AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
54.143

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 38 av 39
_p
640
_pancho_
BMW M2 F87 Man -17
BMW M3 E46 SMG, track -02
BMW M2 Competition, track -19
MB GLE350DE -21

Äsch plocka ut en billig MYP nu som bara funkar, och man får den direkt :)
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det skulle man kunna tänka sig men faceliften har inte riktigt kommit på riktigt än och så är det lite saker med den som jag har svårt för. Att köpa den gamla nu är nog inte så smart. I så fall en begagnad.

Verdi2

När det gäller elbilar så är mjukvara super viktigt och i det aspektet har nog Audi inte hängt med riktigt. För att inte nämna gränssnittet. Av bilar man har provkört, läst samt kollat olika biltester på YT så är Teslas och BMW:s mjukvara i en klass för sig. Allt från appen, ruttplanering, BMW har även topp navigation med egen databas.

Länk
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Problemet nu är att jag verkligen vill ha skinninredningen och 22" fälgar. Inte bara stolarna utan även instrumentbrädan och dörrsidorna (väl?).

Funderar på en som Autowåx har. Byggd ungefär samtidigt som de "nya" på Bendt bil. Men hunnit rulla 5800 mil. 799 tusen men har den spec jag vill ha. Skulle vilja ha ner den till åtminstone 749' men det kanske blir svårt...

Länk

Jag vill helst även köpa från en ÅF och ingen beghandlare.
5 800 mil på ett år...det var bra kämpat.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det gör rätt stor skillnad tyvärr. Jag planerar typ 10 tusen mil på 3 år eller liknande. Stor skillnad att sälja en som gått 10 och en som gått 16. Särskilt när batterigarantin går ut vid 16...

Samtidigt finns det ju knappt några MY2024 utan de förskräckliga 21" fälgarna och plastinredningen... Så det är ju inte så att det vimlar av alternativ.

Finns ju några skapligt prissatta M60 men då drar förmånsvärdet iväg nåt så in i...
Den på Autowåx har en perfekt spec. vad gäller utrustning. Ungefär som min f.d. IX40. Dessutom tycker jag personligen att en IX skall vara mörk, safirsvart eller sophisto grey. Den har även vad jag kan se, inredning Atelier Suite på instrumentbrädan, dörrsidoro och mittarmstöd, som lyfter interiören väldigt mkt. Sedan är det förstås personligt hur man värderar utrustning, kontra de nya på Bendt. 6.000 mil samt att det nästan gått 1 1/2 år av vagnskadegarantin samt att det är drygt ett halvår kvar bara av fabriksgarantin, får man lägga in i värderingen. Men sistnämnda kan man förlänga, så länge den inte löpt ut, för cirka 6 tkr per år. Men spec. är perfekt och precis sådan som jag sökte när jag tog min IX40 från Karlstad. Som jag för övrigt endast servade en gång och inte ett verkstadsbesök.

Jag har också svårt för 21" hjulen, även om de är vanliga, så är 22" oerhört mkt snyggare och lyfter bilen väldigt mkt. Sedan får man ju tänka på att vinterhjulen kostar en bra slant, samt inte minst att finansen på den i Karlstad lär bli åtskilligt mkt dyrare än på de nya i Halmstad. Samt att dessa har garanterat restvärde, vilket man inte får på den i Karlstad. Svårt val som endast kan göras av den som skall köpa.
Om du beslutar dig för en begagnad så kolla med ÅF om bilen har haft några "tekniska kampanjer" dvs. återkallelser.

Sommaren 2023 var det bl.a BMW-Serviceaktion 0012920500 som var aktuell. Något med byte av en komponent i den elektriska drivenheten.

Återkallelser är oftast begränsade till specifika bilar mellan vissa produktionsperioder.

Det går att se i BMWs centrala system om någon specifik bil är påverkad av viss aktion eller ej.
Apropå "tekniska kampanjer", för exakt ett år sedan hade i4 och iX problem med en omkopplingsventil som läckte kylvätska i kylan. Var tydligen ett känt tillverkningsfel som påverkade bilar i norra Europa, Canada ( vinterländer )

Fanns trådar på Reddit och I4Talks angående problemet.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Skickar min Model S på KVD nu iaf...

Återstår att skaka fram en ny bil på relativt kort varsel.
Vad gäller de här kampanjerna som du skriver om 07_Andre, så hade jag iaf ingen som helst kampanj på min IX40 under de cirka 21 månader som jag hade bilen. Kampanjer finns det väl i så fall på många bilar av olika slags märken. Inget att fästa uppmärksamhet på anser jag.
Ev återkallelser ser de när bilen är på service och fixar.

Inget man själv aktivt behöver söka.
Anders, Återkallelser av BMW iX var begränsade till vissa produktionsperioder. Tidigare fanns det en bra sida där man med hjälp av bilens VIN kunde kolla aktuella "tekniska kampanjer"
Ska3, Omkopplingsventil som läcker kylvätska i kylan vill man gärna få fixat så snabbt det går när återkallelsen är ett faktum. Inte vänta kanske 2 år innan bilen ska på service.
Börjar den läcka kör man till verkstan och får det fixat.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Sådär, nu har jag varit runt lite idag och provkört i tur och ordning Model Y Performance, Audi A6 e-Tron och BMW i5.

Jag kommer köpa en sån här:
Länk

Finns flera exakt likadana så om det blir exakt den där vet jag inte. Står på lagret i Knivsta.

Hade avfärdat i5 som "mellanmjölk" förut men den kändes precis som en bil ska kännas och blir inte orimligt dyr heller.

Rent tekniskt så är nog Audin "bättre". Snabbare laddning, längre räckvidd, bättre HUD... Men även bullrigare och lite plastigare. BMW:n kändes mer solid.

Teslan kändes väl ok tills jag provade de andra.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Eller gör jag ett stort misstag och borde välja en iX ändå?
da
1.981
danielb
I4 M50 -24
Jag har alltid tyckt iX är en grymt cool och fet bil, men frågan är om inte en femma ändå är en femma trots allt. Behöver du inte sitta högt så skulle jag nog ändå köra på en sådan. Det kommer ju en pre-LCI i mars med lite större batterier och räckvidd. Men du med många år med elbil vet också att det är faktorer som mest flörtar med dieselgubbarna.
Ve
1.424
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag med. Har varit sugen på en iX sen den kom och nu känns den liksom inom räckhåll. Är lite rädd att jag kommer ångra mig. Elbilar (alla bilar?) i 850 tkr klassen sjunker ju som stenar så man kan liksom inte ångra sig efter ett halvår utan att betala dyrt för det.

Lagerbilen (och alla andra M-Sport Business i lager) saknade dessutom svankstöd av någon outgrundlig anledning så en sån kan jag inte köpa. Har alldeles för känslig rygg för det. Dessutom var stolarna utan el och minne. Liksom ratten. Kändes lite B.

Jag pratade precis med säljaren och jag avvaktar provkörning på iX LCI innan jag definitivt bestämmer mig. Ska köra iX och i5 back to back och jämföra.
Det blir ju som att jämföra lite äpplen med päron att jämföra IX och I5 anser jag. Båda har sina klara fördelar. IX framförallt för innerutrymmena skulle jag säga. Väldigt luftigt och gott om plats, vilket man inte kan säga om I5 som är rätt så trång i baksätet och sedan har man den traditionella mittkonsolen som inte finns i IX. Jag har inte provkört I5 40, men den är säkert fullt tillräcklig. I5 har väldigt bra komfort, även utan luftfjädring som ju inte finns till den. IX har fördelen att den är högre och lättare att kliva i och ur, för mig iaf. Stolarna är nog bättre i I5 än IX skulle jag säga. De är mera traditionella "BMW-stolar", medan IX är lite mera "amerikansk" där. För mig var stolarna bra i IX, men hade multifunktions stolarna. Fördelen med IX-bilarna på Bendt är ju även finansupplägget med garanterat restvärde och inkl försäkring, vilket man säkert inte får till rimligt pris på I5, annat än på I5 M60 på Bendt, men då är det endast sedaner.

Att ta en lagerbil innebär att man får ta det som finns. Annars får man speca, vänta på leverans några månader och ta en högre kostnad och sannolikt betydligt högre värdeminskning. På IX LCI lär det inte bli några kampanjer, man får 2-3% rabatt, resten ligger i priset och man får ta den finans som erbjuds. Inte så tilltalande för mig. Jag skulle inte ta en dyr elbil idag utan operationell leasing med garanterat restvärde! No brainer for me!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.