AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
47.369

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 4 av 35
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Hej räckvidden är helt klart relativ då det är fler saker som påverkar än man är van vid som diesel eller bensinbilsägare. Utetemperaturen påverkar mycket, och kopplat till det så påverkar det om man valt att förvärma bilen med inkopplad laddkabel. Alla elbilar är känsliga för hur fort man kör, bara en ökning från 110 till 120 ger en avsevärd förbruknigsökning. Vid någon minusgrad så indikerar bilen ca 30 mil med min körprofil. Om man vill vara ”snäll” mot batteriet så laddar man inte över 80% om det inte behövs för räckvidden. Jag laddar varannan dag, har 4,5 mil till jobbet blandad stad och motorväg och laddar till 80%. Funkar bra för mig.

Ang utrustning så är ju en av de saker där bilen skiljer sig från mängden assistanssystemen så jag är glad att ha både comfort och innovationspaketen. Även sportpaketet tycker jag gör sitt till. Har förstått att Harman Kardon har fått väldigt bra recentioner, men det har tyvärr inre min bil, men orginalljudet är rätt ok.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
@homeros Du skriver att det ”verkar vara en del barnsjukdomar”, vad tänker du på då? Har inte hittat något speciellt men det kan vara bra att veta vad man ska hålla utkik efter.
Nja det är väl kanske inga större problem för en ny modell egentligen. Det jag har läst är problem med värmen och att den försvinner samt låg laddhastighet.
Vad gäller problem så föreslår jag att läsa om Tesla MY. För mig är det obegripligt att folk köper en bil för 750-800 tkr med dålig lack, dålig passning i dörrar och fönster, ej fungerande värme mm. Fullkomligt basala bitar på varje bil!

Även ID 3/4 har barnsjukdomar, precis som E-tron haft, även om min fungerat perfekt ännu.

IX är för ny för att kunna dra slutsatser om ev. fel. Jag är med i en Facebook grupp där man löser internationellt hur nöjda de flesta verkar vara.

Vad gäller räckvidd är det en fråga som är överdriven. Jag själv var orolig för det men det fungerar utmärkt. Men det beror ju på körcykel och körsätt.

Sen är det givetvis svårt att göra en jämförelse mellan IX och ID4, även om faktiskt en motortidning testade IX mot Enyaq där sistnämnda faktiskt bävan , men pga priset men för mig är det helt olika kundgrupper.

/Anders
Det kan jag hålla med om. När det gäller Tesla så verkar de kunna släppa vilken skit som helst, folk köper det ändå.
Även märkligt att motortidningarna inte lyfter problemen mer.
Skulle jag köpa en IX så skulle jag dock satsa på 50 modell.
Ve
1.323
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Anders,
Jag har personligen inte nåtts av uppgifter om att det är dålig lack och passning på just Model Y. Kan du länka några artiklar Anders? Jag har fått intrycket att de är ganska solida och inte alls har lika mycket fel som bilar byggda i Fremont, USA. Däremot har jag såklart hört om problemen med värmen, men det är ju inget permanent utan något man får åtgärdat på garantin.

Jag har aldrig ens provkört Model Y men den sägs vara hårt dämpad, ha nervös styrning samt vara dåligt ljudisolerad. Så jag personligen är inte så sugen på en sån utifrån det. Men den har en stor mängd fördelar också så den är nog trots allt värd att tittas på om man är ute efter att skaffa en ny elbil.

homeros,
Det finns väl ingen tillverkare som får sina problem "lyfta" av tidningar så mycket som Tesla? Och det finns ju inget som får sånt fäste i allmänheten heller. Folk älskar verkligen att hata Tesla. I en hel del fall förtjänar Tesla kritik men känslan är att det är olika måttstockar för dem jämfört med andra tillverkare.

Det har t ex varit jättestora problem med luftfjädringen på Mercedes EQC. Verkar som de flesta råkar ut för det så nu har Mercedes tydligen börjat ta in bilar för förebyggande åtgärder. Men det visste ni inte ens om, eller hur? Och har ni läst det så har ni inte lagt det på minnet. Det är ju Mercedes, vant och tryggt. Men Tesla? Oj så läskigt.

Hade Tesla gjort en större återkallelse pga risk för brand, som BMW gjort både på dieslar och hybrider, så hade det säkert lyfts krav på att förbjuda märket...

Ett par anekdotiska fall:

Någon som plockat ut sin EQC i augusti hade haft den i fem veckor på verkstad hittills för flera olika fel.

Läste även om nån som haft så stora problem med sin Skoda Enyaq att han ska sälja den så fort han får miljöbonusen och istället köpa en Model Y.

För att inte prata om de jätteproblem VW hade i början med ID.3.


Just BMW har jag dock stort förtroende för. Har egentligen aldrig haft några större bekymmer med mina bilar där. Har varit lite mer på mina Teslor men inget som föranleder bilbyte. Har bara varit småsaker. Strålkastare som tar in fukt, missljud från fjädringen fram osv.

Hade gärna köpt en IX50 om den varit lite billigare och haft större bagage.

Mårten, vad gäller Tesla MY och dess olika fel så är min kommentar hämtat från FB - gruppen för MY.

Sedan skulle jag ha svårt /har svårt, för att köpa en bil som har den leveranstyp och beställningsform som Tesla har. För det första vill jag kunna gå in här i Uppsala och känna och klämma och provköra, inte behöva tex åka till Sthlm. Likaså för leveransen. Jag är nog för gammaldags för det. Men jag har följt FB-gruppen då jag hade en tanke på att testa att köpa en MY, åtminstone ha den 7 månader, casha in miljöbonusen och sedan sälja med lite plus och fått prova, men har nog avskrivit detta.

Att den sålts så pass bra är nog även ett resultat av att det är kort leveranstid relativt många andra bilmärken, samt att många M3 ägare och även MX och MS byter till MY, vad jag har förstått. Så andelen nya Tesla ägare är nog inte så hög som försäljningen av MY antyder. Men vad vet jag.

Den vinner ju många tester på laddningen och räckvidden framförallt. Där kommenterar man ofta den tydligen uteblivna komforten och andra saker som många andra bilköpare inte gillar.

Vad gäller kvalitet så är ju BMW en klar nummer ett för mig. Jag kan inte minnas att jag senaste tio åren haft ett endaste problem med alla Bimmers som jag haft.

/Anders
Ve
1.323
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ok, ja jag är inte med i Model Y-gruppen av förklarliga skäl. Kommer aldrig köpa en Model 3 eller Y eftersom de är för bullriga och ser lite muppiga ut. Tycker dock nog att Y ser bättre ut än 3 men det är ju inga vackra bilar. Däremot hade jag faktiskt fått uppfattningen att kvaliteten blivit bättre på de som byggs i Kina åtminstone.

Fast om befintliga Tesla-ägare byter till en Y, vad händer med deras gamla bilar? ;-) Oavsett om du har rätt så ökar ju antalet människor i Sverige som kör runt i en Tesla i takt med deras försäljning.

Tesla vinner kunder på:
1. Snabbladdningsnätverket.
2. Rappa och roliga att köra.
3. Relativt kort leveranstid.
4. Appen är bättre än konkurrenternas.


Det är ett bra paket helt enkelt. Det går inte att komma ifrån.
Givetvis är det så. Framförallt är det väl för laddningen skulle jag tro samt prestanda. Men jag är antagligen för gammal för att alltid försöka vara först vid varje trafikljus. För mig betyder KOMFORT väldigt mycket. Är man numera van vid luftfjädring så är det även svårt att "gå ner" på en X3 eller Q4 ex vis. En elbil som är "bullrig" kan ju heller inte vara en hit, det är för mig med E-tron en av de stora fördelarna. Jag trodde jag skulle sakna ljudet från en sexa eller åtta, men inte. Sen när man läser kommentarer om att man är jättenöjd när man hämtar ut bilen (MY) på någon utlämningsplats, att den inte har några fel, herregud det är ju en fabriksny bil för minst 750 tkr! Sen klagar många på att man fått köra ner från fjällen i en iskall bil, inte så kul, väghållningen på vinterväg har väl heller inte varit någon höjdare sedan passningen av dörrar och fönster, där ex vis inte fönstret går upp till 100%. Men även Audi hade ju massor med problem i början på E-tron. Allt det här känner jag att man slipper med en BMW. Den kostar 250 tkr mera än en MY men man får även något för pengarna, även om nu laddnätverket inte är som MY och Tesla, men hur viktigt är det för alla? Jag har ännu på fyra månader inte laddat min E-tron "offentligt" utan bara hemma. Fartresurserna i en E-tron räcker otroligt bra osv. Men Tesla är mycket mera än en bil, det är en "hype". Till och med min 9-åriga dotter pekar ut en Tesla, däremot har hon först nu fått koll på att hon åker i en BMW eller Audi, för att jag har påpekat det, men av någon anledning så kände hon själv till vad som är Tesla!

/Anders
Ve
1.323
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Anders,
Ja det där med behovet av snabbladdning är väldigt olika. När du berättade att du beställt en E-Tron tror jag att jag skrev till dig att du antagligen aldrig kommer behöva snabbladda och att elbil kommer bli helt perfekt för dig.

Jag tror det är så för ganska många. Hade kunnat vara så för mig också. Men då min fru är flygrädd och vi dessutom spenderar tid i Skåne varje sommar så blir det lite snabbladdning då och då... Men vår andrabil, i3;an, har vi inte snabbladdat på 5 år.

Är samma sak med räckvidd på många sätt. Folk som inte har elbil är besatta av räckvidd. Men i verkliga livet är det sällan jag använder mer än en bråkdel av räckvidden i Teslan.

Ja, barn är lite knepiga. För min 10-årige son och hans kompisar smäller Tesla högre än BMW helt klart. Har faktiskt försökt försvara BMW men det gick sådär... Tror dock inte vuxna är lika "hajpade".
Visa användare
8.391
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Själv är jag nyfiken på Audis nya A6 E-tron eller Q6. Testade Q4 och gillade den. Fick ett helt annat intryck än av ID4. Däremot så är nog en Q4 lite för liten för oss.

Synd att BMW inte har något direkt på gång i storleken 5-serie kombi, som ska prisas in runt 700-800'. Räckvidderna som finns nu runt 40 mil eller kanske 30 verkliga mil räcker för min del.
Jag har själv gått och funderat på en IX då jag tycker designen är ganska snygg i verkligheten (när man vant sig). Dock har jag lite svårt för inredningen som är väldigt mycket bling och som jag misstänker är riktad mot den kinesiska marknad. Någon motortidning jämförde inredningen med en fransk bordell…

Jag har satsat på en X5 hybrid nu, det känns som att den passar för lite tuffare tag och jag gillar inredningen som är mer klassisk BMW. Samtidigt som den har B58:an monterad under huven som jag anser är ett mästerverk i ingenjörskonst (ottomotorn i sin perfektion).

Nästa gång kanske jag är redo för elbil som första bil, dock är jag väldigt skeptisk då laddinfrastrukturen måste bli bra mycket bättre än vad det är nu. Där har ju Tesla varit riktigt smarta även om jag tycker mig kunna se rätt många Teslor vid andra publika laddstolpar.

Förresten kolla in vad den här killen gör med sin X5:a

tveksamt om en IX hade fixat den här terrängen 😉
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Jag kan tänka mig en iX om man tar klivet till ren elbil och om den kommer med slankare coupe-design. Garderade med GLE laddhybrid som vi fick i november och nöjd på alla punkter och jag känner att interiören på nya iX skulle vara ”svårast” att vänja sig vid om jag jämför GLEn.
Behöver nog se den i flera olika interiörfärger, däremot är ju utrymmena trevliga och smart nyttjade. Bekväma baksäten (endast provsuttit), stora dörrar/öppningar och skyddade insteg (för byxbenen) om jag minns rätt.
Smaken är ju som baken och vissa detaljer, som exempelvis designen på knapparna för stolsjusteringen, förstår jag inte. Kanske jag som missat det funktionella/avskalade/svala/lugna etc, ni som kan design får gärna inflika.

Mvh Thomas
Kör en Model Y och hade innan en BMW X3 F25. Som Verdi2 var inne på så är de kina-byggda bilarna mycket bra när det gäller passform. Jag har inte hittat något att klaga på alls när det gäller detta. Tycker inte styrningen är nervös heller, snarare upplever jag den stabilare än min förra BMW eftersom den inte är så känslig för ojämnheter i vägbanan som BMW:n var. Ljudnivån i Teslan är också generellt lägre än i BMW:n. Har kört samma del av E4:an i båda och upplevde Teslan som tystare, trots 255/45-19 på Teslan och 225/60-17 på BMW:n. Dock vet jag att senare varianter av X3 blivit tystare än F25. Model Y är dock hård i dämpningen, men uppsidan är en fantastisk styrrespons för att vara en SUV och knappt någon krängning alls i kurvor. Själv föredrar jag en bil som är lite för hård snarare än en som är lite för mjuk så inget problem för mig. Har kört en hel del i vinterväglag och upplever den som mycket trygg på vinterväg. Inga problem alls!
Det enda jag inte är så nöjd med är att det låter ganska mycket om hjulupphängningen när man kör över ojämnheter. Där var BMW:n klart bättre. Det stämmer dock att vissa har haft problem med värmen, men Tesla har släppt en rad uppdateringar för att ordna till detta och för många har det börjat fungera bättre.
I Teknikens Världs elbilstest nyligen så fick BMW iX avbryta testet för att värmen slutade fungera så det kan hända den bäste...
Sedan uppskattar jag Teslas förmåga att lägga till funktioner genom OTA. Efter att ha köpt bilen så har dessa funktioner kommit till automagiskt:

- Automatisk stolsvärme.
- Döda-vinkel kamera när man blinkar
- Waypoints i GPS:en (borde funnits från början)
- Möjlighet att se vad som händer runt bilen från mobilen.
- Möjlighet att enbart låsa upp förardörren vid upplåsning
- m.m.

Men det stämmer att Tesla att har ett mycket avskalat leveranskoncept och gillar man personlig kontakt med en säljare och att få en personlig genomgång av bilen vid leverans så är det helt enkelt fel märke. För mig passar det som hand i handske eftersom jag alltid sett bilförsäljare som ett nödvändigt ont. Kan oftast mer om bilen jag är intresserad av än säljaren. Men jag tror inte Model Y enbart säljer för att de har kort leveranstid. Jag provkörde både VW ID4 och Mustang Mach-e innan köp men ingen av dem gav mig något som helst köpsug. Hade inte Model Y funnits på marknaden hade jag nog puttrat vidare i X3:an några år till.
Angående tillförlitlighet så har jag också generellt bra erfarenheter av BMW, men de är inte befriade från problem. På min X3:a fick jag byta ut EGR-ventilen tre gånger innan den började fungera tillfredsställande. Mina föräldrar fick byta batteri i sin BMW 118i efter bara 4 år, medan deras MB E-klass originalbatteri höll i 12 år.
Ve
1.323
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det låter ju bra om Model Y inte är så bullrig som jag trott. Dock ska man kommer ihåg att bilarna går tystare på vinterdäck än på sommardäck, särskilt om man inte har dubbat. Så det verkliga testet kommer till våren.

Min Model S går väldigt tyst nu på vintern men sen när sommarpjucksen åker på så ökar bullernivån högst markant. Hade en Model 3 som lånebil en helg och den var ännu sämre därvidlag. Blir bättre under högsommaren när den höga värmen gör gummit mjukare.

Har iofs hört att Y ska vara lite tystare än 3 men det beror nog mycket på däcken.

BMW ska iofs inte säga något. Min F31 med RFT-däck var inte särskilt tyst heller. Fast det har väl blivit bättre i och med nya 3-serien vad den nu heter? G20?
Det stämmer att det blir tystare med vinterdäck. Jag hann dock köra en månad på sommardäck och även då upplevde jag ljudnivån som helt ok. Även när jag provkörde i augusti så upplevde jag Model Y som tystare än min dåvarande X3 F25. Dock rullade ju X3:an på 6 år gamla Pirelli RFT så jämförelsen är väl inte helt rättvis.
Men jag stör mig inte alls på ljudnivån på motorväg ärligt talat. Är, som sagt, mer ljudet från hjulupphängningen när man kör över brunnslock och vägskador som stör.
Att modell Y har bättre kvalitet än tidigare Teslor säger ju inte så mycket med tanke på de var gjorda av pappmaschee.
För egen del vill jag inte ha en bil som känns som iPhone eller Xbox. Tycker inte alls om utvecklingen mot extremt avancerade infotainmentsystem som styrs via en skärm.
Halva grejen med att kliva in i en BMW är ju att omhuldas av den kvalitetkänsla som är i knappar, inredning mm.
Men vad vet jag, helst vill man ju fräsa runt i en M3 e46 24/7😎


BMW IX tar ett par steg till mot anti-knapp-hysterin! I min iDrive 7 kan jag känna mig fram till rätt knapp runt iDrive "vredet". Jag har inte sett IX i verkligheten men plattan ser helt slät ut med målade symboler. Gissar att det inte går att känna sig fram till dem. Ursäkten som framförs i länder som talar tyska eller engelska är att istället använda rösten. Det kan vi tydligen glömma på svenska. I min iDrive 7 har jag en favorit KNAPP programmerad till att växla systemspråk, så åtminstone sånt jag kan uttala på engelska kan jag prata in (och sedan växla tillbaka språket till svenska).
i IX och i4 finns inte ens favoritknapparna kvar.

Audi etron GT tog i alla fall ett halvt steg tillbaka (jmf med Porschen och andra Audi med pek-syndrom) och har knappar för A/C.
Hur fungerar "kristallvarianten" av iDrive reglaget som IX och i4 M50 brukar visas med, har den kvar skriv-platta-funktionen?
Tycker min Model Y står sig bra kvaltitetsmässigt jämfört med min förra X3:a. Det är min första Tesla så jag har inga tidigare Teslor att jämföra med. Sen kan man ju tycka vad man vill om detta med pekskärmar i bilar. Men jag tror det kommer bli svårt att hitta någon bil utan en sådan i framtiden. Hela bilindustrin går mot en sk "Software Defined Car", där alla funktioner kan implementeras med mjukvara, som också går att uppdatera. Man siktar också på att minska antalet styrenheter och mängden kablage i bilen. I en sådan bil blir det logiskt att samla merparten av funktionerna i en pekskärm. Dessutom kommer en mängd funktioner automatiseras vilket ytterligare kommer minska behovet av knappar. Tror att framtidens bilar enbart kommer ha dedikerade knappar för fönsterhissar, varningsblinkers (pga lagkrav), blinkers, vindrutespolning och tuta. Resten kommer kunna styras med hjälp av pekskärm, AI och röststyrning. Samt eventuellt multifunktionella rattknappar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.