AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
53.819

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 39 av 39
Det blir ju som att jämföra lite äpplen med päron att jämföra IX och I5 anser jag. Båda har sina klara fördelar. IX framförallt för innerutrymmena skulle jag säga. Väldigt luftigt och gott om plats, vilket man inte kan säga om I5 som är rätt så trång i baksätet och sedan har man den traditionella mittkonsolen som inte finns i IX. Jag har inte provkört I5 40, men den är säkert fullt tillräcklig. I5 har väldigt bra komfort, även utan luftfjädring som ju inte finns till den. IX har fördelen att den är högre och lättare att kliva i och ur, för mig iaf. Stolarna är nog bättre i I5 än IX skulle jag säga. De är mera traditionella "BMW-stolar", medan IX är lite mera "amerikansk" där. För mig var stolarna bra i IX, men hade multifunktions stolarna. Fördelen med IX-bilarna på Bendt är ju även finansupplägget med garanterat restvärde och inkl försäkring, vilket man säkert inte får till rimligt pris på I5, annat än på I5 M60 på Bendt, men då är det endast sedaner.

Att ta en lagerbil innebär att man får ta det som finns. Annars får man speca, vänta på leverans några månader och ta en högre kostnad och sannolikt betydligt högre värdeminskning. På IX LCI lär det inte bli några kampanjer, man får 2-3% rabatt, resten ligger i priset och man får ta den finans som erbjuds. Inte så tilltalande för mig. Jag skulle inte ta en dyr elbil idag utan operationell leasing med garanterat restvärde! No brainer for me!
Ve
1.423
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Fast Anders, blir man av med en iX på operationell leasing om man av någon anledning tröttnar på bilen eller måste göra sig av med den av andra orsaker? Det är ju samma månadskostnad i 36 månader och har man kört det första året har man ju fått de mest prisvärda månaderna om man så tänker...
Jo det är sant, formellt är man bunden 36 månader. Men man kan överlåta avtalet, då det borde vara ett fördelaktigt avtal om man ser till helheten. Jag hade operationell leasing på E-tron 55 2021-22 24 månaders avtal och överlät det efter 12 mån och fick faktiskt även betalt för det avtalet, men det var på bonus tiden. Men runt 9-10 tkr ex moms för en IX50 inkl. försäkring är det väl, tycker jag är väldigt fördelaktigt i och med noll kronor i insats. Jag kollade i höstas på IX50, lite bättre utrustade än de i Halmstad och kostnaden för op leasing var ett rent skämt, ja ett dåligt skämt, så det var aldrig ens aktuellt att fundera på. Den bilen låg för övrigt på rätt så precis 1 mkr. Vissa av de där IX i Halmstad borde gå att överlåta om man vill byta under 36 mån, men man måste själv hitta en kund på bilen. Jag tror att marknaden sakta blir bättre och IX är helt klart en av de bästa elbilarna på marknaden. För mig räckte IX40 oerhört väl. Behövde aldrig snabbladda på cirka 3.500 mil och 21 månader blev det väl. Men det är vår körcykel. Kör mycket, men längst är väl Uppsala-Sthlm ungefär. Men blir ofta uppemot 10 mil per dag bara att köra runt i Uppsala med omnejd. Men som sagt jag skulle aldrig ta idag ta ut en bil för cirka 1 mkr, utan att ha garanterat restvärde.
Da
251
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Med känsla.

Vad kör du för bil nu? Och varför bytte du?

Gillar IX men sätena är för stora men korta och galonklädsel nä fy.
För tillfället har jag en EQE SUV och en I5 M60 men skall göra mig av med en av dem. Jag sålde min IX40 för att den var på väg att bli tre år och jag hade inte lust att ta en betydligt högre försäkringspremie.
Da
251
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Ok, jo försäkring på BMW är provocerande, fast man fyllt 50. Fast är ju en väldigt liten del jämfört med värdeminskning. EQE suv tycker jag är väldigt trevlig.
På min I5 så har jag op leasing med ingående försäkring, så den är i sammanhanget "billig". EQE SUV, väldigt bra på många sätt, framförallt komfort, men känns lite liten jämfört med IX och lite småseg. IX är en klart bättre bil anser jag. Men bra stolar i EQE, bra räckvidd för att vara SUV om man jämför med IX40 och E-tron 55.
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

Jag brukar byta bilar efter 6 mån, IX 50:in har jag nästan haft i 3000mil och 1,5år. Inte mycket dåligt att säga om den faktiskt. Tycker det mesta har fungerat bra och varit nöjd. Den är helt klart värd en provkörning om man letar helel-SUV. Jag hittade ingen bättre när jag beställde (IX M60) är ju såklart bättre även om det inte skiljer så mycket. Bra kombo mellan pris förmånsvärde och känsla.

Nu blev det M3 touring comp med 22k i förmånsvärde... :)
Jag förstår dig Slippy! Jag saknar min IX. Jag hade tyvärr inte tillfälle att plocka någon av bilarna i Halmstad. Hoppas att det blir fler tillfällen och att man har möjlighet då. Allt känns oerhört osäkert just nu och man läser senast idag om Hedin-gruppens katastrof resultat. Många bilhandlare lär falla under detta året. Kanske redan i mars när skatteanstånden för företagen upphör från pandemin.
@Slippy hur gick det med andrahandsvärdet på din IX?
Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

@ho

Jag gav ju ca 1,1 hoppas på att få ca 850 kanske med v-däck, blivit erbjuden 750k utav v-däck. Som sagt elbilar har tyvärr inte varit roliga på andrahandsmarknaden, hybrider verkar marknaden inte hata.
Tyvärr kommer du sannolikt inte få några 850 tkr. Vad är det för årsmodell och mil? Det finns ju motsvarande för under 800 tkr idag Länk Sen är det med andrahandsvärdet idag att jag skulle aldrig ta ut en dyr bil utan operationell leasing med garanterat restvärde. Nu har ju även Audi kommit på att priserna på Q6 varit på tok för höga och kör kampanjer på op leasing även dem. Det märkliga är att Kia lyckas få ut så många EV9-or till mer eller mindre "fasta priser" till företag på 807 tkr... Ok 7-sits men är en bil som har massor med problem om man följer deras forum. Framförallt med 12V batteriet där många blir stående utan ström och problem med däck och hjul som måste bytas och en massa annat utöver det. Den verkar inte ens ha Tesla-nivå på kvalitet.
Just nu verkar alla bilar i den lite högre prisklassen ganska svårsålda.
Ja nu ser man även att X5 50e, som försvunnit direkt tidigare, blir stående och även börjar bli rabatterade, både som nya och beg. Priserna här har varit hutlösa under ett par år.
Ve
1.423
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Tycker ändå det är lite konstigt att det kommer nu när räntorna sjunkit ganska mycket.
Utbud och efterfrågan. Tidigare var det rätt långa leveranstider på ex vis 50e, nu finns det stora "berg" av lagerbilar. Stor tilldelning på bilar helt enkelt.
Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Utbudet påverkar såklart, men det fanns också en tid då vissa modeller troddes vara okänsliga för värdeminskning och då vågade även begagnatköparna betala dyrt för dem då även de levde i tron att de skulle få tillbaka stor del av sina pengar ändå. Både X5 45e och GLE hybriden kändes som sådana modeller under en period.
Ve
1.423
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja för 3-5 år sen var det ju så med elbilar också. Många modeller kunde man sälja med vinst. Då blir motståndet mot dyr prislapp lägre.

Med "normal" värdeminskning och relativt hög ränta blir en bil för en miljon väldigt dyr väldigt snabbt.

Sl
1.141
Slippy
M3 touring comp 2025

@Medkänsla

2024 ca 2500mil och nästan maxutrustad och mer diskret färg :), så det skiljer ju ett par 100k i utrustning mot den du länkade till. Men sedan om någon vill betala för det det vet man aldrig. M3:an är så kul så att jag har snart förträngt förlusten på IXn :).
@Slippy hur kändes det att gå ner till en 3-serie. Lite annan typ av bil :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.