|
Sida 44 av 45
|
|
|---|---|
|
Nej det kan ju inte veta men BMW har satsat på köregenskaperna också och Thomas på Autogefühl är närmast lyrisk. Så jag har förhoppningar. EQE SUV? Javisst. Skulle väl inte lida i en sån heller, har provkört och den var trevlig, men det är trots allt en flopp som Mercedes nu lägger ner i förtid. Tror inte andrahandsvärdet blir särskilt bra även om Mercedes ändå verkar klara att hålla prisnivån uppe på sina utgångna modeller. Gamla EQC är förhållandevis svindyr som begagnad t ex. Dyrare än E-tron 55 iaf trots att det är en lite mindre och "sämre" bil vad gäller räckvidd och laddning. Operationell leasing brukar falla på miltilläggen för min del. 3500 mil o liknande per år brukar bli dyrt. Klart det är dyrt även annars men min plan är att behålla bilen längre än 3 år och på så sätt komma ner i kostnad i snitt. |
|
|
Ja allt har sina för- och nackdelar. Jag tycker just nu att operationell leasing är det bästa alternativet, just med garanterat restvärde och de "låga" leasingkostnader som jag har både på min EQE SUV och i5 M60. Nackdelen är att man binder upp sig, normalt på 36 mån. På min E-tron 55 hade jag dock-21-22 24 mån men överlät avtalet efter 12 mån, utan något problem. Idag är det svårare att göra så. Jag skulle inte säga att EQE SUV är en "flopp". Man ser de rätt ofta i trafiken numera, men de gjorde samma fel som BMW med iX, att de prisade ut sig från början. Idag är MB-bilarna 2-300.000,- billigare! Sen har de framförallt tämligen oslagbara leasingupplägg med "all inclusive" som tyvärr inte BMW hänger med på - ännu. Vad gäller övermil tror jag det ligger på endast 10,50 exkl. moms. Det är ofta billigare att betala övermil än att ta en permanent högre månadskostnad med fler mil, som man ju inte i förväg vet hur det blir. Mercan har jag på ett år precis passerat 1.500 mil och på i5-an ligger jag på cirka 750 mil på 10 månader. Jag har 1.500 respektive 1.000 mil per år på dessa. Jämför man med vad den här Länk nissen skriver sig betala för en EV9 (cirka 15.500,- exkl. moms) så har jag oerhört låga kostnader för mina upplägg. /Anders |
|
|
Sant, det är nog kanske rätt med operationell leasing i dessa tider. 7095:- plus moms blir ju 319 275:- inkl moms för 3 år och 4500 mil. Med tanke på att bilen kostar ~800 000:- så är det med allra största säkerhet bättre än vad man kan sälja bilen för själv sen. Det vore ju väldigt skönt att slippa bry sig om finansiell risk men samtidigt så lockar iX3 verkligen. Tror den finansiella risken är väldigt låg med iX3. Tror den blir rejält het på begmarknaden sen. Ja det tåls att funderas på helt klart. ps. Den där EV9:an är ju sinnessjukt dyr. Kostar som en EQE 350 SUV ny men dubbla leasingavgiften. Slutar med att man får betala 712 845:- inkl moms på 36 månader vilket ju betyder en extremt usel affär. |
|
|
Jag orkade inte vänta på iX3 så jag slog till på en iX xDrive50 -24 igår. 4 år efter att jag skapade tråden... :) |
|
| Kul att det blev av ändå till slut ;) | |
|
Kul Verdi2, du lät rätt tveksam till ”ny” bil över huvud taget. Tror du gjorde helt rätt, jag är nyfiken på ix3 men skulle inte vilja köpa den osedd och sen dessutom vänta ett år eller vad det är uppe i nu. |
|
|
Ja, det satt hårt åt den här gången. :) Har gått så långt att min pappa, min exfru och min son tråkar mig för att jag aldrig kommer till skott. iX3 hade varit trevlig också men det är några saker som hindrar mig. Framförallt leveranstiden som blir ett problem för mig som är egenkonsult och inte kan planera lika långsiktigt som andra. Men även det här med att iX blir lite lyxigare. Bättre baksäte framförallt. Jag kommer aldrig åka särskilt långt med den så räckvidd och laddning spelar mindre roll för mig trots allt. Är egentligen inte jättemissnöjd med Teslan just nu. Den är fullt acceptabel men nu har jag ett bra läge. - Precis fått nytt kontrakt över hela 2026. Dessutom med en rätt bra ökning av timpenningen. - 10 månader kvar av batteri- och drivlinegarantin på Teslan. - Teslan är helt felfri, nybesiktigad och nygjord hjulinställning så jag kan sälja den privat med gott samvete. Sen ska jag inte sticka under stol med att jag alltid haft väldigt väldigt svårt för Tesla-världen med Elon Musk och allt det där. Ska bli grymt skönt att slippa skämmas, som jag faktiskt gör i vissa sammanhang. Förstår att det är känsla hos mig snarare än att folk verkligen bryr sig men jag är inte starkare än så. :) |
|
| Grattis! Man ska inte stressa igenom en bilaffär! Du som är extremt uppsjungen på elbil vet också att laddtider och räckvidd är ett ickeproblem. iX3 verkar vara en grym bil och NK levererar, men enligt tester som ex AUDIgefühl gjort så verkar den inte var nämnvärt effektivare på elektronerna mot nuvarande plattform från BMW. | |
|
Ja nu är kontraktet signerat, scannat och mailat. Varför kör de inte med typ Scrive eller nån annan tjänst där man får signera med bankid? Kändes lite stenålders att signera så här. Aventurinröd (ovanlig!) med all utrustning utom integralstyrning, panorama, B&W samt soft close. Är väl integralstyrningen jag kanske hade velat ha men det andra rör mig inte i ryggen. Finns det nåt mer överskattat än panoramatak? Haft det nu i 15 år Man lägger ju aldrig ens märke till det. Viktigast för mig var amido-interiören, luftfjädringen och 22" fälgarna. HUD och värmepaketet, fyrzons ACC samt HUD var bonus. Dragkrok och comfort access har väl alla i praktiken? Hade tänkt mig en grå av nåt slag egentligen men efter lite funderande så kändes den här roligare. |
|
|
Grattis Mårten, det låter som ett bra val. Jag antar att den inte är helt ny av årsmodellen att döma. Miltal? Var köpte du den någonstans? Normalt funkar det ju överallt nu med digital signering. Integral aktiv styrning hade förstås varit bra. Jag har haft det på mina senaste X5 och på min förra iX och har inte så mkt att jämföra med utan, men det är en stor bil och just i parkeringsgarage och fickparkering är det smidigt. Kul att du fick med luftfjädringen för det är numera många 50 som saknar det, från början var det ju standard på 50 modellen. Du minns du argumenterade emot mig där tidigare! Jag avundas dig, jag skulle gärna ta en motsvarande, men kommer ju inte ur mina avtal tyvärr :( Försökte igen med en demo iX60 men njet. iX känns som ett säkert och bra val! /Anders |
|
|
Håller helt dig om panoramatak, jag fick det av misstag och när jag väl upptäckte det så var det i sent skede som riskerade att ge en försening och det vart har 20 extra så nu har jag det ändå men lider inte av det så farligt då det inte har varit så kallt i år än och jag hoppas att jag står ut även i sommar. Lagade mitt första stenskott i vindrutan efter 130 mil, kom då tänka på att man får vara glad att det inte var taket. Sen får jag väl tacka dig Anders att du halvt dumförklarade mig när jag sa att jag inte skulle ha luftfjädring eller integralstyrning, båda 2 är underbara och styrningen gör markant skillnad när man ska parkera. |
|
|
Anders, Holmgrens Bil i Nyköping var det som hade en passande inne. Fick 3,65% ränta och fri service i 3 år samt Premium Selection-garantin. Känns ju absolut bäst att köpa av en ÅF. Bilen är tagen i trafik i februari 2024 vill jag minnas, så snart 2 år. Drygt 5000 mil. Leasad av en egenföretagare i 60-årsåldern som köpte en ny likadan. Men 719' inkl vinterhjul tycker jag ändå kändes ok. Det finns billigare men då har de inte rätt utrustning. Framförallt ville jag ha amido-skinnet och 22" fälgarna. 21"-fälgarna är så sjukt tråkiga. Ja jag läste på lite om fjädringarna och det som fällde avgörandet var faktiskt att luftfjädringen var mer plan och stabil i kurvor. Att den säkert är skönare över ojämnheter är också bra men alltså inte den avgörande kvaliteten. |
|
|
Dafro, Du hade väl en iX förut också som du inte gillade? Hur var den utrustad? Jag provkörde en Mercedes EQE SUV med deras version av integralstyrning och visst kändes den mycket smidigare. Men men... Har man aldrig haft det så står man ut ändå. Nu hade den här i princip alla rätt i övrigt vad gäller utrustning, historik och säljare så då blev det så. Skulle t ex aldrig köpa en bil av Riddermarks. Carla är säkert samma skrot och korn också. Höga volymer, små marginaler, oerfarna/oseriösa säljare, dåliga villkor med höga räntor... |
|
|
Gammal artikel men rolig timing. Samma färg som min också. Är det förresten någon som vet hur enkelt det är att eftermontera underlisten i mässing (eller vad det är)? Tycker den förhöjer designen ännu mer än svart runt om. Länk Nu är jag väl lite färgad av mitt eget beslut men jag provkörde deras demo iX60 med rund M-ratt och stolar med mer sidostöd. Tycker faktiskt det och den mer aggressiva fronten förstör lite av ursprungsdesignen lite. Det blir som att plocka in element från vanliga bilar in i en väldigt speciell bil. Det skär sig lite helt enkelt. Och den här jäkla LED-slingan runt njurarna kan de ju stoppa upp nånstans. Vem kom på att det var en bra idé? i5:an har ju det också. |
|
|
Den IX jag hade var väl i princip fullutrustad förutom skinn. Det jag inte tyckte om var stolarna som var för breda och av galon, nu har jag sport och dessa har alcantara där det inte är ventilation. Sen är plastramen i nackstödet försänkt så kortare inte slår huvudet i den, läs frun. Sen har jag nu rund läderratt som jag uppskattar. Sen uppskattar jag mer den mörkare grillen som jag har nu. Så i princip allt som du tycker gör den sämre.?? Har släckt min belysning i grillen. |
|
|
ja jag har den på min i5 M60 men slipper ju se den själv...instämmer där! Ser ut som asiaterna, det är väl därifrån det kommer. Jag har rätt många i5 40 här ute hos mig, så man ser dem rätt ofta. Holmgrens Nyköping har jag också köpt någon bil från vill jag minnas. För övrigt trist nu med de här "blocken" som blivit inom BMW. Novation som blev Bavaria som blev Hedin osv... även om det till stor del är samma människor så är det som finns ovanför dem inte något som man direkt njuter av! Trist att Bendt Bil försvinner nu också vid årsskiftet. Nu är det väl snart bara Autowåx kvar av den gamla skaran. M-bilar är ju nu Bilia osv. Frågan är hur länge Hedin får ha kvar BMW med de ekonomiska problem som de brottas med inom Hedin koncernen? /Anders |
|
|
Annars glider ju priserna ner nu på iX60 också. /Anders |
|
|
Anders, Ja det är tråkigt att alternativen blir färre. Jag hade lite kontakt med Bendt när jag tog in offerter för iX3:an och då skrev de att de skulle sluta sälja nya BMW. Allt går väl åt att man ska beställa nettoprissatta bilar på nätet direkt av BMW skulle jag tro. Ja jag har kollat på ett par iX60 också. t ex denna Länk Ganska fin blå färg och rimlig utrustning. Men alltså inte skinn och fälgarna är väl ok men inte alls lika snygga som de gamla 22":arna. Sen har jag en privat anledning att välja en något billigare bil också. Planen är att köpa ut den privat om ca 2-3 år. (sitter man fast i leasingen hela 36-månaders perioden?) Och jag är väl ute efter ett lite lägre belopp då. Helst under 400 tkr. Det blir svårt att nå med en xDrive60. Kommer antagligen avveckla min konsultverksamhet och mitt AB och ta en anställning under de närmaste åren då ovissheten sliter lite för mycket på mina nerver som är svaga som de är efter skilsmässan. Det är även därför det här passar bättre än en iX3 nästa höst. Dafro, Den blir väl inte sämre av rund ratt, mer sidostöd, nedlackade sidor osv. Det är väl mer att jag tycker att det tar ifrån iX en del av sin särart. Jag tycker att den SKA vara lite annorlunda. Köper in mig på hela idén kring lounge-känslan. Att försöka trycka in "sportiga" klassiska BMW-attribut bryter lite mot vad jag tycker att bilen är. Om du nu förstår vad jag menar? Smaken är dock som baken och de flesta tycker som du. |
|
|
Grattis! Kull att du äntligen köpte något :) Var väldigt nöjd med min IX50, integralstyrningen är inte för alla så man skall nog prova innan. (jag valde bort den). Luftfjädringen är grym, man åker väldigt bekvämt även med stora fälgar. Lycka tilL! |
|
|
Jag var inledningsvis avog till den nya ratten som kom med iX 2022, men när jag väl provkört så satt den som handsken kan man bildligt säga. Den känns smidigare när man väl vant sig, ex vis när man svänger. Jag vill inte vara utan den idag. Jag har den även idag motsvarande på mina båda bilar idag. Luftfjädringen vänjer man sig snabbt med. Jag hade den ett år i E-tron 55 och sedan ville man inte vara utan. Jag har det dock inte i någon av mina bilar idag, men i5 M60 är en helt annan typ av bil och jag kan inte säga att jag saknar fjädringen i den. I Mercan har jag något som de kallar komfortchassi och det är väl något mellanting. Jag kan inte påstå att jag saknar annan fjädring i den heller (däremot en hel del annat jämfört med iX)... Sedan beror det ju också väldigt mycket på VAR man kör. Kör man ex vis mycket motorväg så spelar ju inte luftfjädringen någon större roll (tror jag, som nästan aldrig kör motorväg...). Däremot om man som jag kör mycket på övrig väg och gator, DÅ spelar den väldigt stor roll för mig, i en iX iaf. Den här Länk hade jag nog plockat direkt om jag kom ur något av mina leasingkontrakt idag. Jag skulle alltså inte gå på en iX3 då. Jag vill gärna ha innerutrymmet i iX, även om neue klasse är lite modernare. Vad gäller julgransbelysningen i fronten, så visste jag inte att man kunde släcka den. Var gör man det? Den ser rätt så löjlig ut! Iofs kanske bra i juletider :-) /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.