaget på nåt sätt bli ansvarig för momsen om det blir avslag? Jag ska inte påstå att jag vet, bara att det har gjorts översyn i villkor på flera finansbolag. Skatteverkets uttalande finns här: Länk |
|
| Ang ljudet så är det främst i mellanhastighet iallafall nu när det blåser för när man kör på e4 så tar vinden över. Såg att jag har 2.7-2.8 runt om och det är rekommenderat 2.3 fram så får se om jag släpper ut lite. Men ljudet är väl helt ok. Har kollat lite på ix3 som ev nästa bil, men kupén i denna ör ju så markant rymligare så jag ska nog vänta in IX5 som ska komma nästa år först om den inte blir markant dyrare. | |
| Jag frågade iaf säljaren om jag kunde köpa ut bilen privat om ett par år och då sa han att det itne var några problem. Men vi får väl se. Tanken var 2 år i bolaget och 2+ år privat ungefär. Men avtalet är ju på 36 månader. | |
|
Nu har jag vant mig lite faktiskt. Eller så känns däcken bättre när det är lite varmare. Kör nog på 21" spåret ändå. Bara det att däcken till 22" kostar 4500:- styck får en att haja till. Behåller dock 22" utifall jag ändrar mig och så blir den lite snyggare på säljannonsen så småningom. |
|
|
Men hur tänker du då? Skall du köpa fyra nya 21" däck och ställa 4, vad jag förstår, fungerande 22" i garaget? Det måste väl ändå bli en extrakostnad, modell större? /Anders |
|
| Nej det är inte så stor kostnad. Tycker det är värt att prova. | |
|
Har varit och gjort hjulinställning idag. Mina misstankar stämde faktiskt. Ena framhjulet hade för mycket toe in vilket gjorde att jag fick styra en aning vänster för att hålla rak kurs. Inte mycket men ändå litegrann. Det där ska ha kunnat vara en anledning till den lite oroliga känslan i bilen också. Assymetrisk toe. Sen ska låg temperatur och stelt gummi också orsaka ökad spårkänslighet. Ska känna av över helgen om det nu är bra nog eller om jag ändå ska gå ner på 21". |
|
|
Ringde BMW Finans och hörde vad som gäller. Jag kan göra kontraktsöverlåtelse till annat bolag nu direkt om jag hittar nån som vill ta över. Annars är man låst i 12 månader. Det gick även att överlåta bilen till privatperson via den ÅF jag köpte bilen hos. Det verkar vara temperaturen som är den största boven. Nu har det varit kallt några dagar och direkt känner jag skillnad. Håller iaf på att returnera 21" däcken. Bilen är tyst och bekväm och allt sånt men den passar nog tyvärr inte min smak helt och hållet. Jag behöver en mindre och lägre bil. Kommer nog hänga på låset till nya i3 Touring. Alternativt om de slumpar iväg de sista i4:orna... |
|
| Kul verdi2 då lyckas ju du också troligen byta bil innan du behöver byta däck och tom innan mig. 😀 eller väntar du in touringen? | |
|
Behöver touring pga hund och golfklubbor. Det är lite hit och dit beroende på min dagsform. Ibland gillar jag komforten i iX också och ibland vill jag ha nåt livligare. Läste att iX3 kan upplevas som bullrig. Det vill jag inte ha igen. |
|
|
Stort med SUV? Jag möter ofta här ute där jag bor, en Maybach EQS 680. Här snackar vi SUV-arnas SUV, dock ful som stryk Länk /Anders |
|
|
Länk TBE-viruset (Reg-numret). :) Tar iaf tusen ggr hellre en sån Maybach än en G-klass. Länk Det finns en lirare här i Bälinge som måste ha gjort sig lite pengar. Han har dels smällt upp en jättevilla med stort poolområde osv precis bredvid skolan och så har han en skaplig bilpark. Lite osäker på hur många bilar han har men det är åtminstone en sån där G 63 AMG som han köpte ny 2024, en Mercedes CLS 53 AMG Shooting Brake (C257 som byggdes 2019-2023) och en nyare Porsche 911 Cab. Det är ju inget lyxområde direkt detta så båda villan och bilarna står ut en del. :) Hade det varit för 10-15 år sen hade jag varit grön av avund. Nu åker jag hellre min iX. Den enda bilen jag hade velat ha är väl Porschen isf. |
|
|
CLS av senaste generationen C257 som du refererar till fanns inte som Shooting Break. MVH Christofer |
|
| Ok, då har jag nog sett fel. Kan vara en vanlig. Eller så är det en äldre. Jag får kolla närmare nästa gång jag går förbi. :-) | |
| Behöver också minst kombi men tror i3 blir för trång. | |
|
Kollade idag reg numret och det visade sig att det inte är elbilen Maybach utan en GLS600 Maybach. Ägs för övrigt av en kändis på mina breddgrader, sambo med en norrman (som senast körde den förstår jag) och paret är kända som influencers och även reality serie i höstas från mammor och BB mm. :-) /Anders |
|
|
...och jag mötte Lassie... |
|
| Visste inte vem hon var. Fick googla. Och enligt bilderna så är en smaklös Maybach precis don efter person. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.