AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
45.456

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 34 av 35
Det finns många organisationer som använder basbelopp då kapitalkostnaderna är den stora delen för ett företag som naturligtvis styrs av inköpspriset. Serviceavtal mm är inte den stora kostnadsposten .
Där till tror jag 530e är det som är alternativet till i5. Den ligger ca 200 000kr under i5 om man kollar listpriset och kvalar även in som miljöbil.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Nja, det är faktiskt TCO som numera är viktigast för ett företag idag. Egentligen oavsett storlek på företaget eftersom transparens kring de faktiska kostnaderna under hela leasingperioden är viktigare än om en bil kostar 499kkr eller 509kkr i inköpspris. Det finns säkert några företag som fortfarande har de gamla reglerna med prisbasbelopp (förr var det väl 7.5?) men de borde vara lätträknade idag.

Numera köper de flesta företag aldrig in bilarna själva längre utan låter ett leasingbolag ta hand om hela processen som sedan fakturerar företaget löpande. Här får företaget en månadskalkyl (TCO) som omfattar alla bilens förväntade kostnader inkl värdeminskning under de kommande 36 eller 48 månaderna. Detta blir ju ett mycket mer transparent sätt att se de faktiska bilkostnaderna för företaget än hur mycket alla bilar kostar i inköp. Och inte att förglömma - leasingbolagen som äger bilarna uppskattar om bilarna företagen väljer går lätt att sälja vidare till ett högt pris efter avtalets slut…

Men när en bilpolicy skall bestämmas för ett företag måste ändå TCO sättas i samband med inköpspriset då detta i sin tur sätter förmånsvärdet för föraren. Därför blir en bil som iX oftast alldeles för dyr för större företag att ge som förmån till sina anställda. Sen finns det andra regler som ex miljö - därför är elbilar/hybrider vanligast då de i sin tur ger ett rabatterat förmånsvärde. Och eftersom föraren oftast betalar bränslet själv (eller blir schablonbeskattad om det är ”fritt”) är el billigare än diesel hur man än vänder och vrider på det. Andelen större företag som fortfarande låter sina anställda välja 520d är därmed väldigt, väldigt få.

Har man en mindre verksamhet och sätter bilen på sitt eget företag finns det säkert lite större frihetsgrader hur man kan välja och prioritera. Det är oftast i dessa bolag man ser lite mer dyrare tjänstebilar.
BMW iX tillverkade fr.o.m Mars 2023 levereras med ny och snabbare hårdvara, Head-Unit MGU5

MGU5 krävs för bl.a:

Kunna köra nya iDrive 8.5

Augmented Reality i förarklustret. AR i förarklustret fungerar även tillsammans med ACC- Adaptiv farthållare

Möjlighet till Multi-Contract Plug & Charge

Möjlighet till manuell förvärmning av batteriet
Okay inget som jag varken tänkt på eller ännu mindre saknat. Vad innebär ex vis iDrive 8.5?

Självklart sker uppdatering på varje årsmodell, oavsett märke och modell. Vill man alltid ha det senaste så får man byta bil minst en gång varje år.

/Anders
MU
925
MUC
M240i - 2023
Finns lite info här om skillnaden mellan 8 och 8.5:
Länk
Det är väl helt okej att BMW väljer att uppdatera hårdvaran i iX redan efter 15 månader men kunderna som har en iX producerad innan Mars 2023 får dessvärre inte ens en möjlighet att mot betalning uppgradera till Head-Unit MGU5 för att kunna ta del av nyaste iDrive 8.5 med allt vad det innebär. Många ägare trodde att uppdateringar skulle omfatta samtliga iX via OTA ( som i Teslas fall ) men så blir det alltså inte. Vissa bryr sig inte medans andra känner sig vilseledda.
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Loft hade jag glömt att det fanns, fast det var det i den bil jag väntade länge på men fick avboka för jag bytte jobb.

Ang att större företag inte tillåter IX så fanns det IX på mitt gamla jobb som är ett stort företag och min kompis har beställt en EX90 som väl inte heller får ses som väldigt billig.
07_andre...bäst du väntar lite till..hört de kommer fler uppdateringar...och sedan kommer det tom en helt ny modell inom några år...de som väntar på något gott..

Men dagdrömma är ju gratis.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Dafro- Jag skrev inte att ”större företag inte tillåter IX”. Jag utrycker mig aldrig i former av svart/vitt, eftersom verkligheten sällan ser ut så. Läs igen hur jag formulerade mig med ordet ”oftast”.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. Men en regel som däremot gäller - ju större företag desto mindre frihetsgrader. Helt enkelt för att det finns alltför mycket att vinna på att effektivisera processer som rör allt, inkl bilförmåner.
Sen finns det företag som öppnar upp för löneväxling där en större bil kan växlas mot något annat. Eller att en större bil kan vara en del av förmån kopplad till en högre befattning.

Slutligen skall bilkostnaden sättas i sitt sammanhang - varför skall en genomsnittlig tjänsteman vara intresserad av att lägga över 10kkr/månad i förmånsvärde på en förmånsbil om det finns likvärdiga alternativ för halva kostnaden?
Ska3 Vem vet, för min del kommer det förmodligen att handla om nya faceliftade iX som kommer våren 2025 eller SUV:en i Neue Klasse segmentet som kommer också under 2025

Att dagdrömma kan hjälpa dig att uppnå dina mål och drömmar.......:-)

Drömma… ja men utan handling så uppnår man aldrig sina drömmar. Lite Moment 22 där väl?

/Anders
Da
240
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Kristoffer_L jo jag läste oftast och gav bara ett exempel och även om det är ett stort företag så är det nog bara höga chefer som får bil om man inte kör mycket så det blir behovsbil.
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Kan följa upp tråden och meddela att det blev beställning av en iX40 som kommer efter semestern. M550n har gjort ett väldigt bra jobb och är en fantastisk bil, men så som jag använder den så kostar den lite mer än den smakar och en iX kommer fungera bättre för mina behov. Ser riktigt mycket fram emot att köra elbil faktiskt, det trodde man inte. ;)

Tack för all input i tråden!
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grattis! Ni faller som furor en efter en... ;-)
Visa användare
305
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kul Wiberg! För den som ännu inte fallit som en fura för eldrift bör hålla ögonen öppna för Wibergs inbytesbil. En av Sveriges mest välutrustade och smakfullaste G30, dessutom otroligt välhållen och få mil. Den har dessutom en motor som både levererar prestanda och finfint ljud. :-)
Verdi2..svarade på ett inlägg som personen valde att ta bort.
Tar bort mitt svar för att minska förvirringen.

Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Haha, tack Verdi och igelkotten! :)

Såg att Macan nämndes även om jag missade inlägget som Ska svarade på. Var och tittade på en sneak peek på den idag och det känns som rätt val med iX för min del. Macan hade krävt en till spargris att krossa för en trängre (men säkert roligare) bil.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Man får nog en iX M60 för samma pengar som en Macan. Vad som är att föredra är upp till var och en men jag personligen har aldrig varit Porsche-frälst. Tycker de ligger för nära Audi och VAG (som jag ogillar).
Visa användare
8.324
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ni som köpt iX40 nu, hur aktuellt var det med I5 Touring för er eller var den inte aktuell alls?
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Jag är lite frälst Verdi, tycker Macan är riktigt häftig men har svårt att försvara extrakostnaden. :)

Grelle, jag var rätt sugen på i5 touring och hade egentligen räknat ut iX men med nuvarande kampanj så hamnade dom ganska nära varandra (jag har inte fått offert på i5 touring xDrive 40, bara e40) och då kände jag att iX känns mer påkostad och jag måste säga att jag uppskattar SUV-formatet. Men det blev mer personligt tycke än att jag tror att ena bilen är objektivt bättre än den andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.